اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807224129511635

بررسی انواع هواساز و ساختار آنها

کد: 139807224129511635

http://bit.ly/2BdG2ec

، تهران , (اخبار رسمی): از جمله انواع هواساز می‌توان به هواساز معمولی، هواساز فول فرش و هواساز هایژنیک اشاره کرد.

انواع هواساز
بررسی انواع هواساز و ساختار آنها

هواساز معمولی

هواساز معمولی بیشتر در مکان‌های تجاری و سالن‌های صنعتی – تولیدی استفاده می­‌شود. این دستگاه از ساده‌­ترین نوع هواسازها است که معمولاً دارای 4 ردیف کویل سرمایی و 2 ردیف کویل گرمایی و فن فوروارد است. ساده‌ترین نوع فیلتر نیز در این دسته استفاده می­‌شود. (آلومینیومی)

هواساز فول فرش (Full Fresh)

هواساز فول فرش در فضاهایی استفاده می‌­شود که نیاز کامل به هوای تازه دارند و فن مورد استفاده در آن به صورت بک ­وارد است. معمولاً دریچه برگشت در این نوع هواسازها تعبیه نشده و از کویل 6 ردیفه سرمایی و دو یا سه ردیفه گرمایی استفاده می­‌شود.

در فضاهای بیمارستان بیشترین کاربرد را دارد که دارای فیلترهای آلومینیومی و کیسه­‌ای است.

هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک به لحاظ ساختار کلی شبیه هواسازهای فول فرش است با چند تفاوت که فیلترهای هپا و اولپا در این نوع هواساز اضافه خواهد شد و فن مورد استفاده در این نوع هواساز از نوع بلاگ فن است و جنس بدنه از استیل خواهد بود. به منظور استفاده از هوای تمیز جهت اتاق عمل و اتاق‌های تمیز (Clean Room) از این نوع هواساز استفاده می­‌شود.

ساختار هواساز (بدنه دستگاه)

معمولاً دور تا دور هواساز را با فریم‌های فلزی و پانل‌های توپر با توجه به پیکربندی اجزای سیستم می­‌سازند. بخش‌های داخلی از کانال‌های فلزی تک لایه که با پانل توپر فلزی روکش شده، ساخته می­‌شوند. فلزها در بدنه سیستم جهت کارکرد طولانی مدت گالوانیزه می­‌شوند. در واحدهای فضای باز برای جلوگیری از نفوذ آب از صفحات ضد آب در محل‌های اتصال استفاده می‌­­کنند.

هواسازهای بزرگتر از قاب‌های فولادی مربعی با دو لایه روکش و پانل‌های عایق ساخته می­‌شوند. چنین طراحی افت حرارتی دستگاه و سر و صدا را نیز کم می­‌کند. این هواسازها گاهی تا چندین متر طول دارند و در کانال‌های دنبال هم ساخته می‌­شوند از این رو برای استحکام و مقاومت آنها از فولادهای ریلی در زیر دستگاه استفاده می‌کنند.

اجزای هواساز

  • فیلتر

فیلترهای هوا همیشه در حال گرفتن گرد و غبار جهت ارائه هوایی تمیز در ساختما‌نها، بکار م‌ی­روند. فیلترها بسته به میزان تصفیه هوا در امتداد هم تعبیه می‌شوند تا به ترتیب از ذرات درشت به ریز هوا را تصفیه کنند. فیلترهای پانلی از لحاظ جایگزینی و نگهداری، ارزانتر از فیلترهای کیسه‌­ای هستند.

عمر کارکرد یک فیلتر با نظارت بر افت فشار جریان هوا ارزیابی می­‌شود که توسط یک فشارسنج یا یک سوییچ فشار متصل به سیستم کنترلی ساختمان آلارم می­‌دهد. (یعنی فیلتر کثیف شده و هوا را از خود عبور نمی‌­دهد) اگر فیلتر گرفتگی داشته باشد، از آنجایی که فن مدام در حال کار است و هوا را می­‌راند به فیلتر فشار وارد می­‌کند و باعث افتادن آن می­‌شود در نتیجه هوای آلوده به کانال‌ها راه پیدا می­‌کند.

  • کویل‌های سرد و گرم   

هواسازها برای تهیه هوا و رطوبت مناسب نیاز به تولید گرما و سرما دارند. در نیتجه هوا با عبور از روی این کویل‌ها گرم یا سرد می­‌شود، کویل‌ها از آب داغ در گرمایش و آب سرد در سرمایش استفاده می­‌کنند. جنس کویل‌ها از مس یا فین آلومینیومی برای انتقال حرارت بهتر است. در کویل سرد صفحاتی برای تخلیه میعانات وجود دارد. آب داغ کویل‌ها توسط بویلر و آب سرد توسط چیلر فراهم می‌­شود.

سنسورهای دما درجه حرارت کویل‌ها را نظارت می­‌کنند. اگر رطوبت مورد نیاز باشد کویل سرد بیش از حد خنک شده تا به نقطه شبنم رسیده و تراکم اتفاق بیافتد. کویل‌های گرم بلافاصله بعد از کویل‌های سرد قرار دارد تا هوا را بازگرمایش کند و به دمای مطلوب برساند. این کار کاهش سطح رطوبتی هوا را تأمین می­‌کند.

  • رطوبت زن  

اغلب در آب و هوای سرد که در آن حرارت مداوم باعث خشکی هوا شده و ناراحت­ کننده است، کنترل رطوبت امری ضروری است.

رطوبت زن­‌ها انواع مختلفی دارند:

1- تبخیری
هوای خشک به مخزن آب دمیده شده و آب را تبخیر می­‌کند. میزان تبخیر با اسپری آب روی بافل‌های هوا می‌­تواند بیشتر شود.

2- بخارساز
بخار یا آب داغ بویلر مستقیماً به هوا دمیده می­‌شود و باعث افزایش رطوبت می­‌شود.

3- اسپری آب
آب توسط نازل به قطرات ریز تبدیل شده و در هوا انتشار می­‌یابد.

4- اولتراسونیک
سطح آب، در جریان عبور از دستگاه اولتراسونیک، تشکیل غباری از آب می‌­دهد.

5- رطوبت رسانشی
الیاف خاصی را با آب تازه مرطوب می­‌کنند و جریان هوا را از روی آن عبور می­‌دهند. این امر رطوبت را به سرعت بالا می‌برد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تهویه رویا نوین ایرانیان

شرکت تهویه نوین ایرانیان با استفاده از دانش امروزی و تجربیات گذشته خود توانسته تا در عرضه و فروش سیستم های تهویه ( سیستم های سرمایشی و گرمایشی ) با لطف ایزد منان بسیار موفق باشد. همچنین تهویه نوین ایرانیان با توجه به مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان خود بالاترین ارزش را برای مشتریان خود قائل بوده و تا حد امکان خدمات بسیار عالی ای را برای مشتریان خویش فراهم می آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار