اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104316309715810

مطالعه در رابطه با دوقلوها، بینش جدیدی در مورد ژنتیک میگرن ارائه می‌دهد

کد: 140104316309715810

https://bit.ly/3RVDdoo

، بوکان , (اخبار رسمی): مطالعه جدیدی در دنور نشان می‌دهد که زنان دارای دوقلوهای پسر بیشتر از زنان دارای دوقلوهای دختر از میگرن بدون هاله رنج می‌برند، حتی اگر تصور می شود که تستوسترون می‌توان نقش محافظتی در برابر این نوع سردردها داشته باشد.

مطالعه در رابطه با دوقلوها، بینش جدیدی در مورد ژنتیک میگرن ارائه می دهد
مطالعه در رابطه با دوقلوها، بینش جدیدی در مورد ژنتیک میگرن ارائه می دهد.

دوقلوهای دختر نسبت به دوقلوهای پسر بیشتر احتمال دارد که در آینده میگرن بدون هاله را تجربه کنند

یک مطالعه جدید در دنور نشان می‌دهد که زنان دارای دوقلوهای پسر بیشتر از زنان دارای دوقلوهای دختر از میگرن بدون هاله رنج می برند، حتی اگر تصور می‌شود که تستوسترون می توان نقش محافظتی در برابر این نوع سردردها داشته باشد. این یافته‌ها که در نشست سالانه انجمن سردرد آمریکا ارائه شد، همچنین به نقش احتمالی محیطی که فرد در دوران بارداری در آن قرار دارد نیز اشاره می کند. 

مورگان فیتزجرالد، سرپرست تیم تحقیق و پژوهشگر ارشد دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، در کنفرانسی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: «اولین بار است که در این مطالعه از مجموعه داده‌های دوقلو در مقیاس بزرگ برای ارزیابی تفاوت‌های جنسی در عوامل ژنتیکی زمینه‌ای میگرن استفاده شده است.»

به نقل از واحد خبر کلینیک جوان، محققان داده های مربوط به 51872 شرکت کننده از دوقلوهای سوئدی را تجزیه و تحلیل کردند. به گفته فیتزجرالد، حجم نمونه ای که مورد بررسی قرار گرفته ایده آل است زیرا هم در سطح وسیع است و هم هر دو جنس (مونث و مذکر) را شامل می‌شود. بر اساس پایگاه داده و اطلاعات به دست آمده، دوقلوهای دختر نسبت به دوقلوهای پسر بیشتر احتمال دارد که در آینده میگرن بدون هاله را تجربه کنند. اعداد به دست آمده در این مطالعه شامل 6/17% در دوقلوهای دختر و در مقابل 5/5% در دوقلوهای پسر  بود، که منعکس کننده اعداد جهانی است که نشان می‌دهد 18٪ از زنان و 6٪ از مردان هر ساله مبتلا به میگرن می شوند. فیتزجرالد گفت: برای درک بهتر وراثت پذیری، محققان دوقلوهای همسان را با دوقلوهای غیر همسان مقایسه کردند ، زیرا به دنبال همبستگی های مرتبط با جنسیت در رابطه با میگرن بودند. یک تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که میگرن در مردان و زنان به یک اندازه به ارث می رسد. با این حال، مدل تجزیه و تحلیل دیگری شواهدی را ارائه می‌دهد که تفاوت‌هایی در عوامل ژنتیکی زمینه‌ای وجود دارد که در ایجاد میگرن در مردان و زنان نقش تاثیرگذاری دارد.

به طور غیر منتظره، محققان همچنین دریافتند که زنان دارای دوقلوهای پسر بیشتر از زنان دارای دوقلوهای دختر شانس ابتلا به میگرن را دارند. محققان در این مطالعه بیان کردند: « این نتایج نشان می‌دهد که تفاوت جنسیتی به عنوان یکی از عوامل ژنتیکی برجسته در شیوع میگرن به طور کامل به حساب نمی‌آید، در حالی که در مقابل نشان داده شد که بودن در محیطی پر تنش در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به میگرن را برای زنان افزایش دهد». این اثر به یک فاکتور عصبی غدد درون ریز بالقوه قبل از تولد در ایجاد این بیماری اشاره می کند.

دکتر گرگوری دوسور، عصب شناس دانشگاه تگزاس در دالاس و محقق سردرد، گفت: «این مطالعه جدید یک رویکرد بسیار منحصر به فرد برای پرداختن به مسئله وراثت در مقابل تاثیر محیط در بروز میگرن است. این مطالعه به خوبی طراحی شده و در آن از مدل سازی آماری قوی استفاده شده است.»

دکتر گرگوری در مورد یافته‌ها به این نکته اشاره کرد که  بر اساس نتیجه گیری ها، ژنتیک تنها عاملی نیست که می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد بلکه شرایط محیطی نیز در بروز و ایجاد آن بی تاثیر نیستند. از سوی دیگر، بخش شگفت‌انگیز یافته‌ها این بود که وجود دوقلوهای پسر خطر ابتلا به میگرن را در زنان باردار افزایش می‌دهد. در ادامه نتایج یافته ها نیز بیان کننده نقشی است که هورمون های مردانه می توانند در بروز میگرن ایفا کنند. او گفت: «به طور کلی، این مطالعه به داده‌هایی می‌افزاید که نشان می‌دهد محیط و هورمون‌ها در تفاوت بین ابتلای زنان و مردان به این بیماری نقش دارند.»

دکتر گرگوری بیان کرد: «من در این مطالعه از چیزی که تعجب می کنم این است که دو قلوهای همسان که یکی از آن ها دختر و دیگری پسر می‌شود، می تواند چه تاثیری بر استعداد ابتلا به میگرن داشته باشد.»

دوقلوها معمولاً زمان زیادی را با هم می گذرانند و تجربیات جنس مشابه در مقابل جنس مخالف احتمالاً کاملاً متفاوت است. همین امر ممکن است روی ابتلا به این بیماری در آینده تاثیر بگذارد. دو سور در مورد ارزش مطالعه از نظر تشخیص، درمان یا پیشگیری از میگرن گفت: «در آینده این امکان وجود دارد که بتوان به شناسایی عوامل خطر برای پیشگیری و حساسیت بیشتر بر روی میگرن کمک کرد، اما هنوز خیلی زود است که بدانیم چگونه می توان از این عوامل برای شناسایی این بیماری استفاده کرد.»

منابع:

https://www.medscape.com/viewarticle/976321?src=rss

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان