اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005045346315810

خشکی چشم و راه های تشخیص و درمان آن

خشکی چشم چیست و علل و عوامل به وجود آمدن آن کدامند؟

کد: 140005045346315810

https://bit.ly/3iTn165

، بوکان , (اخبار رسمی): خشکی چشم وضعیتی است که در آن کیفیت و یا میزان اشک برای ریکاوری و تغذیه چشم کافی نمی باشد. اشک برای حفظ سلامت سطح جلوی چشم و ایجاد دید واضح لازم است. خشکی چشم یک مشکل معمول و اغلب مزمن در افراد مسن می باشد. با هر پلک زدن پلک ، اشک در سطح جلوی چشم که به قرنیه معروف است پخش می شود.

خشکی چشم چیست و علل و عوامل بوجود آمدن آن کدامند؟
خشکی چشم چیست ؟

خشکی چشم وضعیتی است که در آن کیفیت و یا میزان اشک برای ریکاوری و تغذیه چشم کافی نمی باشد. اشک برای حفظ سلامت سطح جلوی چشم و ایجاد دید واضح لازم است.

خشکی چشم چیست ؟

خشکی چشم وضعیتی است که در آن کیفیت و یا میزان اشک برای ریکاوری و تغذیه چشم کافی نمی باشد. اشک برای حفظ سلامت سطح جلوی چشم و ایجاد دید واضح لازم است. خشکی چشم یک مشکل معمول و اغلب مزمن در افراد مسن می باشد. با هر پلک زدن پلک ، اشک در سطح جلوی چشم که به قرنیه معروف است پخش می شود. اشک ، خطر عفونت چشم را کاهش می دهد و مواد خارجی موجود در چشم را می شوید. همچنین سطح چشم را صاف و شفاف نگه می دارد.

 انواعی از خشکی چشم به علت انسداد غدد چربی ریز در امتداد لبه پلک های شما می باشد. این غده های چربی که به  اصطلاح غدد میبومین نام دارند، مانع از خشک شدن سریع اشک شما می شود. این مشکل می تواند یک بیماری موقتی یا مزمن باشد. وقتی از یک بیماری به عنوان "مزمن" یاد می شود ، این بدان معناست که برای مدت طولانی ادامه می یابد. علائم شما ممکن است بهتر یا بدتر شوند ، اما معمولا به طور کامل از بین نمی روند.

اجزای اساسی تشکیل دهنده اشک شامل :

آب

الکترولیت ها (سدیم ، پتاسیم ، کلرید ، بی کربنات ، منیزیم و کلسیم). این ها همان چیزی هستند که باعث شور بودن اشک می شود.

پروتئین ها (لیزوزیم ، لاکتوفرین ، لیپوکالین )، لیپیدها ( محتوای چربی اشک) و موسین.

اشک چگونه ایجاد می شود ؟

  اشک دارای 3 لایه مختلف است :

1. لایه بیرونی چربی:که باعث می شود اشک خیلی زود خشک نشود و سطح چشم را صاف کند.

2. لایه میانی: آبکی که باعث خیس شدن چشم و تغذیه بافت چشم می شود.

3. لایه موسین داخلی : به چسبیدن اشک به سطح چشم کمک می کند. هر بار که پلک می زنید ، یک لایه نازک از اشک به نام لایه اشکی یا ( tear film) در سراسر سطح قرنیه (لایه بیرونی واضح چشم) گسترش می یابد. اشک از طریق غدد اشکی ترشح می شود. این غدد اشکی شامل دو دسته هستند : غده اشکی اصلی که در سطح بالای خارجی چشم قرار دارد که به آن غده اشکی اصلی و غدد فرعی که در سطح لایه ملتحمه قرار دارد.

با هر بار پلک زدن در سوراخ های اشکی که در گوشه های داخلی چشم در انتهای بالا و پایین قرار دارند حالت مکش ایجاد می شود. بنابراین اشک وارد آن شده و سپس از مجرای اشکی کیسه اشکی به داخل حفره بینی وارد می شود.  

چرخه تولید تا خروج اشک به این صورت است؛ مجاری کوچکی در مجرای اشکی که اول به پانتوم می ریزد. بعد به کانالیکول و نهایتا به کیسه های اشکی و در آخر نیز به بینی می ریزد. خشکی چشم یک بیماری تنها نیست. بلکه می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود.

خشکی چشم چه علائمی دارد ؟

علائم و نشانه ها ، که معمولاً هر دو چشم را درگیر می کند ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش یا خراش در چشم
  • حساسیت به نور
  • قرمزی چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • مشکل در استفاده از لنزهای تماسی
  • مشکل رانندگی در شب

اشک ریزش : گاهی علامت خشکی چشم اشک ریزش زیاد است. به این خاطر که اشک فرد خاصیت پوشانندگی کافی را ندارد. در نتیجه رفلکس( فعالیت خودکار) ترشح اشک فرد فعال می شود. به این صورت که گویی چشم فرد اشک ندارد و باز مجدد دستور تولید اشک صادر می شود. در نتیجه این مشکل وارد یک سیکل ( دوره) معیوب می شود و باز هم اشک ریزش را بیشتر می کند.

تاری دید گهگاهی که با پلک زدن بر طرف شود، معمولا به علت خشکی چشم است.

علل بوجود آمدن خشکی چشم چیست ؟

دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد این مشکل شود که عبارتند از :

1. سن :

در مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در سطح جهان ، شیوع بیماری خشکی چشم از 5 تا 50 درصد است. براساس داده های به دست آمده از نظرسنجی ملی بهداشت و سلامت، 6.8 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده آمریکا (تقریبا 16.4 میلیون نفر) مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده اند. شیوع با افزایش سن (2.7 درصد در افراد 18 تا 34 ساله در مقابل 18.6 درصد در 75 ساله) بیشتر می شود. این بیماری بیشتر زنان را نسبت به مردان درگیر می کند (8.8 در مقابل 4.5 درصد). شیوع آن تحت تأثیر تحصیلات یا محل اقامت قرار نمی گیرد . هر چند شیوع این بیماری در آب و هوای گرم و خشک به نسبت بیشتر از آب و هوای مرطوب می باشد.

2. برخی داروها :

برخی از داروها می توانند تولید موکوس یا جزء چربی اشک را تغییر دهند. در نتیجه موجب ایجاد خشکی چشم شوند و یا آن را بدتر کند. این داروها شامل داروهای آنتی هیستامین ، ضد افسردگی ، ادرار آورها و مسدود کننده های بتا هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. اگر دارویی مصرف می کنید و خشکی مزمن چشم را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

3. کار نزدیک :

هر نوع کار نزدیک که شامل خیره شدن به یک صفحه نمایش (تبلت، گوشی، رایانه و ...) باشد،باعث می شود میزان پلک زدن کاهش پیدا کند. در نتیجه اشک بیشتر تبخیر می شود و در نهایت علائم این بیماری ایجاد می شود. یکی از علل بسیار مهم در تجربه خشکی چشم در افراد جوان به این مسئله بر می گردد. در هنگام کار با رایانه و گوشی و ... از قانون 30 دقیقه \ 30 ثانیه استفاده کنید. هر 30 دقیقه به مدت 30 ثانیه به چشمان خود استراحت دهید و به اطراف یا گوشه اتاق نگاه کنید.

4. یائسگی :

هورمون ها می توانند در خشکی چشم نقش داشته باشند. برخی از زنان در دوران بارداری ، یائسگی یا هنگام استفاده از قرص های ضد بارداری علائم خشکی چشم را تجربه می کنند. عدم تعادل هورمونی روی کیفیت و تولید اشک تاثیر می گذارد .

5. کمبود ویتامین A :

ویتامین A باعث سلامت چشم ها می شود. غذاهای غنی از ویتامین A شامل تخم مرغ ، هویج ، ماهی ، اسفناج ، کلم بروکلی و فلفل است. رژیم های غذایی که حاوی مقدار کمی از این ویتامین است می تواند منجر به خشکی چشم شود. همچنین کمبود این ویتامین باعث ایجاد سایر اختلالات بینایی مانند شب کوری می شود. آزمایش خون می تواند کمبود ویتامین A را تشخیص دهد.

ادامه این نوشته را به صورت کامل در وبسایت کلینیک جوان بخوانید

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان