اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912245059914191

کاربرد نخ نسوز و انواع آن

کد: 139912245059914191

https://bit.ly/3lfBU3p

، تهران , (اخبار رسمی): نخ نسوز از جمله محصولات نسوز است که برای درزبندی و آب بندی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. توان تحمل حرارت این محصولات از 200 الی 1260 درجه متغیر است. مهم ترین نخ نسوز صنعتی بازار؛ نخ نسوز فایبرگلاس است.

کاربرد نخ نسوز و انواع آن
کاربرد نخ نسوز و انواع آن

در بسیاری از حوزه‌های گوناگون صنعت، دمای بالای محیط یا قطعات در هنگام کار کردن اجتناب ناپذیر است. در چنین شرایطی، برای ایمن نگهداشتن تجهیزات، در درجه حرارت بالا در برابر گرما یا آتش‌سوزی، به موادی مقاوم در برابر حرارت بالا نیاز داریم.  

نخ نسوز که با نام طناب نسوز هم شناخته می‌شوند، محصولاتی هستند که با هدف اصلی مقاومت در برابر گرمای زیاد طراحی شده‌اند. این نخ‌ها، اغلب در کوره‌ها، دیگ‌های بخار، بخاری، و یا اجاق گاز به کار گرفته می‌شوند. همچنین، اگر آن‌ها را با سیم‌های فلزی تقویت نماییم، مقاومت آن‌ها در برابر فشار نیز افزایش خواهد یافت.

طناب‌های نسوز، دارای تنوع گسترده‌ای از نظر تراکم، ابعاد، جنس و نوع ساخت هستند که هر یک برای استفاده در دما و شرایط مختلف مناسب هستند. استفاده از مواد نسوز متفاوت در تولید نخ نسوز، موجب بروز تفاوت در ویژگی‌های آن‌ها نیز می‌گردد. همچنین، این نخ‌ها، ماده اولیه برای تولید محصولات نسوزی از جمله پکینگ، پارچه‌ و واشرهای نسوز می‌باشند. این محصولات، علاوه بر خاصیت عایق بندی حرارتی، در برابر فشار و مواد شیمیایی نیز مقاوم بوده و به خاطر خواص مکانیکی قابل توجه خود، از تحمل مطلوبی در برابر سایش، کشش و پارگی برخوردار می‌باشند.

برای دریافت مشاوره و یا خرید و دریافت انواع نخ نسوز در سرتاسر ایران، می‌توانید با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید.

از نخ‌ نسوز، به عنوان واشر برای جلوگیری از نشت مایع یا گاز از محل اتصال لوله‌ها و قطعات صنعتی استفاده می‌شود. این مزیت، از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری می‌نماید. یکی دیگر از کاربردهای نخ‌های نسوز، عایق بندی درب کوره‌ها و اجاق گازهای خانگی و صنعتی می‌باشد. برخی از طناب‌های نسوز، از جمله طناب الیاف شیشه یا فایبرگلاس، برای آب‌بندی درب اجاق گاز استفاده می‌شوند. این امر، کمک بزرگی به صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد نمود.

نحوه تولید نخ نسوز، بستگی به هدف به کارگیری و شرایط محیطی در هنگام استفاده از آن دارد. گاهی بنا بر نیاز مصرف کننده به انعطاف پذیری بیشتر، برای تهیه این نخ‌ها، الیاف نسوز را می‌تابند؛ و گاهی در صورت نیاز به استحکام بیشتر، الیاف را می‌بافند. در برخی موارد، برای افزایش مقاومت در برابر فشار و استحکام طناب نسوز، آن را با سیم تقویت می‌نمایند. گاهی نیز برای کاهش اصطکاک، آن را به روغن سیلیکون آغشته می‌نمایند.

برای مطالعه درمورد جزئیات و ویژگی‌های بیشتر انواع نخ نسوز، توصیه می‌کنیم تا مقالات مرتبط را در وب‌سایت نسوز صنعت پارس مطالعه بفرمایید.

همان طور که اشاره شد، نخ‌های نسوز را از مواد نسوز مختلفی تولید می‌کنند و این امر، باعث بروز ویژگی‌ها و در نتیجه کاربردهای گوناگون برای آن‌ها می‌گردد. اما نقطه اشتراک تمامی این نخ‌ها در این است که آن‌ها، ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله خواص شیمیایی را در دمای بالا حفظ کرده و بازده بالایی در شرایط مختلف خواهند داشت. این امر، موجب افزایش عمر نخ‌ها و ماندگاری تجهیزات صنعتی می‌گردد. در ادامه به معرفی شناخته شده‌ترین نخ‌های نسوز در میان صنایع مختلف می‌پردازیم:

  • نخ آزبست : این نوع از نخ‌های نسوز، همان گونه که از نامش پیداست، از الیاف بلند و در هم تنیده آزبست تهیه می‌گردد که به دلیل انسجام الیاف شمشیری شکلش، میزان اتلاف انرژی را به حداقل می‌رساند. استفاده از این الیاف مستحکم و مقاوم در برابر دمای بالا، تا اواخر قرن بیستم، بسیار متداول بود اما پس از اطلاع متخصصین از سمی بودن غبار آزبست و امکان ابتلای افراد در تماس با آن، به بیماری‌های خطرناک ریوی ازجمله سرطان ریه و آزبستوز، استفاده از محصولات تولید شده از این ماده نسوز، محدود به شرایطی شد که کاملاً خارج از دسترس انسان‌ها باشد. از سوی دیگر، با توجه به اهمیت این موضوع، متخصصین در تلاش هستند تا جایگزین‌های مناسب زیست محیطی را برای آزبست بیابند که خواص مشابهی  با آن داشته باشند.
  • نخ فایبرگلاس: این نوع از نخ‌های نسوز را از الیاف مقاوم فایبرگلاس تولید می‌کنند. بافت این طناب‌ها را براساس میزان انعطاف پذیری یا استحکام مورد نظر انجام می‌دهند. در صورتی که شکل پذیری طناب مهم‌تر باشد، الیاف را با انسجام کمتری بافته یا می‌تابند. اما اگر نیاز به استحکام بالا داشته باشیم، الیاف فایبرگلاس باید با انسجام بالا بافته شوند. تحمل حرارتی نخ نسوز فایبرگلاس، بیش از 1000 درجه فارنهایت می‌باشد و از مقاومت مکانیکی خوبی دارد. گاهی، برای تقویت استحکام این محصول، آن را با سیم‌های فولادی تقویت می‌کنند. همچنین با پوشاندن این نخ توسط یک لایه لاستیک سیلیکونی، اگرچه تحمل این نخ در برابر گرما کاهش می‌یابد اما در برابر پاشیده شدن جرقه و مواد مذاب مقاوم خواهد شد.
  • نخ سرامیکی: ماده اولیه در تولید نخ نسوز سرامیک، الیاف سرامیک می‌باشند که تا امروز، بیشترین تحمل حرارتی را در بین تمامی الیاف نسوز دارد. به همین دلیل، طناب‌ نسوز سرامیکی نیز، مقاوم‌ترین نمونه نخ‌ نسوز در بازار می‌باشد که قادر است تا همزمان با تحمل دمای 2300 درجه فارنهایت، در برابر شوک حرارتی و خوردگی حاصل از مواجهه با عوامل شیمیایی نیز مقاومت نماید. این محصول، به خاطر مقاومت گرمایی خیره کننده‌اش، معمولاً در کارخانه‌ها و صنایعی که دارای گرمای شدید هستند، به کار گرفته می‌شود؛ مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های فولاد و آلومینیوم، نیروگاه‌ها، صنعت نفت و غیره. نخ سیلیسی: خاستگاه ماده اولیه تولید این نوع از نخ‌های نسوز، یعنی سیلیس، سنگ‌های آتش فشانی و پوسته زمین است. به همین دلیل، نخ نسوز سیلیسی قادر به تحمل دماهای بالا تا 1796 درجه فارنهایت می‌باشد. این محصول را برای عایق بندی محیط‌های بسیار گرم، مانند بخاری و دیگ جوش به کار می‌گیرند.

هر کدام از این نخ‌ها می‌توانند با مواد نسوز دیگر ترکیب و یا توسط سیم تقویت گردند تا ویژگی‌های مثبت آن‌ها بهبود یابد. همان طور که می‌بینید، با چنین تنوع گسترده‌ای، برای انتخاب نخ نسوز مناسب، تنها باید نیازها و شرایط محیطی موجود را با دقت فراوان بررسی کنیم تا انتخابی درست و آگاهانه انجام دهیم. چرا که در صورت بی توجهی به این مسئله، ممکن است علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت، باعث بروز صدمات جبران ناپذیری در قطعات و تجهیزات بشویم.

پیشنهاد می‌شود تا در صورت نیاز به اطلاعات کامل‌تر و مشاوره خرید انواع نخ نسوز، با ابعاد و ضخامت‌های مختلف، از وبسایت www.nasoozsp.com بازدید نموده و یا با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس در تماس باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسوز صنعت پارس

نسوز صنعت پارس در سال 1375 با افتتاح فروشگاه و نمایشگاه مرکزی خود در خیابان امیرکبیر جهت ارائه انواع مواد اولیه ، واشـر ، پلیمر ، شیلنگ ، قطعات صنعتی و عایق های حـرارتی و برودتی افتتاح و فعـالیت های خود را در راستای مشتری مداری و ارتباط با واحدهای صنعتی ، متمرکز نمود . پس از آن در راستای سیاست گذاری و بسترسازی رشد و توسعه در سال 1385 با لطف ایزد منان و با تهیه ماشین آلات پیشرفته جهت بافت پکینگ و تولید واشرهای آب بندی ، دبل جکت ، اسپیرال وُند و قطعات صنعتی با رعایت استانداردهای لازم و همچنین تکیه بر نیروی انسانی متخصص ، کارگاه خود را راه اندازی نمود . با این اقدام همگام با خود کفایی در عرصه تولید این محصولات ، توانست با کاهش هزینه ها ، افزایش کیفیت ، ایجاد فضای رقابتی و مشارکت فزاینده در پیشرفت های صنعتی و نهادینه کردن فرهنگ بومی سازی ، تاثیر به سزایی در ارتقای توان تولید داخلی ایجاد و جایگاه ویژه ای را در بازارهای داخلی جهت گسـترش تامین مواد اولیه و توسعه خدمات در اجـرای پروژه های مهم صنعتی کشور کسب نماید . این مجموعه با عنایت بی پایان پروردگار و با قصـد خدمت رسانی مضاعف و بهره گیری از افـراد مجرب و متخصص و رعایت قوانین ملی و بین المللی حاکم بر فعالیت های تجـاری و تعمیم این قوانین بر کلیه فعالیت های تجاری خود ، تا حال توانسته در زمینه های مشاوره ، طراحی و ساخت عایق های حـرارتی و برودتی و قطعات صنعتی ، با رویکرد حضـور در بازارهای داخـلی و توسـعه همکاری های استراتژیک با واحدهای تولیدی ، صنعتی و اشخاص حقیقی و حقوقی همکاری نماید .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید