اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807284139112020

شرح مراحل سیر و سلوک در رساله حکمی و عرفانی ابراهیم امام‌زاده زیدی طهرانی

کد: 139807284139112020

http://bit.ly/35Nzlxv

، قم , (اخبار رسمی): رساله کوتاه در حکمت متعالیه و شرح مراحل سیر و سلوک است. یکی از مهمترین ویژگی‏‌های این کتاب، شرح و تاویل خاص نویسنده از برخی از آیات قرآن کریم است؛ اگرچه با احاطه‏‌ای که نویسنده بر میراث حکمی‏ و عرفانی از جمله آثار ملاصدرا و قیصری و عبدالرزاق کاشانی داشته به فراخور از این آثار نیز بهره برده است.

شرح مراحل سیر و سلوک در رساله حکمی و عرفانی ابراهیم امام‌زاده زیدی طهرانی
رساله‌ای کوتاه به زبان عربی در حکمت متعالیه و شرح مراحل سیر و سلوک

استاد صدوقی سها بر این رساله مقدمه نوشته و در آن به شرح زندگی و مقام عرفانی نویسنده پرداخته و از وی با عنوان «شیخ المشایخ العظام آقا شیخ ابراهیم امام‌زاده زیدی طهرانی قدس الله لطیفه از اماجد حکما و افاخم عرفاء متاخر ایران» یاد می‏‌کند که فقط همین‏ رساله کوتاه از او به یادگار مانده است: «وی از سه سلسله عرفانی مجاز می‏‌‏بوده است که یکی مجعول است و دو سلسله دیگر عبارت می‌‏‏بوده است از نخست ذهبیه و دیگر نعمة اللهیه و نیز افزون بر این منتسب می‏‌‏بوده است با مکتب آخوند ملاحسینقلی همدانی». «از آن بزرگ (استاد آشتیانی) شنیدم که معاد این رساله، همان اسفار صدرالمتالهین است».

وی در تهران متولد شد و تحصیلات علوم معقول را نزد محمد حسن عشقی شیرازی و علوم منقول را نزد شیخ فضل الله نوری به پایان رساند و به موازات آن برای سیر در عوالم روحی و تکمیل مقامات معنوی و وصول به عالم اعلای انسانیت از طریق آخوند ملافتحعلی و آخوند ملاحسینقلی همدانی و آقا میرزا سید علی شوشتری از آقا سید بحرالعلوم کسب فیض نموده و بعد از طی تمام منازل سیر و سلوک به مقام قرب و توحید واصل شد.

وی این رساله را احتمالا در سنین سی و پنج تا چهل سالگی بدون ذکر نامی‏ از خود یا بیان و تهیه شرحی از باب مقدمه و یا نامی‏ برای رساله مبادرت به تالیف کرد که مرحوم حسینعلی راشد و استاد جلال الدین همایی در حیرت بودند که چگونه کسی رساله به این نفیسی را که هر جمله آن با بیانی کوتاه و پرمحتوا مستنداً به یک آیه و به سبک نویسندگان ادیب و متبحر عرب بدون ذکر نام خود بنویسد.

ترجمه فارسی رساله حکمی و عرفانی نیز با نام گنج حکمت توسط سید محمود طاهری صورت گرفته و پاورقی‌های بسیار خوبی برای فهم بهتر مطالب از دیگر کتاب‌ها آورده شده است. مقدمه‌ای نسبتا کوتاه و رسا در معرفی کتاب و مصنف آن در اول کتاب تنظیم شده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب رساله حکمی و عرفانی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب