اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912124940812729

بررسی وضعیت صادرات و واردات محصولات فولادی در کشور

کد: 139912124940812729

https://bit.ly/3e5yfnA

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد هر کشور به صادرات و واردات آن برمی گردد. به طور کلی، واردات فولاد در ایران بیشتر از صادرات آن است و می توان ایران را وارد کننده این محصولات دانست.

بررسی وضعیت صادرات و واردات محصولات فولادی در کشور
بررسی وضعیت صادرات و واردات محصولات فولادی در کشور

یکی از عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد هر کشور به صادرات و واردات آن برمی گردد. به طور کلی، واردات فولاد در ایران بیشتر از صادرات آن است و می توان ایران را وارد کننده این محصولات دانست. همه کشورها، حتی بزرگترین اقتصادهای جهان از جمله چین واردات زیادی دارند. حتی چین علاوه بر اینکه بزرگترین صادر کننده در جهان است، بزرگترین وارد کننده نیز می باشد. اما برای حفظ ارزش پول ملی و حفظ تعادل اقتصادی مثبت، لازم است که واردات کشور کمتر از صادرات باشد.

مسئله دیگری که در صادرات بسیار مهم است ارز این صنعت برای کشور است، اگر این صنعت بتواند با بازارهای جهانی رقابت کند باعث رشد و شکوفایی می شود. وقتی کشوری در یک صنعت خاص صادرات انجام می دهد، به این معنی است که کیفیت و کمیت محصولات آنها به حد مطلوبی رسیده است که متقاضیان آن در کشورهای دیگر است. و آنها می توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند. در این مقاله قصد داریم وضعیت صادرات و واردات آهن در ایران را بررسی کنیم.

 اهمیت صنعت فولاد

صنعت فولاد بسیار مهم است، از مهمترین مزایای این صنعت می توان به تنوع زیاد محصولات قابل ساخت با استفاده از آهن و فولاد و همچنین تنوع بالای صادرات این صنعت و همچنین مقاطع فولادی در طیف گسترده ای از صنایع مرتبط. ارسال شده: ساخت خودروهای دست دوم، کشتی سازی، معادن، دارو، صنایع غذایی و دارویی و غیره بنابراین رونق اقتصادی و توسعه در این صنعت به توسعه صنایع وابسته نیز منجر خواهد شد. البته عکس این قضیه نیز صادق است. همانطور که با افزایش قیمت انواع محصولات مانند: افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد که کاربردهای زیادی در ساخت و ساز دارند، شاهد افزایش نرخ ارز نیز خواهیم بود.

صادرات و واردات فولاد در ایران

همانطور که گفتیم، میزان صادرات فولاد در کشور بسیار کمتر از میزان واردات است، دلیل این امر می تواند حوادث ناخوشایندی از جمله قوانین ممنوعیت صادرات، تعرفه های نامناسب کالا، سهمیه صادرات و غیره باشد. شیوع ویروس کرونا نیز امسال بسیاری از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است.

مقایسه صادرات فولاد در سالهای اخیر

مطالعات نشان می دهد صادرات فولاد ایران در سالهای اخیر رکود بزرگی را تجربه کرده است و به همین دلیل در سالهای اخیر شاهد کاهش شدید صادرات بوده ایم، به طور کلی در ماه های ابتدایی سال جاری شاهد کاهش 54 درصدی صادرات در مقایسه با دوره مشابه تا سال گذشته، ما علاوه بر بخشهایی مانند میلگرد، تیرآهن و ورقهای فولادی، شاهد کاهش صادرات محصولات پیش ساخته از جمله اسلب و شمش نیز بوده ایم. صادرات آهن اسفنجی نیز طی سالهای اخیر 78 درصد کاهش یافته و به سطح بسیار پایینی رسیده است.

تأثیر نرخ ارز بر صادرات و واردات و قیمت محصولات

با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی افزایش می یابد و بنابراین تقاضا برای کالاهای وارداتی کاهش می یابد. انتظار می رود تقاضا برای کالاهای داخلی افزایش یابد و همچنین از آنجا که قیمت کالاهای تولید داخل مانند قیمت پروفیل در بازارهای خارجی با افزایش ارز کاهش می یابد، این کالاها تقاضای بیشتری خواهند داشت. و این باعث افزایش تولید و صادرات می شود.  به همین دلیل هم در صورتی که میزان تقاضای میلگرد در کشور در بازه زمانی خاصی افزایش پیدا کند میزان این محصول در بازار کاهش پیدا میکند و به همین دلیل هم فروشندگان ان را با قیمت بالاتری عرضه میکنند. و باعث افزایش قیمت میلگرد میشود، همینطور عکس این موضوع اگر عرضه این محصول در بازار افزایش پیدا کند باعث کاهش قیمتش میشود. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فولاد فیدار

شرکت پترو فولاد فیدار با بیش از 19 سال سابقه فروشگاهی با عنوان تاپ متال در تهیه وتامین انواع آهن الات صنعتی و ساختمانی و آلیاژی فعالیت خود را آغاز کرد واز سال 1392 این مجموعه فعالیت خود را با عنوان شرکت پترو فولاد فیدار ادامه داد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید