اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808084171612020

اخلاق انسانی و قوانین سیاست و اصول تربیت در کتاب السعادة و الإسعاد

کد: 139808084171612020

http://bit.ly/2N9K4uS

، قم , (اخبار رسمی): السعادة والإسعاد کتابی است در سیرت و اخلاق انسانی و قوانین سیاست و اصول تربیت و تدبیر منزل که مؤلف از ترجمه‌های عربی مؤلفات افلاطون و ارسطو و سایر فلاسفه یونان استخراج کرده و با نکات و تعلیمات و اندرزها و دستورها و حکایاتی که در کتب ایران و هند و عرب یافته است کتابی ترتیب داده است.

اخلاق انسانی و قوانین سیاست و اصول تربیت در کتاب السعادة و الإسعاد
السعادة والإسعاد کتابی است در سیرت و اخلاق انسانی و قوانین سیاست و اصول تربیت و تدبیر منزل

السعادة و الإسعاد فی السیرة الإنسانیة اثر شیخ ابوالحسن أبی ذرّ محمد بن یوسف عامری نیشابوری و در گذشته به سال ۳۸۱ هجری قمری، کتابی است ارزشمند که در شش جزء ترتیب یافته و ساختار تربیتی اخلاقی و سیاسی از أهم مؤلّفه‌های آن محسوب می‌شود.

بخت‌ورزی و سعادت‌مندی اصولی دارد که در گفتار ادیان و شریعت‌های نورانی و در قالب سخنان حکیمانه آمده است و رعایت آنها بنای بخت‌یاری می‌شود. این تدابیر چنان با عظمت است که عایدی و مراد بودن آنها به دیگران نیز تسرّی می‌یابد و انگیزه مهم بخت‌آوری دیگران می‌شود.

ارسطوطالس پس از آنکه انواع مقاصد و غایات انسانی را در زندگانی این جهانی از مد نظر گذرانیده و آنها را شایسته این ندانسته بود که مقصود و مقصد فیلسوف باشد، یک منظور اعلى و کمال مطلوب از برای حکیم و فیلسوف مقرر کرده بود که عبارت باشد از کسب سعادت از برای خود و دیگران. بنای کتاب اخلاق او براین فکر و مرام است که انسان را چگونه می‌توان خوشبخت و خوشحال کرد. همه مقاصد دیگر انسان، به عقیده او، برای فایده و مراد دیگری است که از انها عاید تواند شد و سعید بودن یگانه مقصودی است که بذاته مطلوب است.

کتاب السعادة والإسعاد مشتمل بر اصول اخلاقی و تدابیر عملی است که در حیات دنیا از برای سعید شدن و سعید کردن ضروری شناخته شده است. این اصول و تدابیر را مؤلف کتاب از ترجمه‌های عربی مؤلفات افلاطون و ارسطو و سایر فلاسفه یونان استخراج کرده و با نکات و تعلیمات و اندرزها و دستورها و حکایاتی که در کتب ایران و هند و عرب یافته است و مناسب و مؤید گفته های یونانیان تشخیص داده است درآمیخته و کتابی در سیرت و اخلاق انسانی و قوانین سیاست و اصول تربیت و تدبیر منزل از آن ترتیب داده است.

اغلب کتبی که مأخذ مؤلف بوده، مخصوصا ترجمه‌های کتاب‌های یونانی که در دسترس حکمای اسلام بوده است، از میان رفته و فقط از راه تألیفات شبیه به این کتاب است که ما می‌توانیم بدانیم اهل فلسفه و حکمت در عالم اسلامی از چه مآخذ و منابعی حاصل فکر و تعمق فلاسفه قدیم یونان را شناخته و اقتباس کرده و مبنای اندیشه‌ها و نوشته‌های خود ساخته‌اند.

مؤلف این کتاب ابوالحسن محمد العامری در سال‌های مابین وفات فارابی و ظهور ابن سینا مقام ریاست فیلسوفان مسلمان را داشته است و در توفیق فلسفه یونانی با شریعت اسلامی جهد وافی مبذول داشته و کتب فراوان در مواضیع فلسفی تألیف کرده است.

پدر مؤلف به ابو ذرّ یوسف مسمّی بوده است و بدین سبب غالبا خود را به کنیة ابوالحسن ابن ابی ذرّ نام می‌برد. منشأ و موطن او شهر نیشابور بوده است و برای تحصیل و تعلم و استفاده و بحث و تدریس به اهمّ بلاد اسلامی سفر کرده است. نزد ابو زید احمد بن سهل بلخی درس خوانده، با ابوالفضل ابن‌العمید و ابوالفتح ابن‌العمید و ابوالحسین عتبی و ابوسعید سیرافی و ابوالنضر نفیس و ابوسلیمان منطق سجستانی و ابوحیان توحیدی و ابوعلی مسکویه مصاحبت و معاشرت داشته، با صوفیه محشور بوده و تصوف را دوست می‌داشته و درآن باب کتاب تألیف کرده بوده است.

ابوبکر کلابادی صاحب کتاب التعرف که یک سال قبل از او فوت شد از او دو بار نقل مطلب کرده و ابوحیان توحیدی در تألیفات خود، از آن جمله در مقابسات و الإمتاع والمؤانسه و اخلاق الوزیرین، کراراً او را ذکر کرده و برخی از آراء و اقوال او را آورده است.

وفات او در روز ۲۷ ماه شوال ۳۸۱ هجری قمری بوده و چون استاد او ابوزید بلخی در ۳۲۲ درگذشته بوده و او قریب به شصت سال بعد از آن تاریخ زنده بوده است، می‌توان یقین داشت که به سن کمال پیری و پختگی رسیده بوده است.

تأثیر او در ذهن معاصرینش بسیار قوی بوده و به اعتقاد عموم ایشان یکی از حکمای بزرگ بشمار می‌رفته است، چنانکه توحیدی در کتاب المقابسات و ابوعلى مسکویه در جاویدان خرد، برخی از آراء و اقوال و حکمت‌های او را نقل کرده‌اند و ابوسلیمان منطقی سجستانی در کتاب صوان الحکمة از سیرت او و عقایدش شرح مفصلی آورده است.

از مصنفات عامری هشت یا نه کتاب و رساله معروف است که عبارتند از:

  • القول فی الإبصار والمبصر؛
  • الإعلام بمناقب الإسلام؛
  • الأمد على الأبد در تاریخ فلسفه؛
  • انقاذ البشر من الجبر والقدر؛
  • التقریر لأوجه التقدیر؛
  • الفصول فی المعالم الإلهیة؛
  • کتابی در حکمت؛
  • السعادة والإسعاد.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب السعادة و الإسعاد فی السیرة الإنسانیة می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب