اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807164114312020

طبیعت و چرخه معرفتی نفس؛ پدیده‏‌های طبیعی و تشبیه‌‏های معرفتی در قرآن

کد: 139807164114312020

http://bit.ly/2pW6M0l

، قم , (اخبار رسمی): تحقیقی درباره ابعاد علمی و اعجاز‏ قرآن کریم به خصوص درباره علوم طبیعی مانند جغرافیا و زمین شناسی است. نویسنده به کمک علم جغرافیا و زمین شناسی و با استناد به آیات قرآن کریم، طرح‌‏هایی برای سیر نفسانی آدمی‏ شبیه سازی کرده است.

طبیعت و چرخه معرفتی نفس؛ پدیده‏‌های طبیعی و تشبیه‌‏های معرفتی در قرآن
طبیعت و چرخه معرفتی نفس (پدیده‏‌های طبیعی و تشبیه‌‏های معرفتی در قرآن)

مهمترین پرسش‌‏های این تحقیق به این شرح است:

  • آیا در قرآن به آیاتی برمی‌‏خوریم که با پدیده‌‏های طبیعی شروع شوند و با کنش‏‌های انسانی خاتمه یابند؟
  • چرا قرآن به پدیده‌‏های طبیعی مانند طور سینا و زیتون و… سوگند می‏‌خورد؟
  • آیا می‌‏توان به قوت چرخه طبیعی (هیدرولوژی) آب و استخراج آیات در مورد آب به کمک تمثیل، تشبیه و تعمیم به طرح درونی از  سیر نفسانی (بحث معرفتی) رسید و به شناخت انسان کمک کرد؟

نویسنده با استناد به مهمترین منابع علمی‏ (کتب علم جغرافی و زمین شناسی) و منابع معرفتی (کتب فلسفی و عرفانی) و منابع دینی (کتب تفسیری و حدیثی) توانسته به خوبی از عهده این مبحث علمی‏ و فنی برآید و این گونه نتیجه‌گیری کند:

در قرآن، قوانین علمی‏ فراوانی دیده می‏‌شود. به عنوان نمونه در سوره انبیاء آیه ۳۰ هم به نظریه تکتونیک صفحه‌‏ای هم به آب و هم به ایمان اشاره کرده است. تکتوتیک صفحه‏‌ای، وضعیت مکانیکی حرکت قاره‌‏ها است. آب منشاء حیات است و ایمان زیربنای پرورش نفس آدمی.

چرخه طبیعی آب در چند فرایند تبخیر، تراکم، انتقال، بارش و وصل به آبریز به انجام می‏‌رسد و سرانجام به مبدا اصلی خود یعنی اقیانوس برمی‌‏گردد و این همان حلقه معرفتی إنا للّه و انا إلیه راجعون است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب طبیعت و چرخه معرفتی نفس (پدیده‏‌های طبیعی و تشبیه‌‏های معرفتی در قرآن) می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب