اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808174198812020

جام توحید؛ پژوهشی در ابعاد کلامی، فلسفی و عرفانی توحید در نهج البلاغه

کد: 139808174198812020

http://bit.ly/2K44GTu

، قم , (اخبار رسمی): جام توحید تحقیقی درباره توحید و خداشناسی با استناد به کتاب شریف نهج‌البلاغه است. یکی ازاصول خداشناسی که باتاکید وتصریح کامل در نهج‌البلاغه مطرح شده این است که با ادراک عقلی نمی‌‏توان به کنه ذات حضرت حق پی‌برد؛ خدایی که افکار ژرف‌اندیش، ذات اورا درک نمی‌‏کنند ودست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید.

جام توحید؛ پژوهشی در ابعاد کلامی، فلسفی و عرفانی توحید در نهج البلاغه
پیرامون ابعاد کلامی، فلسفی و عرفانی توحید و خداشناسی با استناد به کتاب نهج البلاغه

تحقیقی درباره ابعاد کلامی، فلسفی و عرفانی توحید و خداشناسی با استناد به کتاب نهج البلاغه است.

در این نوشتار به بحث درباره خداشناسی از زوایای کلامی، فلسفی و عرفانی پرداخته شده و تفسیر حضرت علی (ع) از اصول توحید و راه‎های شناخت خداوند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نگارنده به فطری بودن توحید و همگانی بودن آن از منظر نهج البلاغه پرداخته و براهین فلسفی، کلامی و عرفانی حضرت علی (ع) را در اثبات صانع و توصیف اسماء، صفات و افعال الهی تشریح می‏‌‌کند.

بررسی مفهوم توحید ذاتی، بیان استدلال‌‏های عقلی در اثبات خداوند، ارائه تصویری از خداوند در آئینه عرفان علوی در نهج‏ البلاغه و مقایسه براهین عقلی امیرالمؤمنین (ع) و فلاسفه‌ای مانند ابن‏ سینا و ملاصدرا از مهم‎ترین مندرجات این کتاب است.

نویسنده یکی از بخش‏‌های مهم نهج ‏البلاغه را مباحث مربوط به خداشناسی در آن دانسته و بیانات امام (ع) را در مورد علم خداوند، وحدت، عظمت، قدرت، تدبیر و اراده الهی را مبنای کلیه مباحث توحید در فلسفه، عرفان و کلام ارزیابی می‌‏کند.

از دیدگاه نویسنده، نظری اجمالی به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (علیهم السّلام) بخصوص کتاب شریف نهج البلاغه این حقیقت را اثبات می‌‏کند که اندیشه فلسفی و عقلی چیزی نیست که از خارج از جهان اسلام به معارف دینی و شیعی تحمیل شده باشد، بلکه دستگاه فلسفی تشیع، ره‌آورد نگرش عقلی قرآن و روایات شیعی به جهان و خدا و انسان است.

معارف قرآن و اهل‌یبت (علیهم السّلام) در باب مبدأ و معاد و صفات خدا، دارای یک سیستم و ساختار کاملا فلسفی است. فلسفه اسلامی، یونانی نیست، بلکه ریشه در معارف قرآن و نهج البلاغه دارد.

بدون توجه به آنچه که در فلسفه اسلامی بخصوص در مکتب فلسفی حکمت متعالیه آمده، فهم و درک درست معارف عمیق نهج البلاغه و معارف اهل‌بیت (علیهم السّلام) ناممکن است.

نویسنده در نقد مکتب تفکیک می‌‏نویسد: «مکتب تفکیک جز یک فرضیه ذهنی برآمده از یک سلسله تصورات نادرست نیست. اگر منظور از تفکیک، تفکیک معارف قرآن و اهلبیت از براهین عقلی است، واقعا کسی که چنین تصوری دارد، باید گفت آنچه را که درست نفهمیده است معارف قرآن و اهل بیت است.»

یکی از اصول خداشناسی که با تاکید و تصریح کامل در نهج البلاغه مطرح شده این است که با ادراک عقلی نمی‌‏توان به کنه ذات حضرت حق پی‌برد؛ خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی‌‏کنند و دست غواصّان دریای علوم به او نخواهد رسید.

نقد و بررسی دیدگاه‌‏های مختلف متکلمان، عارفان و فلاسفه مسلمان (فخر رازی، خواجه نصیرالدّین طوسی، ابن‌عربی، فارابی، غزالی، علامه طباطبایی و …) درباره مبحث توحید از مهم‌ترین امتیازات این کتاب است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب جام توحید (پژوهشی در ابعاد کلامی، فلسفی و عرفانی توحید در نهج البلاغه) می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب