اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005245380116637

هوش مصنوعی طبقه بندی تومورهای مغزی را انجام می‌دهد

کد: 140005245380116637

https://bit.ly/3xK2Ehi

، (اخبار رسمی): برخی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن توانستند یک نوع مدل یادگیری عمیق بسازند که می‌تواند از روی اسکن ام آر آی سه بعدی از بین 6 نوع تومور مغزی که شایع هستند، نوع تومور مغزی را شناسایی و طبقه‌بندی نماید.

هوش مصنوعی طبقه بندی تومورهای مغزی را انجام می‌دهد
هوش مصنوعی طبقه بندی تومورهای مغزی را انجام می‌دهد

پژوهشگران در آخر اذعان کردند که این مدل یه رویکرد خوب جهت ارزیابی و تشخیص و طبقه بندی اتوماتیک تومورهای مغزی می‌باشد.

برخی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن توانستند یک نوع مدل یادگیری عمیق بسازند که می‌تواند از روی اسکن ام آر آی سه بعدی از بین 6 نوع تومور مغزی که شایع هستند، نوع تومور مغزی را شناسایی و طبقه‌بندی نماید.

در واقع این اولین پژوهشی است که در آن شایع ترین تومورهای مغزی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند و در اسکن ام آر آی سه بعدی به صورت مستقیم وجود یا عدم وجود تومور و نوع آن مشخص شد.

متاستازهای مغزی، آدنوم هیپوفیز، نوروم آکوستیک، گلیوما درجه بالا، گلیوما درجه پایین و مننژیوم شش نوع از تومورهای مغزی شایع هستند. با استفاده از آسیب‌شناسی بافتی از بافت محل مشکوک نمونه‌برداری می‌شود و سپس در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از محققان پژوهش حاضر بیان می‌کند که با استفاده از برخی روش های یادگیری عمیق و یادگیری ماشین می‌توان با کمک داده‌های موجود در ام آر آی سرطان و نوع آن را تشخیص داد و همین مساله می‌تواند جایگزینی برای بررسی بافت شناسی باشد.

پژوهشگران این تحقیق برای ساختن این مدل یادگیری ماشین که به آن شبکه عصبی پیچشی گفته می‌شود، مجموعه بزرگی از داده‌ها را از اسکن‌های ام آر آی از چهار منبع مختلف جمع آوری کردند. 

پژوهشگران در کل 2105 اسکن جمع آوری کردن که آن را به 3 دسته تقسیم کردند که از این تعداد 1396 مورد را جهت آموزش، 361 مورد جهت آزمایش داخلی و 348 مورد نیز برای آزمایش خارجی مورد استفاده قرار گرفت. از اولین مجموعه از اسکن‌ها برای فهم میان اسکن‌های سالم و اسکن‌های دارای تومور در آموزش شبکه عصبی پیچشی استفاده کردند. 

سپس پژوهشگران کارکرد مدل یادگیری ماشین را با کمک داده‌های اسکن‌های بخش داخلی و خارجی مغز مورد بررسی قرار دادند.

طی این بررسی مشخص شد که مدل یادگیری ماشین در آزمایش بخش داخلی مغز تا 93.35 درصد به صورت صحیح تومور را تشخیص داده است و در بررسی بخش خارجی مغز که شامل دو نوع تومور گلیوم درجه بالا و گلیوم درجه پایین بود مدل یادگیری ماشین با دقت 91.95 آن را درست تشخیص داد.

پژوهشگران در آخر اذعان کردند که این مدل یک رویکرد خوب جهت ارزیابی و تشخیص و طبقه بندی اتوماتیک تومورهای مغزی می‌باشد.
در حال حاضر ما شاهد کاربردهای فراوان هوش مصنوعی در پزشکی هستیم و این یکی از کاربردهای این تکنولوژی نوین در دنیای پزشکی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هوشیو

پایگاه جامع هوش مصنوعی

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید