اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912235058414191

پارچه نسوز چیست؟

کد: 139912235058414191

https://bit.ly/3vm5nNM

، تهران , (اخبار رسمی): پارچه نسوز از جمله منسوجات نسوز است که جهت عایق کاری و دوخت لباس نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. متریال اصلی تشکیل دهنده تمامی پارچه های نسوز، الیاف شیشه و یا الیاف فایبرگلاس است. مهم‌ترین پارچه نسوز صنعتی، پارچه فایبرگلاس است.

پارچه نسوز چیست
پارچه نسوز چیست؟

اصطلاح پارچه مقاوم در برابر آتش، یا پارچه نسوز ، طیف گسترده‌ای از پارچه‌های تولید شده از نخ نسوز را با ویژگی مشترک عایق بندی حرارتی پوشش می‌دهد. وجود انواع مختلف پارچه‌های نسوز، موجب شده تا هر کدام، ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را داشته باشند. با این وجود، می‌توان تحمل فشار بالا، حفظ خواص شیمیایی مطلوب در دمای بالا و خواص مکانیکی قابل توجه را جزو نقاط اشتراک این محصولات پر طرفدار برشمرد. در برخی موارد، با هدف تقویت استحکام و دیگر ویژگی‌های مثبت در پارچه‌های نسوز، از ترکیب چند ماده نسوز استفاده کرده و یا پارچه‌ها را با سیم فلزی مسلح می‌نمایند.

به طور کلی، پارچه‌های نسوز، با جنس، تراکم، ضخامت و ابعاد مختلف، طیف وسیعی از گزینه‌ها را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند. اما برای رسیدن به یک انتخاب مناسب، باید دما و شرایط محیطی را که پارچه در آن به کار گرفته می‌شود، به خوبی بررسی نمود تا با ویژگی‌های این محصول تناسب داشته باشد.

برای مطالعه درمورد جزئیات و ویژگی‌های بیشتر انواع پارچه نسوز،  توصیه می‌کنیم تا مقالات مرتبط را در وب‌سایت نسوز صنعت پارس مطالعه بفرمایید.

استفاده از پارچه‌های نسوز که گروه بسیاری آن را برزنت نسوز می نامند، تقریباً در تمامی حوزه‌های صنعت مرسوم می‌باشد. این محصولات را در کابین هواپیماهای مسافری به کار می‌گیرند تا گرمای قطعات، باعث آزار مسافرین نگردد. همچنین موتور جت‌ها را با پارچه نسوز می‌پوشانند تا از ورود دود حاصل از احتراق به داخل کابین جلوگیری شود. این کاربرد، ریشه در خاصیت ضد شعله بودن پارچه‌های نسوز دارد. از سوی دیگر، این محصولات نسوز محبوب را به واسطه تحمل خیره کننده در برابر مواد اسیدی و گازی، و دمای بالا، برای عایق بندی کوره‌ها استفاده می‌کنند. پارچه‌های نسوز، حتی در صنعت روباتیک نیز طرفداران خاص خود را دارند. از آن‌جا که روبات‌ها در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که حضور انسان در آن‌ها سخت و گاهی غیر ممکن است، پوشاندن بدنه روبات‌ها با پارچه نسوز، احتمال آسیب دیدن آن‌ها را کمتر نموده و به همین دلیل، موجب کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌گردد.

در برخی شرایط خاص، انتخاب‌ها برای یک حوزه کاری خاص، محدودتر خواهند بود. برای مثال، در صنعت جوشکاری، به کارگیری پارچه نسوز سیلیسی، به خاطر مقاومت در برابر جرقه و مواد مذاب مرسوم‌تر از انواع پارچه‌های دیگر می‌باشد.

علیرغم وجود تفاوت در ویژگی‌های انواع پارچه‌های نسوز به علت مواد استفاده شده در آن‌ها و همچنین ضخامت و تراکم الیاف به کار گرفته شده در آن‌ها، همچنان می‌توان ادعا کرد که تمام پارچه‌های نسوز، علاوه بر اینکه مقاومت بالایی در برابر گرما دارند، ساختار و ثبات ابعادی خود را در دماهای پایین حفظ می‌نمایند.

علاه بر این، در صورتی که در تماس با شعله قرار بگیرند، دود سمی منتشر نمی‌کنند. از سوی دیگر، پارچه‌های نسوز، خواص شیمیایی خود را در شرایط مختلف حفظ می‌کنند و با خنثی کردن فشار وارد شده بر قطعات، ماندگاری تجهیزات را افزایش می‌دهند. خواص مکانیکی منحصر به فرد پارچه‌های نسوز نیز، موجب مقاومت آن‌ها در برابر کشش، سایش و پارگی بوده و بر محبوبیتشان در بین صنایع مختلف می‌افزاید.

همین امر باعث شده تا پارچه‌های نسوز را در حوزه‌های گوناگونی از جمله ساخت واشرهای عایق بندی، دوخت و تهیه البسه ضد آتش، عایق بندی کوره‌های حرارتی و اجاق‌ها، و حتی عایق بندی الکتریکی مورد استفاده قرار دهند.

برای دریافت مشاوره و یا خرید و دریافت انواع پارچه نسوز در سرتاسر ایران، می‌توانید با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس تماس بگیرید.

همان گونه که اشاره شد، استفاده از مواد نسوز متنوع در تولید پارچه‌های نسوز، منجر به بروز خصوصیات متفاوت در آن‌ها گردیده است. آشنایی با انواع این پارچه و ویژگی‌هایشان، از آن جهت اهمیت دارد که در صورت انتخاب پارچه نامناسب برای عایق بندی، علیرغم صرف هزینه‌های گزاف، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به تجهیزات وارد گردد.

در ادامه به معرفی کوتاه شناخته شده‌ترین پارچه‌های نسوز موجود در بازار خواهیم پرداخت:

  • پارچه آزبست: این پارچه نسوز را از الیاف در هم تنیده و محکم آزبست تهیه می‌کنند. محصولات تولید شده از الیاف بلند آزبست، از اواخر قرن نوزدهم، به مدت صد سال، محبوب‌ترین مواد نسوز به کار گرفته شده در صنایع گوناگون بودند. اما با آگاهی متخصصین از سمی بودن غبار آزبست در اواخر قرن بیستم، استفاده از آزبست در مکان‌هایی که با انسان در تماس است، به طور کلی ممنوع اعلام شد و به کارگیری از آزبست و محصولات آن، محدود به موتورخانه‌ها و کوره‌های دور از دسترس بشر گردید. در حال حاضر، متخصصین تلاش می‌کنند تا حد امکان از جایگزین‌های موجود برای این محصول استفاده کنند.
  • پارچه سرامیک: تا امروز، الیاف محکم سرامیک، به عنوان مقاوم‌ترین الیاف نسوز موجود در برابر گرما شناخته شده‌اند. به همین دلیل، پارچه نسوز سرامیک، با قدرت تحمل حرارت تا 2300 درجه فارنهایت و مقاومت بالا در برابر کشش و سایش، یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌ها برای پارچه نسوز آزبست به شمار می‌آید.
  • پارچه فایبرگلاس: الیاف شیشه یا فایبرگلاس، با تحمل حرارت بالا تا 1202 درجه فارنهایت و الیاف غیر سمی، یکی دیگر از جایگزین‌های الیاف آزبست می‌باشد. پارچه‌های تولید شده از الیاف فایبرگلاس، ضد آتش بوده و از خواص مکانیکی خوبی برخوردار می‌باشد. با این حال، گاهی برای تقویت مقاومت این پارچه فایبرگلاس در برابر کشش و سایش، و همچنین کاهش چشمگیر اصطکاک، این پارچه را با یک لایه تفلون می‌پوشانند. اگرچه میزان مقاومت حرارتی این محصول جدید، کاهش می‌یابد اما این پارچه که با نام پارچه نسوز ابریشمی شناخته می‌شود، نچسب بوده و خواص مکانیکی بهتری دارد. در برخی شرایط نیز، برای مقاوم نمودن پارچه نسوز فایبرگلاس در برابر اشعه‌ها، آن را با یک لایه لاستیک سیلیکونی می‌پوشانند.
  • پارچه کربن: استفاده از الیاف کربن در تولید پارچه نسوز، موجب می‌گردد تا استحکام و مقاومت در برابر فشار، با وجود وزن بسیار کم، چشمگیر باشد.
  • پارچه سیلیسی: پارچه نسوز سیلیسی، نوع دیگری از پارچه‌های مقاوم در برابر حرارت است. دمای عملکردی این پارچه‌ها 1688 درجه فارنهایت می‌باشد. این محصول، رسانایی گرمایی کمی داشته و در برابر مواد شیمیایی مقاوم است. همچنین، دارای تخلخل کم و مقاومت در برابر ساییدگی می‌باشد. از سوی دیگر، به علت مقاوم بودن این پارچه در برابر جرقه و پاشیدن مواد مذاب، از آن در حوزه جوشکاری نیز استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود تا در صورت نیاز به اطلاعات کامل‌تر و مشاوره خرید انواع پارچه نسوز، با ابعاد و ضخامت‌های مختلف، از وبسایت www.nasoozsp.com بازدید نموده و یا با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس در تماس باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسوز صنعت پارس

نسوز صنعت پارس در سال 1375 با افتتاح فروشگاه و نمایشگاه مرکزی خود در خیابان امیرکبیر جهت ارائه انواع مواد اولیه ، واشـر ، پلیمر ، شیلنگ ، قطعات صنعتی و عایق های حـرارتی و برودتی افتتاح و فعـالیت های خود را در راستای مشتری مداری و ارتباط با واحدهای صنعتی ، متمرکز نمود . پس از آن در راستای سیاست گذاری و بسترسازی رشد و توسعه در سال 1385 با لطف ایزد منان و با تهیه ماشین آلات پیشرفته جهت بافت پکینگ و تولید واشرهای آب بندی ، دبل جکت ، اسپیرال وُند و قطعات صنعتی با رعایت استانداردهای لازم و همچنین تکیه بر نیروی انسانی متخصص ، کارگاه خود را راه اندازی نمود . با این اقدام همگام با خود کفایی در عرصه تولید این محصولات ، توانست با کاهش هزینه ها ، افزایش کیفیت ، ایجاد فضای رقابتی و مشارکت فزاینده در پیشرفت های صنعتی و نهادینه کردن فرهنگ بومی سازی ، تاثیر به سزایی در ارتقای توان تولید داخلی ایجاد و جایگاه ویژه ای را در بازارهای داخلی جهت گسـترش تامین مواد اولیه و توسعه خدمات در اجـرای پروژه های مهم صنعتی کشور کسب نماید . این مجموعه با عنایت بی پایان پروردگار و با قصـد خدمت رسانی مضاعف و بهره گیری از افـراد مجرب و متخصص و رعایت قوانین ملی و بین المللی حاکم بر فعالیت های تجـاری و تعمیم این قوانین بر کلیه فعالیت های تجاری خود ، تا حال توانسته در زمینه های مشاوره ، طراحی و ساخت عایق های حـرارتی و برودتی و قطعات صنعتی ، با رویکرد حضـور در بازارهای داخـلی و توسـعه همکاری های استراتژیک با واحدهای تولیدی ، صنعتی و اشخاص حقیقی و حقوقی همکاری نماید .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید