اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807214126912020

مجموعه رسائل عرفانی و فلسفی علامه آیت الله شیخ محمّد حسین فاضل تونی

کد: 139807214126912020

http://bit.ly/2MzM3Hq

، قم , (اخبار رسمی): مجموعه شش رساله عرفانی و فلسفی در شرح برخی از اندیشه‌‏های ابن عربی و قیصری است. نویسنده که از استادان برجسته عرفان و فلسفه اسلامی بوده و مراتب عرفان نظری و عملی ره طی کرده بود، با بیانی رسا و شیوا به تبیین و تفسیر مباحثی از شرح فصوص قیصری، الهیات، طبیعیات، منطق و مباحث عالی عرفان نظری پرداخته است.

مجموعه رسائل عرفانی و فلسفی علامه آیت الله شیخ محمّد حسین فاضل تونی
مجموعه شش رساله عرفانی و فلسفی در شرح برخی از اندیشه‌‏های محی الدین ابن عربی و قیصری

مجموعه شش رساله عرفانی و فلسفی به زبان فارسی و عربی در شرح برخی از اندیشه‌‏های ابن عربی و قیصری است.

شیوه آثار مرحوم استاد فاضل تونی در رسائل، همچون درس ایشان، روشنی و وضوح، در کنار ظرافت و نکته گویی است. درج اشعار و امثال و آیات و روایات مناسب، از ویژگی‌های سبکی اوست. دقت در اشعاری که برگزیده و آورده، نشانگر تبحّر وی بر ادبیات شاعرانه فارسی است. خاصه اشعار عرفانی که وی با تسلطی خاص از تک بیت‌ها یا مجموعه‌های شعر بهره می‌گرفته است.

دربیان و شرح مباحث درازگویی نمی‌کند و ظاهراً از اطناب اجتناب اکید داشته، زیرا در هیچ کجا مثلاً وارد مباحث لغوی یا حاشیه‌ای نمی‌شود مگر بالضروره و برای تکمیل یک بحث عمیق که درنگی خاص می‌طلبد. تنها حاشیه‌های او در این عرصه، همان اشعار و اشارات عرفانی و لطایف حکمی است که ذائقه و ذوق مطلب، طلب چنین جستارهایی را دارد. فاضل تونی ادبیات فارسی و متون درجه اول آن را با ممارست و جدیت خوانده و تدریس کرده و حتی چند کتاب درسی در این حوزه تالیف فرموده بود و این مزیت اورا در بازگویی و تقریر دروس، شکفتگی و تسلط خاصی می‌بخشید.

گزینش‌های وی در عبارات مورد شرح، گزینش قضایا و جستارهای اصلی و پایه در همان مباحث است و این مسئله، در رساله عالی تعلیقه بر شرح فصوص به وضوح و درخشش دیده می‌شود. امری که می‌تواند نمونه‌ای برای مدرسان حوزوی و استادان دانشگاهی تلقی شود. دورساله الهیات و حکمت قدیم، بی گمان از بهترین رسائل در فلسفه کلاسیک اسلامی است و خصلت درسی درجه اول دارد. بد نیست به جای بسیاری از جزوات و کتب غامض یا کم مایه در برخی از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، این متون مورد استفاده قرار گیرد. به شرط آن که معلمان آزموده‌ای از پس آنها برآیند.

نویسنده که از برجسته‌ترین استادان عرفان و فلسفه اسلامی بوده و مراتب عرفان نظری و عملی را طی کرده بود، با بیانی رسا و شیوا به تبیین و تفسیر مباحثی از شرح فصوص قیصری، الهیات، طبیعیات، منطق و مباحث عالی عرفان نظری پرداخته است.

بحث‏‌های منطق، طبیعیات و الهیات و تعلیقه بر شرح فصوص به زبان فارسی است، اما رساله موجز و عمیق مراتب خمس که تقریرات درس عارف نامدار مرحوم میرزا هاشم اشکوری است به زبان عربی است.

وی در مهر ۱۳۱۲ش. به عنوان معلم ادبیات عرب در دانش‌سرای عالی تهران (که اکنون با نام دانشگاه خوارزمی شناخته می‌شود) مشغول به کار شد. در سال ۱۳۱۵ش. در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به مقام استادی رسید و تدریس زبان و ادبیات عرب و فلسفه قدیم به او واگذار شد. او علاوه بر تدریس در دانشکده ادبیات به استادی دانشکده علوم معقول و منقول نیز گمارده شد تا سال ۱۳۳۴ش. در دانشگاه تهران به تدریس مشغول بود.

فاضل تونی، به علت حافظه حیرت‌ انگیزش، احتیاج به یادداشت کردن نداشت و بسیار کم دست به قلم می‌برد. به این دلیل آثار مکتوب او محدود است و بیشتر یادداشت‌های دانشجویان او به صورت کتاب درآمده و حواشی مختصری بر آثار عرفانی و فلسفی نوشته‌است.

عناوین رسائل این مجموعه به این شرح است:

  • تعلیقه بر شرح فصوص الحکم
  • رساله فی المراتب الخم
  •  مراتب خمس و علم مخزون اله
  •  الهیات
  • حکمت قدیم
  • منطق

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب مجموعه رسائل عرفانی و فلسفی فاضل تونی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب