اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140001265089115810

جوش سر سیاه آکنه از پیشانی تا چانه

کد: 140001265089115810

https://bit.ly/3mVwpI2

، بوکان , (اخبار رسمی): آکنه یک بیماری رایج در سنین نوجوانی است، هرچند که می تواند در سنین بالاتر یا پایین¬تر نیز دیده شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد که فرم رایج آن، آکنه ولگاریس است که به جوش غرور جوانی نیز معروف می باشد.

جوش سر سیاه آکنه از پیشانی تا چانه
آکنه

آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری رایج در سنین نوجوانی است، هرچند که می تواند در سنین بالاتر یا پایین­تر نیز دیده شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد که فرم رایج آن، آکنه ولگاریس است که به جوش غرور جوانی نیز معروف می باشد. درمان های موضعی و خوراکی متفاوتی (مانند آنتی بیوتیک ها، ایزوترتینوئین) برای این بیماری وجود دارد که بسته به شدت بیماری تجویز می شود. یکی از مشکلات عمده این بیماری، اسکار یا جای جوش است. اسکار جوش با داروهای موضعی (مانند محلول های پیلینگ و کرم های لایه بردار) و یا جراحی (مانند ساب سیژن و پانچ الویشن) و لیزر درمان می شود. درمان این جوش ها و اسکار ناشی از آن در بیشتر موارد نیاز به ترکیب چندین روش درمانی با یکدیگر دارد. برای جلوگیری از ایجاد اسکار بهتر است در ابتدای شروع بیماری و قبل از شدت گرفتن آن جهت درمان مراجعه نمایید.

آیا آکنه بیماری است؟

آکنه یک بیماری پوستی بسیار شایع است که با جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش های چرکی شناخته می شود. معمولاً با بلوغ شروع می شود و اغلب نوجوانان به آن مبتلا می شوند. این بیماری از نظر شدت متفاوت است و از چند جوش در صورت، گردن و قفسه سینه تا یک مسأله جدی­تر که ممکن است باعث اسکار (اثر زخم) و تأثیر بر اعتماد به نفس افراد شود، تغییر می کند. جوش هایی که به دلیل بلوغ به وجود می آید، تا اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دهه بیست سالگی بر طرف می شود، اما می تواند طولانی تر هم باشد.

ممکن است این جوش ها برای اولین بار در اواخر دهه بیست یا حتی دهه سی سالگی افراد پدید آید. گهگاه به صورت جوش های سر سیاه یا چرکی روی گونه ها یا بینی کودکان دیده می شود.

علت آکنه چیست؟

غدد چربی افرادی که به آکنه مبتلا می شوند، به سطح طبیعی برخی از هورمون های خاص در زنان و مردان بسیار حساس است. این امر باعث می شود غدد چربی بیش از حد چربی تولید کنند. هم زمان، سلول های مرده پوست که منافذ را می پوشانند، به درستی ریخته نمی شوند و روی فولیکول ها (پیاز مو) را می گیرند. این دو عامل که منجر به تراکم چربی می شوند، جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید را به وجود می آورند.

باکتری این بیماری که روی پوست همه افراد وجود دارد، معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند. اما چربی زیاد پوست کسانی که مستعد این بیماری هستند، محیط مناسبی فراهم می کند که باکتری ها می توانند در آنجا چند برابر شوند. این اتفاق باعث التهاب و تشکیل نقاط قرمز و چرکی در پوست می شود. بعضی از این نوع جوش ها می توانند به دلیل استفاده از داروهای ضد بارداری یا داروهایی که برای بیماری های دیگر تجویز می شود، به وجود آیند. برخی قرص هایی که ورزشکاران در بدن سازی مصرف می کنند، هورمون هایی دارد که باعث بروز این جوش ها و مشکلات دیگر می شود.

این جوش ها می تواند با تغییرات هورمونی همراه باشد. اگر رشد یا ریزش موی غیر طبیعی یا عادت ماهانه نا منظم دارید، یا تغییرات دیگری در بدن تان مشاهده می کنید، درباره آن با متخصص پوست ما در کلینیک جوآن مشورت کنید.

آیا آکنه ارثی است؟

آکنه می تواند ارثی باشد که البته خود بیماری به ارث می رسد، نه شدت آن. به این معنی که ممکن است فرد دچار آکنه بسیار شدید شده باشد، در حالی در نسل قبل سابقه نوع خفیف آن وجود داشته است.

ظاهر این جوش ها چه شکلی است و چه حسی دارد؟

ظاهر عادی آکنه ترکیبی از پوست چرب، جوش های سر سیاه و سر سفید، جوش های قرمز، جوش های چرکی بزرگ و دردناک و اسکار است. گاهی ممکن است جوش یا کیست های ملتهب بزرگی پدید آید که در نهایت می­ توانند با سر باز کردن و بیرون ریختن محتویاتش یا بدون سر باز کردن التیام یابند.

پوست مبتلا ممکن است داغ، دردناک و به لمس حساس باشد.

همه جوش ها آکنه نیستند. بنابراین اگر یک مورد غیر طبیعی مثل کهیر وجود دارد، توصیه می شود با متخصص پوست ما در کلینیک جوان مشورت کنید.

ادامه این نوشته را می توانید به طور کامل در وبسایت ما مطالعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان