اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139906264559014191

ورق نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 139906264559014191

https://bit.ly/3jMZSAE

، تهران , (اخبار رسمی): ورق‌های نسوز از ترکیب چند ماده ساخته می‌شوند و می توان آن‌ها را در زمره پرکاربردترین محصول در میان مواد نسوز، به‌ویژه در نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی قرار داد.

ورق نسوز
ورق نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق‌های نسوز از ترکیب چند ماده (بسته به نوع ورق) ساخته می‌شوند و آن‌ها را می‌توان در زمره پرکاربردترین محصول در میان مواد نسوز، به‌ویژه در نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی قرار داد.

ورق های‌ نسوز از ترکیب چند ماده (بسته به نوع ورق) ساخته می‌شوند و آن‌ها را می‌توان در زمره پرکاربردترین محصول در میان مواد نسوز، به‌ویژه در نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی قرار داد. این ورق‌ها در عرصه‌های گوناگون صنعت و غالباً به‌عنوان عایق‌ حرارتی و همین‌طور، تولید واشر مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر سریع بودن، جزو کم‌هزینه‌ترین ابزار نیز هستند. ورق‌ نسوز همچون یک مانع فیزیکی، بین دو قسمت از یک مجموعه که می‌تواند عامل نشتی باشد، قرار می‌گیرد و با آب‌بندی آن، مانع از خروج سیالات به خارج می‌شود. همچنین،از ورق‌ نسوز، برای کنترل فشار بین دو قطعه تحت فشار نیز استفاده می‌شود.

استحکام ورق‌ نسوز از نظر مکانیکی، متفاوت بوده و بستگی به مواد به‌کار گرفته شده در آن دارد اما عموماً ورق‌های نسوز قادر به تحمل دمایی بین 300 تا 1400 درجه هستند.

کاربرد اصلی ورقه‌های نسوز، ممانعت از عبور مواد - که غالباً بهصورت مایع است - از میان دو قطعه‌ای است که به یکدیگر متصل شده‌اند. لازمه این امر، پر شدن تمامی قسمت‌های خالی بین دو قطعه، با ورق نسوز یا واشر تولید شده از آن است. بنابراین استحکام و در عین حال، انعطاف پذیری ورقه‌های فلزی، باید متناسب با دما و فشار موجود باشد تا آب‌بندی به بهترین حالت ممکن انجام شود.

 

اهمیت پر شدن تمامی قسمت‌های خالی بین قطعات، زمانی بیشتر مشهود می‌شود که از فلنج‌ها استفاده می‌کنید و واشرهای به‌کار رفته باید به طور کامل، مانع نشت مایعات به خارج شود. به طور کلی، به‌کارگیری ورق‌های نسوز باید با درنظر گرفته شدن موارد زیر انجام شود:

  • امکان تکان‌های سطحی و در نتیجه، ایجاد فاصله بین دو قطعه
  • وجود نقص‌هایی در روی قطعه که منجر به چفت نشدن دو بخش می‌شود
  • موازی نبودن فلنج‌ها
  • وجود شیار روی سطح قطعه

 همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، کاربرد عمده ورق‌ نسوز، در حوزه ساخت و تولید واشر است و ساده‌ترین شکل واشر نیز، همان واشرهای حلقوی است که برای پر کردن فضای خالی بین دو قطعه و با هدف آب‌بندی کردن آن تولید می‌شود. اما واشرهای پیچیده‌تری نیز برای استفاده در صنایع گوناگون از جمله صنایع حمل و نقل، با ترکیبات فیزیکی منطبق با نیاز این صنایع ساخته می‌شوند.

واشرها معمولاً از موادی قوی و در عین حال، منعطف ساخته می‌شوند که در برابر حرارت، اسیدها و همچنین مواد شیمیایی عایق هستند. یکی از حقایق در مورد عملکرد واشرها این است که می‌گویند: "هرچه فشار بیشتری روی واشر باشد، عمر آن طولانی‌تر خواهد بود." پس مواد استفاده شده در واشرها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر عایق بودن در برابر دمای بالا، تحمل فشار را نیز داشته باشد.

با توجه به مطالب فوق، عجیب نیست که طراحی واشرها آن‌چنان اهمیت دارد که تمام جزییات ریز و درشت باید برای طراح شفاف‌سازی شوند. زیرا اندازه، محل قرارگیری حفره‌ها، فرورفتگی‌ها و ظاهر فیزیکی قطعات، تاثیری مستقیم بر ابعاد و ضخامت واشر دارد که باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب، با استفاده از مواد مناسب (با توجه به دما و فشار وارده) طراحی شود. با این اوصاف، می‌توان اذعان داشت که طراحی هر واشر، منحصر به فرد بوده و عدم توجه به جزییات در طراحی آن، می‌تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

از دیرباز، یکی از مواد اصلی به‌کار گرفته شده در ورق نسوز، آزبست بوده است. اگرچه تا زمانی که انسان، با این عنصر سمی تماس مستقیم نداشته باشد، به‌کارگیری آن مشکلی نخواهد داشت اما بنابر آگاهی جامعه جهانی درمورد خطرهای شناخته شده، آزبست برای سلامت بشر خطرناک است و با توجه بیش از پیش به این نکته، امروزه جایگزین‌های مناسبی از جمله، فایبرگلاس، سرامیک و کربن، برای ساخت ورقه‌های نسوز مورد توجه قرار گرفته‌اند و تلاش می‌شود تا حد ممکن از به‌کارگیری آزبست در تولید ورقه‌هایی که در تماس نزدیک با افراد است، خودداری شود. در نتیجه، آزبست را بنابر ویژگی‌های خاصی که در ادامه به آن پرداخته می شود، بیشتر در تولید ورقه‌های نسوز برای پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

امروزه ورق‌های نسوز، بسته به نوع نیاز و کاردبردشان، به گونه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. گروه‌بندی کلی این ورق‌ها به شکل زیر است؛ گرچه هر کدام از این موارد، به زیرشاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند:

  • ورق نسوز کلینگریت؛ این نوع از ورق‌های نسوز که به افتخار شرکت معروف کلینگر، به این نام خوانده می‌شود، پر طرفدارتربن محصول نسوز در میان صنایع گوناگون است. استفاده از رزین‌های لاستیکی متفاوت موجب انعطاف پذیری مناسب این نوع از ورق‌های نسوز است. وجود آزبست در این نوع از ورق‌های نسوز، توان حرارتی بالا و آب‌بندی دلخواهی را برای آن به ارمغان آورده است. ورق‌های میورق‌های نسوز کلینگریت، در قالب چهار محصول، وارد بازار می‌شوند:
  • ورق نسوز کلینگریت سیم‌دار ورق نسوز کلینگریت بی‌سیم ورق کلینگریت گرافیتی سیم‌دار ورق نسوز کلینگریت گرافیتی بی‌سیم
  • ورق آزبست؛ همان‌طور که از نام این محصول پیداست، ماده اصلی این نوع از ورق‌های نسوز، الیاف آزبست است. ورق‌های نسوز آزبست، قدیمی‌ترین نوع ورق‌های موجود در بازار است که اغلب در موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های برجسته این نوع از ورق‌های نسوز، می‌توان به انعطاف پذیری بالا، تحمل حرارت بالا (تا 700 درجه)، مقاومت در برابر سایش و کشش، و همین‌طور قابلیت مکانیکی مناسب اشاره کرد.
  • ورق ویکتوری؛ این نوع از ورق‌های نسوز، بیشتر در صنعت خودروسازی کاربرد دارد. وجود الیاف سلولزی با چگالی مناسب، موجب ایجاد ویژگی‌های خاصی در این محصول گردیده است؛ از جمله، قیمت پایین، مقاومت بالا در برابر سوخت‌ و روغن داغ و غیره. اما از مهم‌ترین نکات قوت این گونه از ورق‌های نسوز، می‌توان به عدم وجود آزبست در آن و درنتیجه دوستدار محیط زیست بودن اشاره کرد.
  • ورق گرافیت؛ خلوص پودر گرافیت استفاده شده در این محصول، به بیش از 90 درصد می‌رسد. گرچه میزان بالای گرافیت، موجب شکنندگی ورق‌های نسوز گرافیتی می‌شود اما سبکی این محصول، مقاومتش در برابر گازها و اغلب اشعه‌ها، همچنان آن را در زمره گزینه‌های پرطرفدار در صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها قرار داده است.
  • ورق دونیت؛ این محصول، جدیدترین نسل ورق‌های نسوز موجود در بازار است که از دو لایه آزبست، به همراه لایه‌هایی از فلزات و استیل ساخته شده است. تحمل فشار بالا در این محصول، در مقایسه با انواع دیگر ورق‌های نسوز، آن را به مناسب‌ترین انتخاب نیروگاه‌ها و سکوهای نفتی، به عنوان عایق و همچنین تولید واشرهای تحت فشار کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصولات به فروشگاه نسوز صنعت پارس به نشانی www.nasoozsp.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسوز صنعت پارس

نسوز صنعت پارس در سال 1375 با افتتاح فروشگاه و نمایشگاه مرکزی خود در خیابان امیرکبیر جهت ارائه انواع مواد اولیه ، واشـر ، پلیمر ، شیلنگ ، قطعات صنعتی و عایق های حـرارتی و برودتی افتتاح و فعـالیت های خود را در راستای مشتری مداری و ارتباط با واحدهای صنعتی ، متمرکز نمود . پس از آن در راستای سیاست گذاری و بسترسازی رشد و توسعه در سال 1385 با لطف ایزد منان و با تهیه ماشین آلات پیشرفته جهت بافت پکینگ و تولید واشرهای آب بندی ، دبل جکت ، اسپیرال وُند و قطعات صنعتی با رعایت استانداردهای لازم و همچنین تکیه بر نیروی انسانی متخصص ، کارگاه خود را راه اندازی نمود . با این اقدام همگام با خود کفایی در عرصه تولید این محصولات ، توانست با کاهش هزینه ها ، افزایش کیفیت ، ایجاد فضای رقابتی و مشارکت فزاینده در پیشرفت های صنعتی و نهادینه کردن فرهنگ بومی سازی ، تاثیر به سزایی در ارتقای توان تولید داخلی ایجاد و جایگاه ویژه ای را در بازارهای داخلی جهت گسـترش تامین مواد اولیه و توسعه خدمات در اجـرای پروژه های مهم صنعتی کشور کسب نماید . این مجموعه با عنایت بی پایان پروردگار و با قصـد خدمت رسانی مضاعف و بهره گیری از افـراد مجرب و متخصص و رعایت قوانین ملی و بین المللی حاکم بر فعالیت های تجـاری و تعمیم این قوانین بر کلیه فعالیت های تجاری خود ، تا حال توانسته در زمینه های مشاوره ، طراحی و ساخت عایق های حـرارتی و برودتی و قطعات صنعتی ، با رویکرد حضـور در بازارهای داخـلی و توسـعه همکاری های استراتژیک با واحدهای تولیدی ، صنعتی و اشخاص حقیقی و حقوقی همکاری نماید .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید