اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911144898115810

آشنایی با خانواده کروناویروس؛ ویروس تاجدار

کد: 139911144898115810

https://bit.ly/2Zs8GUQ

، بوکان , (اخبار رسمی): کروناویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های تنفسی از سرماخوردگی خفیف تا عفونت‌های شدید (MERS2) و نشانگان تنفسی (SARS) شوند. ویروس کووید-19 به عنوان آخرین کروناویروس شناخته شده، بسیار مسری است.

کروناویروس، ویروس تاجدار
کروناویروس، ویروس تاجدار

علایم بیماری کروناویروس

  • تب سرفه ­های، خشک اختلال بویایی یا چشایی، تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن، خستگی مفرط، درد، احتقان و آبریزش از بینی، گلودرد، اسهال و استفراغ.
  • در بسیاری موارد افرادی که دچار عفونت شده ­اند، هیچ علامتی نداشتند و یا علایم خفیفی را نشان می­ دهند که در 80 درصد موارد بدون درمان خاصی بهبود می‌­یابند.
  • بیماران مبتلا به نوع خفیف بیماری و برخی بیماران ترخیص یافته از بیمارستان هم می ­توانند درمان و خدمات مراقبتی را در منزل دریافت نمایند.

راه ­های انتقال بیماری کروناویروس

انتقال ویروس کرونا از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم می­ تواند از دو راه انتقال اصلی تنفسی و تماسی به سایر افراد منتقل گردد.

تنفسی: در تماس نزدیک با یکدیگر (ر فاصله ­ای کمتر از حدود 2 متر) از طریق قطرات تنفسی ریز و بزرگ عطسه و سرفه، حتی صحبت کردن از فرد آلوده به دیگران.

تماسی: از طریق تماس با سطوح آلوده به قطره ­های تنفسی بیمار مبتلا به کرونا ویروس؛ از قبیل دستگیره در، میز، یا دست کثیف شخص آلوده و تماس دست خود با دهان یا بینی.

نکته:
شواهد جدید نشان می ­دهند که بیماری کروناویروس از راه مدفوع هم می ­تواند منتقل شود. بنابراین شستن دست­ ها با آب و صابون یا مواد ضد عفونی­ کننده به مدت حداقل 20 ثانیه و عدم تماس با صورت، دهان، بینی و چشم به خصوص بعد از اجابت مزاج اهمیت دارد.

 دوره نهفتگی و سرایت بیماری

دوره نهفتگی به معنی فاصله زمانی بین تماس با کروناویروس و شروع علایم است. این زمان، برای بیماری کروناویروس بین یک تا 14 روز (به طور متوسط 5 روز) متغیر است.

پنج گروه اصلی که نیازمند مراقبت در منزل هستند:

  1. افرادی که با بیماران قطعی یا احتمالی کرونا ویروس تماس نزدیک داشته ­اند. (قرنطینه)
  2. کسانی که با بیمار تماس نزدیک نداشته ­اند اما بعضی اوقات درمواجهه با بیمار قرار گرفته باشند. (خود کنترلی)
  3. افرادی که تست آنها مثبت است ولی علائمی ندارند و یا علائم خفیف بیماری دارند. (جداسازی یا ایزولاسیون)
  4. افراد پرخطر با اندیکاسیون درمان سرپایی (جداسازی یا ایزولاسیون)
  5. بعد از ترخیص برای پیگیری (جداسازی یا ایزولاسیون)

جداسازی یا ایزولاسیون در منزل چیست؟

جداسازی یا ایزولاسیون در منزل به معنی ماندن در منزل یا محل تعیین شده با شرایط زیر است:

  1. اتاقی مجزا که با باز کردن پنجره ­ها و یک در، تعویض هوای اتاق انجام شود.
  2. نداشتن فضای مشترک افراد بیمار با دیگر اعضاء خانواده، تا حد امکان.
  3. استفاده افراد بیمار از رختخواب مجزا و رعایت فاصله حداقل 1 متر با اعضای خانواده.
  4. عدم نیاز بیمار به ماسک در صورت تنها بودن در اتاق؛ ولی در صورت داشتن فضای مشترک و زندگی با اعضاء خانواده، استفاده از ماسک تا حد امکان در تمام مدت.
  5. بیماران تحت مراقبت و افراد تحت نظارت در منزل که علائم نگران ­کننده اورژانسی زیر را داشته باشند، بایستی با شماره ­های 115 و 4030 تماس بگیرند و یا به سایت salamat.gov.ir مراجعه نمایند و علائم بیماری خود را ثبت نمایند.

علائم اورژانسی بیماری کرونا

تنگی نفس، تنفس دشوار و درد قفسه سینه، درد مداوم یا فشار قفسه سینه، تشدید سرفه ­ها یا بروز سرفه ­های خلط ­دار، عدم قطع تب پس از 5 روز از شروع بیماری، ناتوانی در بیدار شدن یا احساس گیجی، سیانوز شدن لب ­ها و صورت.

چه کسانی کرونا می­گیرند؟

عامل بیماری کرونا در تمامی گروه ­های سنی می ­تواند بیماری­ زا باشد و احتمال ابتلای کودکان نیز وجود دارد. عوارض جدی بیماری معمولاً در افراد مسن و افراد با بیماری ­های زمینه ­ای دیده می­ شود.  

پیشگیری از کووید-۱۹

حضور در وسایل نقلیه عمومی و محیط­ های پرتراکم به علت فاصله کم بین افراد، ممکن است منجر به انتقال ویروس کرونا گردد. بنابراین لازم است همه افراد هنگام استفاده از این وسایل این نکات را رعایت کنند:  

تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی، بویژه در ساعت ­های پرتردد، استفاده نکنید. حتما در وسیله نقلیه عمومی ماسک بزنید. در صورت داشتن تب و سرفه مطلقاً از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید. هرگز صورت خود و بخصوص چشم­ ها و بینی را لمس نکنید. حتما فاصله ­گذاری اجتماعی را رعایت نمایید. دست خود را به سطوح پرتماس نزنید. هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی یا آستین ناحیه داخلی آرنج بپوشایند.

نکاتی که در صورت داشتن علایم تب و سرفه باید رعایت کنید

درصورت داشتن سرفه و یا تب و یا بدتر شدن حال عمومی، بلافاصله به مرکز درمانی مراجعه کنید. حتما به دیگران بگویید که بیمار هستید. به هیچ وجه سر کار نروید. آرامش خود را حفظ کنید. حداقل ۲ متر فاصله با دیگران را رعایت کنید. برای محافظت دیگران، به هیچ وجه ماسک را از صورت خود برندارید. ترجیحاً در اتاق جداگانه و با تهویه مناسب اقامت کنید.

اگر می ­توانید از سرویس بهداشتی، حمام، حوله و وسایل استحمام اختصاصی استفاده کنید. کلیه سطوح در تماس را با الکل ۷۰ درصد ضد عفونی نمایید. از وسایل شخصی، ظروف، قاشق و چنگال جداگانه استفاده کنید. از حضور در جمع اعضای خانواده و دیگران خودداری کنید. لباس ­های شما باید جداگانه شسته شوند. به این مساله دقت کنید. دست های خود را مرتب بشویید یا با الکل ۷۰ درصد یا محلول مخصوص ضدعفونی نمایید. فقط برای موارد ضروری از اتاق خارج شوید.

از تهویه مناسب محل­ های استفاده مشترک بیمار و اعضای خانواده (مانند آشپزخانه و دستشویی) مطمئن باشید. اگر نمی توانید از خود مراقبت کنید، از فردی که دارای بیماری ­های زمینه ­ای و سالمند نیست کمک بگیرید. تا حد امکان از افراد دارای بیماری­ های زمینه ­ای و سالمند دور باشید.

تقویت سیستم ایمنی

  • ویتامین C ویتامین B (لبنیات، ماست پروبیوتیک)، به ویژه B6 (تخم مرغ، مرغ، ماهی، قارچ، حبوبات، آجیل) ویتامین E و D روی، منیزیم، سلنیم (غلات سبوس­دار)، اسیدهای چرب امگا 3 (ماهی ­ها)
  • نوشیدن مایعات حتی با وجود تشنه نبودن مصرف 120-60 سی­سی مایعات هر 15 دقیقه دریافت مایعات گرم دریافت آب، چای، آب میوه طبیعی، انواع سوپ.
  • مصرف کربوهیدرات و چربی میانگین دریافت انرژی روزانه بیش از 2000-1500 کالری در صورت استرس و عفونت، 500-400 کالری اضافه ­تر مصرف 100-75 کالری پروتئین در روز (تخم مرغ، گوشت سفید، حبوبات)

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان