اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808034160212020

اسرار سیر و سلوک و عرفان نظری شیعه امامیه در کتاب مفتاح اسرار الحسینی

کد: 139808034160212020

http://bit.ly/2PkKbVW

، قم , (اخبار رسمی): نویسنده، این اثر را در 37 مفتاح تنظیم کرده و در لابلای آن اسرار سیر و سلوک بیان کرده و برای تایید آن، مکاشفاتی که به عنایت امام حسین (ع) و امام زمان (ع)، نصیبش شده، بی‌پرده بیان کرده است و در موارد متعددی برای بیان حقایق، به آیات و روایات و گفته‌های عارفان بزرگ استناد جسته است.

اسرار سیر و سلوک و عرفان نظری شیعه امامیه در کتاب مفتاح اسرار الحسینی
مفتاح اسرار الحسینی، کتابی ممتاز در اسرار سیر و سلوک و عرفان نظری شیعه امامیّه

جاذبه اندیشه‌های عرفانی، انسان‌های فرهیخته را مشتاق راه‌یابی به عوالم اسرار و معنا کرده است. یکی از اندیشمندان عبد الرحیم دماوندی است.

عصر دماوندی مصادف افول اندیشه‌های عرفانی در ایران زمین بوده است. دماوندی برای سیراب کردن روح تشنه خود، بعد از اتمام تحصیل در اصفهان، رحل اقامت در جوار بارگاه ملکوتی حضرت سید الشهداء (ع) در کربلا افکند و تا آخر عمر، پیمانه معرفت از عنایات بی‌انتهای مزار ملکوتی آن امام همام سر کشید. او بعد از لبریز شدن پیمانه معرفتش، دست به قلم برد و کتاب مفتاح اسرار الحسینی را نگاشت و در آن بخشی از آنچه را از عنایات مرشدش امام حسین (ع)، نصیبش شده بود، به قلم آورده است.

او در مقدمه کتابش اظهار می‌کند که بنا دارد در این کتاب پرده از روی برخی اسرار بگشاید و به خوبی از عهده وعده برآمده و مکاشفات و الهامات خود را فاش می کند و حقایقی از سیر و سلوک و دریافت‌های معنوی و عرفانی خود را بیان می‌کند که در کمتر اثری اینگونه فاش گویی به چشم می‌خورد. کتاب «مفتاح اسرار الحسینی» عمده اثر دماوندی و همچنین مفصل‌ترین اثر اوست.

از مؤلف شرح حال مفصّلی در دست نیست. برخی از تذکره نویسان از او به اجمال یاد کرده‌اند و او را از تلامیذ حوزه درس مولانا محمد صادق اردستانی دانسته‌اند و خود او نیز در این اثر بارها از استاد خود یاد کرده است.

نویسنده رساله گویا تا سال ۱۱۵۰، بلکه شاید تا سال‌های بعد از۱۱۷۰ در قید حیات بوده است و مدت‌ها در کربلای معلّی و نجف اشرف و بغداد سکونت داشته و به هند و شام نیز سفر کرده است.

مولی عبد الرحیم دماوندی در اصفهان علم و عرفان اندوخت و برای سیر و سلوک، مجاورت تربت پاک سالار شهیدان حضرت سید الشّهداء علیه السّلام را انتخاب و آن حضرت را مرشد خود قرار داده و از انوار قدسی آن امام همام در سیر و سلوک استمداد طلبید.

او سالیانی امام جماعت بارگاه حسینی بوده و از نظر کیمیا اثر آن حضرت، از خاکدان طبیعت رها گشته و به اوج قله معرفت و عرفان رسیده است. دماوندی چگونگی و کیفیت سیر و سلوکش را در کتاب حاضر در سال ۱۱۶۱ ق، به تفصیل به قلم آورده است.

او این اثر را در سی و هفت مفتاح تنظیم کرده و در لابلای آن اسرار سیر و سلوک را بیان کرده و برای تایید آن، مکاشفاتی که به عنایت امام حسین (ع) و امام زمان (ع)، نصیبش شده، بی‌پرده بیان کرده است. او همچنین با احاطه وسیعی که به آیات قرانی، روایات اهل بیت علیهم السلام و آثار عرفانی داشته، در موارد متعدد برای بیان حقایق، از آیات و روایات و گفته‌های عارفان بزرگ، استشهاد آورده و بدانها استناد جسته است.

با این ویژگی‌ها، اثر حاضر کتابی ممتاز در عرفان و سیر وسلوک شیعی گردیده که تشنه لبان معارف عرفان ولایی را از زلال حقایق ناب حسینی، سیراب می سازد.

برخی از مباحث کتاب حاضر

اثبات صانع/ رساله جعل حکیم اردستانی/ توحید واجب الوجود/ توحید و وحدت به طریق عرفا/ فرق علم و معرفت و عالم و عارف/ شرح حدیث حقیقت/ تنزیه و تقدیس و تشبیه/ فرق و جمع، فصل و وصل و حرکت و سکون/ در تحقیق رؤیت حق تعالی/ در تحقیق طلب رؤیت موسی (ع)/  تفاوت وحی و الهام/ در بیان متحمل شدن کمَّل اولیاء اسرار ولایت/ در تفسیر آیه نور/ تحقیق عالم مثال و اجساد مثالیه/ در بیان اختلاف مراتب نفوس/ شرح حدیث اول ما خلق الله/ در تطابق عالم وجود/ در تحقیق صادر اول/ حقیقت انسان کامل/ در تحقیق وجود مهدی (ع)/ در تمیز مراتب خواتم الولایة/ در بیان مجملی از ریاضات ارباب حقایق از عرفا/ در بیان عشق و انواع و فواید آن/ در بیان محاسبه نفس/ در بیان سیر سالک و بیان مقامات و واقعات و مراقبه/ در تحقیق کشف و قلب و مجاهده نفس/ توبه، ذکر و اطوار سبعه قلب/ …

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب مفتاح اسرار الحسینی (در اسرار سیر و سلوک) می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب