اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139808264226913581

بخش دوم

توقف نماد و بازگشایی نماد در بورس چیست؟

کد: 139808264226913581

http://bit.ly/2XyEntU

، اصفهان , (اخبار رسمی): در بازار بورس اوراق بهادار به دلایل متعددی ناظر بازار (سازمان بورس اوراق بهادار) از خرید و فروش سهام جلوگیری می‌کند. در این مطلب دلایل توقف نماد معاملاتی شرکت‌های پذیرش شده در بورس و بازگشایی نماد معاملاتی بررسی شده است.

توقف نماد و بازگشایی نماد در بورس چیست؟ (بخش دوم)
وب سایت  www.Seo.ir سازمان بورس اوراق بهادار/((خانه تدبیر و اندیشه www.tadbirhome.com))

در ادامه در مورد توقف نماد و بازگشایی نماد در بورس چیست؟ اطلاعاتی ارائه شده است.

دلایل توقف نماد معاملاتی شرکت‌های پذیرش شده در بورس

یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر در سایت رسمی افشای اطلاعات ناشران(کدال) ثبت شده نزد سازمان

یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه هیأت مدیره ناشر پذیرفته شده جهت تصمیم‌گیری در خصوص تغییر سرمایه براساس اطلاعیه منتشره توسط ناشر در سایت رسمی افشای اطلاعات ناشران(کدال) ثبت شده نزد سازمان.

نماد معاملاتی به‌صورت خودکار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت زیر متوقف و بازگشایی می‌شود:

الف) اگر اطلاعات با اهمیت در گروه الف موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان قرار داشته باشد: در صورت افشای اطلاعات بااهمیت، نماد معاملاتی به‌طور خودکار متوقف شده و در اولین جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.

ب) اگر اطلاعات با اهمیت در گروه ب موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان قرار داشته باشد: ۱) در صورتی که اطلاعات بااهمیت تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی ارسال شود، نماد معاملاتی به‌طور خودکار، به مدت ۶۰ دقیقه متوقف و بعد از آن بازگشایی می‌شود؛۲) در صورت افشای اطلاعات بااهمیت در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، نماد معاملاتی به‌طور خودکار متوقف شده و در جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد. ۳)در صورتی که اطلاعات با اهمیت در ساعت خارج از بازار منتشر شود، نماد معاملاتی در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.

در صورتی که قیمت پایانی سهم طی ۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت مجاز محفوظ نگه داشته و سپس انجام معاملات را آغاز کند.

در صورتیکه قیمت پایانی سهم طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی کند. نماد معاملاتی حداکثر۲ روز کاری پس از توقف نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.

سازمان بورس، سهام شرکت پذیرفته شده را مطابق مواد ۳۸، ۳۹ مکرر، ۴۰ مکرر و ۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران تعلیق یا لغو پذیرش می‌کند.

شرکت‌های بورسی ملزم هستند اطلاعات و صورت‌های مالی خود را به صورت مرتب و در سریع‌ترین زمان منتشر کنند. در صورتی که مدیران شرکتی این الزام را رعایت نکنند سازمان بورس موظف است نماد شرکت مربوطه را متوقف کند و تا زمان ارسال و رفع ابهام توقف آن را ادامه دهد. از طرفی اگر نظر حسابرس و بازرس قانونی در مورد صورت‌های مالی شرکت مردود اعلام شود نماد شرکت تعلیق و متوقف می‌شود.

در صورتی که معاملات اوراق بهادار مظنون به ‌استفاده از اطلاعات‌ نهانی یا دستکاری قیمت باشد، بورس می‌تواند ضمن اعلام به عموم نماد معاملاتی اوراق بهادار را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی‌های لازم، با محدودیت دامنه نوسان حداکثر یک روز معاملاتی خواهد بود.

بازگشایی نماد معاملاتی

بازگشایی نماد معاملاتی به صورت زیر است:

  1. حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی عادی ناشر پذیرفته شده که تصمیمات آن تصویب صورت‌های مالی یا تقسیم سود باشد، حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان؛
  2. حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی عادی که موضوع آن سایر موارد غیر از مورد ۱ باشد، حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان؛
  3. حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که تصمیمات آن منجر به تغییر سرمایه ناشر پذیرفته شده نگردد، حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان؛
  4. حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی و یا جلسه هیأت مدیره در خصوص تغییر سرمایه، حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان؛

تبصره یک: مواعد زمانی جهت بازگشایی نمادهای موضوع این ماده، در شرایط خاص و با دستور مدیرعامل بورس می‌تواند حداکثر با دو روزکاری تأخیر اعمال شود.

تبصره دو: در مواردی که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده یا جلسه هیأت مدیره ناشر افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد یا بیشتر صرفا از محل صدور سهام جایزه تصویب شود، بازگشایی نماد معاملاتی منوط به ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جدید است.

نحوه اطلاع رسانی توقف و بازگشایی نماد

ناظر بازار هر روز در سایت www.Tsetmc.com در بخش پیام‌های ناظر بازار شرکت‌هایی که مشمول توقف و بازگشایی نماد باشند را با ذکر دلیل آن اطلاع رسانی خواهد کرد.

در وب سایت  www.Seo.ir سازمان بورس اوراق بهادار بخش اطلاعات و آمار نمادهای متوقف و تعلیق شده را می‌توان مشاهده کرد. 

علاقه مندان جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌توانند به بخش مقالات موسسه خانه تدبیر و اندیشه و یا به آدرس وب سایت خانه تدبیر و اندیشه به آدرس www.tadbirhome.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آموزش بورس خانه تدبیر و اندیشه

موسسه خانه تدبیر و اندیشه در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد . محور اولیه آموزشها سواد مالی بود . سال ۱۳۸۹ دوره سهامدار موفق تدوین و معرفی گردید . این دوره به گونه ای مورد استقبال قرار گرفت که بیشترین دوره برگزار شده موسسه تا به حال این دوره بوده است. از سال ۱۳۹۳ دوره های روانشناسی نیز به محورهای آموزشی موسسه افزوده شد. جهت اطلاع بیشتر می توانید به وب سایت https://tadbirhome.com مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]