اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807304148112020

عصاره حکمت متعالیه در کتاب مشاهد الالوهیة یا شرح کبیر بر شواهد الربوبیة

کد: 139807304148112020

http://bit.ly/2Bz6MpH

، قم , (اخبار رسمی): این کتاب شرح کامل بر کتاب شواهد الربوبیّه ملاصدرا است که بعد از اسفار اربعه نوشته شده و از کتب جامع ملاصدرا است. نویسنده در تبیین کامل‌تر مباحث هر مشهد و شاهد و اشراقات آنها به کتبی مانند اسفار اربعه و دیگر آثار نویسنده مراجعه کرده و همچنین دنباله مباحث را از جنبه‌‏های نقلی نیز بررسی کرده است.

عصاره حکمت متعالیه در کتاب مشاهد الالوهیة یا شرح کبیر بر شواهد الربوبیة
شرح کامل بر کتاب شواهد الربوبیّه در حکمت متعالیه که از کتب جامع ملاصدرا محسوب می‏‌شود.

نخستین شرح کامل بر کتاب شواهد الربوبیّه ملاصدرا است. شروح کوتاه و ناقصی بر این کتاب نوشته شده بود، اما شرح حاضر کامل‌ترین شرح شواهد الربوبیه است که به تعبیر شارح، کمترین مسامحه و غفلتی از متن و توضیح مفهوم و معنای جملات و عبارات در آن صورت نگرفته است؛ ضمن این که در تبیین و تحقیق کامل‌تر مباحث هر مشهد و شاهد و اشراقات آنها اولاً به کتبی مانند اسفار اربعه و دیگر آثار نویسنده مراجعه شده و ثانیاً دنباله مباحث را از جنبه‌‏های نقلی نیز تعقیب و بررسی و به کتب دیگر حکما و متکلمان استناد شده است.

الشواهد الربوبیه دوره کامل و جامع حکمت متعالیه و اثبات توحید و نبوت به زبان عربی است. امور اعتقادی با عرفان و تصوف آمیخته و شواهدی از آیات گرد آمده و بنا به گفته خود مؤلف از استدلال و تطویل اجتناب شده است.

شواهد الربوبیه، نگین ظریفی است که از میان‏ دیگر آثار صدرالمتالهین و در کل حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی‏ به قول صدرالمتالهین در مقام تسبیحی در آمده است که تسبیح‌گران در جوامع قدس بدان تسبیح گویند و یا حمایلی است که حورالعین در مجامع انس با آن زینت یابند. این کتاب را تلخیص اسفار دانسته‌‏اند‏.

مؤلف در این کتاب، در بعضی موارد به نحو ایجاز و در بعضی از مسائل به طور مفصل آراء خود را با عباراتی سلیس و روان تقریر کرده است، در برخی از قسمت‌های این کتاب مطالبی دیده می‏‌شود که در اسفار و سایر کتب او دیده نمی‏‌شود. این کتاب در حوزه‏‌های علمیّه و دانشگاه‌‏ها به عنوان کتاب درسی مورد توجه است. تعلیقات ملاهادی سبزواری و مقدمه سید جلال الدین آشتیانی بر این کتاب، بر جذابیت آن افزوده است.

محمد بن ابراهیم شیرازی ملقب به صدرالدین و مشهور به ملاصدرا یا صدرالمتألهین در شهر شیراز متولد شد. پدرش ابراهیم بن یحیی قوامی‏ یکی از وزرای دولت صفویه و مردی با نفوذ و ثروتمند بود که با نهایت کوشش به تربیت و تعلیم یگانه پسر خود کمر همت بست.

زندگانی ملاصدرا را می‌‏توان به سه دوره تقسیم کرد:

  1. دوره طلبگی و تلمذ و بحث و مطالعه کتب قدما و آرای حکما در شیراز و اصفهان. در این دوره وی به تتبع و تفحص آرای فلاسفه و کلام و فلاسفه مشائی و اشراقی اشتغال داشت.
  2. مرحله تهذیب نفس و ریاضت و مکاشفه در روستای کهک (در نزدیکی قم) که نهایتا به کشف حقایق ربانی و علوم الهی منجر شد.
  3. مرحله تالیف و تدریس در شیراز در مدرسه‌ای که الله وردی خان، والی فارس بنا نهاده بود. طی این دوره ملاصدرا تقریبا تمام آثار خود را تالیف کرد.

ملاصدرا حکمت الهی و فلسفه اسلامی‏ را وارد مرحله جدید کرد، وی در آنچه علم اعلی یا علم کلی یا فلسفه اولی یا حکمت الهی خوانده می‏‌شود و تنها همین‏ بخش است که به حقیقت، فلسفه است و فلسفه حقیقی خوانده می‏‌شود، مقام فلاسفه پیش را تحت الشعاع قرار داد، اصول و مبانی اولیه این فن را تغییر داد و آن را بر اصولی خلل‌ناپذیر استوار کرد.

آخوند تا پایان عمر در شیراز به تالیف و تدریس پرداخت و در این ایام، هفت بار پای پیاده به مکه سفر کرد که در بازگشت از هفتمین سفر در بصره در سال ۱۰۵۰ هجری قمری درگذشت. ملاصدرا شاگردان بسیاری را تربیت کرد، اما از مشهورترین آنها، فیض کاشانی و عبدالرزاق لاهیجی بودند که هر دو علاوه بر داشتن سمت شاگردی، داماد وی نیز بودند.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب مشاهد الالوهیة یا شرح کبیر بر شواهد الربوبیة می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب