اطلاعات تماس
  • 091204*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103216129718447

علت های خرابی کمپرسور یخچال فریزر

علل خرابی یخچال ساید بای ساید

کد: 140103216129718447

https://bit.ly/3O0qJcN

، (اخبار رسمی): از کار افتادن کمپرسور یخچال یا همان موتور یخچال ، یکی از ایرادات رایجی می باشد که ممکن است برای هر مدل یخچالی پیش بیاید . اگر نقصی در کارکرد موتور یخچال دیدید ، باید فورا دستگاهتان را خاموش کنید .خرابی موتور یخچال می تواند علل مختلفی داشته باشد...

علل خرابی یخچال ساید بای ساید
علل خرابی یخچال ساید بای ساید

علت از کار افتادن کمپرسور یخچال

از کار افتادن کمپرسور یخچال یا همان موتور یخچال، یکی از ایرادات رایجی می‌باشد که ممکن است برای هر مدل یخچالی پیش بیاید. اگر نقصی در کارکرد موتور یخچال دیدید، باید فورا دستگاهتان را خاموش کنید. خرابی موتور یخچال می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در ادامه ما قصد داریم تا به بررسی مهم ترین علل از کار افتادن موتور یخچال بپردازیم.

کمپرسور یخچال چگونه عمل می‌کند ؟

کمپرسور یا موتور، قلب یخچال می‌باشد و شامل مجموعه ای از پیستون، میلنگ و سوپاپ می‌باشد. همه ی این مجموعه‌ها در کنار هم برای تولید سرما کار می‌کنند. میلنگ با چرخش دورانی خود باعث می‌شود که پیستون‌ها بالا و پایین حرکت کنند. این کار دقیقا مانند تمبه زدن می‌باشد و بدین ترتیب گاز درون لوله‌ها و درون سیلندر به جریان در می‌آید. در واقع کمپرسور شبیه یک پمپ عمل می‌کند و باعث می‌شود تا گاز مبرد درون لوله‌ها به حرکت در بیاید.

کمپرسور باعث فشرده سازی و تبدیل مجدد گاز از حالت بخار به مایع می‌شود. توجه داشته باشید که اگر یخچال شما روشن نمی‌شود و سرما ندارد، احتالا کمپرسور یخچال شما خراب شده و یا کمپرسور سوخته است. معمولا خرابی کمپرسور با یک سری عللی همراه است که در ادامه به بررسی این علل پردازیم.

علل خرابی کمپرسور یخچال

  • کار نکردن فن کمپرسور
  • زیاد بودن بار دستگاه
  • مستهلک شدن کمپرسور
  • وارد شدن ولتاژ زیاد به کمپرسور
  • سر و صدای زیاد و غیر عادی
  • گرمای بیش از حد
  • کثیف بودن کندانسور

کار نکردن فن کمپرسور

فن کمپرسور یکی از مهم ترین قسمت‌ها در سیستم خنک کننده ی کمپرسور می‌باشد. فن به طور تمام وقت باعث خنک کردن دستگاه می‌شود و از گرم شدن زیاد کمپرسور جلوگیری می‌کند. در صورت خرابی فن کمپرسور، صدا‌های عجیب و غریب به گوش می‌رسد. بنابراین هر موقع که متوجه ی صدا‌های عجیب و غریب شدید، بهتر است تا نگاهی به فن کمپرسور بیاندازید. توجه داشته باشید که با افزایش عمر دستگاه و تجمع گرد و خاک روی یاتاقان‌های موتور فن، کارکرد موتور با مشکل مواجه می‌شود.

در صورت خرابی موتور فن باید این قطعه تعویض شود. همچنین توجه داشته باشید که در صورت کثیف بودن کندانسور، گرمای مبرد به خوبی دفع نمی‌شود و در نتیجه کمپرسور سخت تر کار می‌کند و در نهایت زوتر خراب می‌شود.

زیاد بودن بار دستگاه

یکی دیگر از علل خرابی کمپرسور، زیلد بودن بار در محفظه ی یخچال می‌باشد. اگر داخل یخچال مواد غذایی زیادی قرار دهید و یا یخچال را از مواد غذایی زیاد و به خصوص گرم پر کنید، مبرد بیش از حد گرم می‌شود و در نتیجه حجم مبرد با سرعت بالاتری افزایش می‌یابد. در نتیجه کمپرسور برای فشرده کردن همان مقدار مبرد، باید به مدت طولانی تری کار کند، که همین امر می‌تواند باعث خرابی کمپرسور شود.

مستهلک شدن کمپرسور

معمولا عمر مفید یک کمپرسور بین 10 تا 15 سال می‌باشد. البته مواردی از قبیل نوسانات برق، وارد شدن ضربه ی شدید به کمپرسور و... می‌توانند به طور چشم گیری روی عمر دستگاه تاثیر بگذارند. مانند هر دستگاه مکانیکی دیگری، با افزایش عمر کمپرسور از عمر مفید این قطعه کاسته می‌شود، در نتیجه اگر کمپرسور شما در اثر قدیمی‌شدن دچار خرابی شد، آنقدر‌ها تعجب نکنید، زیرا این حالت کاملا نرمال می‌باشد.

وارد شدن ولتاژ زیاد به کمپرسور

یکی از مواردی که می‌تواند به شدت به کمپرسور آسیب وارد کند، وارد شدن ولتاژ بالا به کمپرسور می‌باشد. توجه داشته باشید که نیروی قوی الکتریکی می‌تواند به شدت به سیم پیچ‌های کمپرسور آسیب بزند، و در نتیجه باعث خرابی زودرس کمپرسور شود. توجه داشته باشید که تعویض کمپرسور می‌تواند هزینه ی بالایی را در بر داشته باشد.

سر و صدای زیاد و غیر عادی

کمپرسور هنگام کار همیشه یک صدایی دارد. این صدا بیدن معناست که کمپرسور در حال کار می‌باشد. اما اگر هیچ صدایی از کمپرسور نشنیدید یعنی کمپرسور کار نمی‌کند. این بدین معناست که اگر متوجه شدید، موتور در حال کار است اما هیچ صدایی از موتور شنیده نمی‌شود، یعنی موتور از کار افتاده است. همچنین اگر صدای زیادی از کمپرسور شنیدید ولی مواد غذایی داخل یخچال گرم بودند، باز هم به این معناست که عملکرد کپرسور با مشکل مواجه شده است.

گرمای بیش از حد

کپرسور هنگام کار کرد، از خود گرما تولید می‌کند. معمولا امروزه کمپرسور‌ها جوری طرای شده اند که در برابر گرمای تولید شده مقاوم باشند، اما باید شرط تهویه و گردش هوا نیز فراهم باشد. در غیر این صورت، گرمای زیاد می‌تواند به خود موتور آسیب وارد کند. لازم به ذکر است یکی از ساده ترین کارهایی که شما می‌توانید در مورد گردش هوای پشت یخچال انجام دهید، این است که یخچال را حداقل 15 سانتی متر از دیوار فاصله دهید تا از گرم شدن بیش از کمپرسور و خاموش شدن یخچال جلوگیری شود.

کثیف بودن کندانسور

یکی دیگر از علل خرابی کمپرسور یخچال، آلودگی و تجمع گرد و خاک روی کندانسور می‌باشد. کندانسور گاز پر فشار را به مایع تبدیل می‌کند و از طریق کندانسور گرما از پشت یخچال دفع می‌شود. اگر این سیم پیچ‌های کندانسور کثیف باشند، گرد و خاک و آلودگی مانند یک عایق عمل می‌کند و در نتیجه گرما به خوبی از کندانسور دفع نمی‌شود، همین امر می‌تواند فشار زیادی به کمپرسور وارد کند و نهایتا منجربه خرابی کمپرسور شود.

نکات تکمیلی

ما در این مقاله در رابطه با مهم ترین علل خرابی کمپرسور یخچال با شما عزیزان صحبت کردیم. توجه داشته باشید که طول عمر یخچال به میزان نگهداری شما از یخچال وابسته می‌باشد. به عنوان مثال سرویس و تمیز نگه داشتن لوله‌های کندانسور و روغن کاری به موقع و منظم می‌تواند تاثیر به سزایی در طول عمر یخچال شما داشته باشد و از بسیاری از مشکلات احتمالی کمپرسور جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که این مقاله از لینک زیر و از سایت دیبا پشتیبان ایرانیان استخراج شده است :

https://www.dibaposhtiban.ir/cause-engine-refrigerator-compressor-failure/

همچنین در صورتی که برای دریافت مشاوره و یا تعمیر یخچال فرزیر و ساید بای ساید خود به کمک نیاز دارید می‌توانید از طریق لینک زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید :

https://www.dibaposhtiban.ir/refrigerator-repairing/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091204*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار