اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010125616015810

آشنایی با آناتومی چشم انسان و اجزای آن

کد: 140010125616015810

https://bit.ly/3FOSFw7

، بوکان , (اخبار رسمی): چشم یکی از مهم ترین و حساس ترین اندام های بدن است و انسان دروازه ورود به یکی از حواس پنجگانه یعنی بینایی است. چشم عضوی است که به نور واکنش نشان می دهد. این امکان درک نور ، دید رنگ و درک عمق را فراهم می سازد.

آناتومی چشم انسان و اجزای آن
ساختمان چشم انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است.ساختمان چشم انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

چشم یکی از مهم ترین و حساس ترین اندام های بدن است و انسان دروازه ورود به یکی از حواس پنجگانه یعنی بینایی است. چشم عضوی است که به نور واکنش نشان می دهد.

چشم یکی از مهم ترین و حساس ترین اندام های بدن است و انسان دروازه ورود به یکی از حواس پنجگانه یعنی بینایی است. چشم عضوی است که به نور واکنش نشان می دهد. این امکان درک نور ، دید رنگ و درک عمق را فراهم می سازد. چشم انسان می تواند حدود 10 میلیون رنگ مختلف را ببیند. ساختمان چشم انسان از اجزای مختلفی ایجاد شده که در ادامه به توضیح هر یک از این اجزا خواهیم پرداخت .ساختمان چشم انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

اجزای ساختمان چشم انسان

از جهات مختلف ، ساختمان چشم انسان تقریباً مانند یک دوربین عکاسی عمل می کند . اجزای اصلی ساختمان چشم شامل : ملتحمه ، قرنیه، عنبیه، مردمک، عدسی، صلبیه، مشیمیه، شبکیه، زلالیه، زجاجیه، عصب بینایی و زاویه چشم است. همچنین اجزای فرعی ساختمان چشم شامل : حدقه ( کاسه چشم)، مجرای اشکی، کیسه اشکی، پلک، مژه، ابرو و ماهیچه های اطراف چشم است.

اجزای اصلی:

ملتحمه :

سطح چشم و سطح داخلی پلک ها با غشایی شفاف به نام ملتحمه پوشانده شده است. ملتحمه بافت شفافی است که قسمت سفید چشم و داخل پلک ها را می پوشاند. وظیفه اصلی ملتحمه این است که سطح داخلی پلک ها را مرطوب و روان نگه می دارد . همچنین باعث می شود بدون ایجاد سوزش، چشم ها به راحتی باز و بسته شوند. وظیفه دیگر ملتحمه محافظت از چشم در برابر گرد و غبار و میکرو ارگانیسم هایی است که می توانند باعث عفونت چشم شوند. به دلیل وجود رگ های خونی کوچک در ملتحمه، این عضو از چشم قادر است مواد مغذی مهمی را برای چشم و پلک ها فراهم سازد. ناخنک چشم در ملتحمه ایجاد می شود.

قرنیه :

یک لایه شفاف در جلو و مرکز چشم است. قرنیه درست در جلوی عنبیه قرار دارد که قسمت رنگی چشم است. عملکرد اصلی قرنیه شکست نور است. هدف اصلی قرنیه کمک به تمرکز نور هنگام ورود به چشم است. در صورت استفاده از لنزهای تماسی ، لنز تماسی روی قرنیه قرار می گیرد.

عنبیه :

قسمت رنگی چشم است که به تنظیم میزان ورود نور به چشم کمک می کند. همراه با مردمک چشم ، عنبیه مسئول تنظیم میزان نوری است که به چشم وارد می شود. نور زیاد یا کم می تواند بینایی را مختل کند. عنبیه در صورت وجود نور زیاد باعث منقبض شدن و کوچک شدن مردمک می شود. همچنین در صورت وجود نور کم نیز باعث منبسط شدن و بزرگ تر شدن مردمک چشم می شود.

انبساط و انقباض مردمک چشم یک عملکرد غیر ارادی است که توسط مغز کنترل می شود. عنبیه از بافت همبند و فیبرهای عضلات صاف ساخته شده است. مردمک در اصل یک سوراخ در مرکز عنبیه است.

مردمک میزان نوری را که وارد چشم می شود کنترل می کند. اندازه مردمک توسط عضلات بازکننده و اسفنکتر عنبیه کنترل می شود. در محیط های روشن ، مردمک چشم منقبض می شود.

در حالی که در محیط های تاریک ، مردمک چشم گشاد می شود. منبسط و منقبض شدن مردمک در نور کم و زیاد ، جهت اطمینان از وجود نور کافی برای بینایی بدون آسیب رساندن به شبکیه چشم است.

ادامه این مقاله را در وبسایت کلینیک تخصصی پوست و موی جوان بخوانید

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان