اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106176410618699

مالیات چیست به زبان ساده / نکاتی که حتما باید بدانید!

کد: 140106176410618699

https://bit.ly/3eGXu1P

، (اخبار رسمی): بحث مالیات در ایران و در تمام کشورها، بحث بسیار پیچیده و طولانی است که قوانین و جزئیات خاص و زیادی را به دنبال دارد. بیشترین بودجه دولت برای مدیریت، توسعه و تقویت جامعه، از طریق مالیات تامین می شود.

مالیات چیست به زبان ساده | نکاتی که حتما باید بدانید!
مهم ترین عامل مدیریت و بقایای جامعه، مالیات می باشد.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آگاه حساب مراجعه کنید.

از زمان های خیلی قدیم بحث مالیات به شکل های مختلفی در دولت تمامی کشورها مطرح بوده است. در واقع بیشترین درآمد دولت از طریق مالیات تامین می شود. اما امروزه تعریف مالیات تغییر کرده و از طریق راهکارهای جدید اقتصادی، علاوه بر کمک به دولت، بار فشار اقتصادی نیز از روی دوش قشر کم درآمد جامعه نیز برداشته شده است. مالیات فقط بر روی اموال افراد لحاظ نمی شود بلکه شاخه های مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با مالیات و تمام نکاتی که در این خصوص باید بدانید آشنا کنیم. لطفا تا پایان مقاله آگاه حساب همراه ما باشید.

مالیات چیست؟

مالیات چیست؟ مالیات یک هزینه اجتماعی می باشد که یک ملت برای بهره برداری از امکانات و منابع کشوری که در آن زندگی می کنند وظیفه دارند آن را پرداخت کنند تا قابلیت جایگزینی این امکانات فراهم شود. در واقع مالیات بخشی از درآمد و یا سود فعالیت های اقتصادی مردم و جامعه است که نصیب دولت می گردد، چرا که ابزار و امکانات دستیابی به درآمدها و سودها از طریق دولت فراهم می شود. به عبارت ساده می توان گفت که مردم برای تامین هزینه های عمومی کشور به دولت مالیات پرداخت می کنند.

به طور معمول اقتصاد دانان از مالیات بر مصرف، در مقابل مالیات بر درآمد حمایت می کنند. مبلغ مالیات به صورت بلاعوض توسط مردم پرداخت می شود و دولت موظف به بازپرداخت آن نیست، یعنی مالیات یکی از راه های درآمدزایی دولت می باشد. میزان مالیات بر طبق قوانین هر کشوری وضع می شود و پرداخت آن برای مردم اجباری است. در صورت، فرار و عدم پرداخت مالیات طبق قانون مجازاتی در پی خواهد داشت. تقریبا همه کشورها برای تأمین نیازهای عمومی کشور یا توافق شده ملی و کارکردهای دولت دارای سیستم مالیاتی می باشد.

برخی از کشورها دارای سیستم نرخ ثابت مالیات بر درآمد می باشند برخی دیگر دارای سیستم پلکانی مالیات می باشند. اغلب کشورها مالیات را با توجه به درآمدهای شخصی، درآمدهای مشاغل و کسب و کارها وضع پی کنند. مالیت ثروت را از خانواده و مشاغل به سوی دولت منتقل می کنند. در تمامی کشورها منابع درآمدی و سرمایه ای مردم شامل پرداخت مالیات به حکومت آن کشور می شود. هر شخص حقیقی و یا حقوقی که به صورت موقت و قانونی مالیات پرداخت نکند، از معافیت مالیاتی برخوردار است.

انواع مالیات در ایران

در کشور ایران مالیات به دو دسته کلی مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شوند که هر یک از این دسته دارای زیر مجموعه هایی می باشند. در ادامه به ارائه مطالبی در خصوص انواع مالیات و زیر مجموعه های آن می پردازیم، لطفا همراه ما باشید.

مالیات مستقیم: در قوانین مالیاتی، مالیات مستقیم را به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می کنند. مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هر نوع حقوق و درآمدی، مبلغی از حقوق به عنوان مالیات از آن کسر شود. مالیات بر دارایی نیز مانند املاک، مالیات بر ارث هر فردی، حق تمبر و موارد دیگر که به صورت سالانه بر دارایی های هر فردی لحاظ می شود.

  • مالیات بر دارایی: دارایی تمام حقوقی است که یک شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به اشیا، اموال، املاک و ... دارد و حق تصرف مالکانه در آن را دارد. مالیات بر دارایی به دو دسته مالیات بر ارث و مالیات حق تمبر تقسیم می شود. مالیات حق تمبر به وسیله الطاق و ابطال تمبر بر اسناد و مدارک دریافت می کنند، مانند حق تمبری که روی برگه های چک های بانکی چاپ می کنند.
  • مالیات بر درآمد: مالیات بر درآمد شامل 7 دسته مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد ناشی از منابع مختلف درآمدی می باشد.
  • مالیات بر درآمد املاک: منظور از مالیات بر املاک، درآمدی است که از طریق اجاره کسب می شود، به این درآمد مالیات تعلق می گیرد و موظف به پرداخت آن هستند. پس از اجاره دادن یک ملک 25% هزینه آن بابت مالیات باید پرداخت شود. البته اگر اجاره ملک تنها منبع درآمدی شخص حقیقی باشد، تا میزان مشخصی شخص از پرداخت مالیات معاف است. البته مالیات بر درآمد املاک تنها شامل اجاره نیست و نقل و انتقال نیز شامل آن می شود.
  • مالیات بر درآمد کشاورزی: درآمد کشاورزی مشمول مالیات می باشد اما در کشور ما این چنین نیست. طبق قوانین مالیات مستقیم هرگونه درآمد ناشی از فعالیت هایی چون کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، پرورش زنبور عسل، ماهیگیری و صیاد و مشابه آن نیازی به پرداخت مالیات ندارند.
  • مالیات بر درآمد حقوق: این نوع مالیات دارای پیچیدگی های خاصی می باشد. به طور کلی شخصی که برای شخص دیگری کار می کند و از آن حقوق دریافت می کند، آن شخص مشمول پرداخت مالیات می باشد. در حقیقت پرداخت مالیات وظیفه کارفرما است و این مبلغ از جیب کارکنان کسر می شود، قبل از پرداخت حقوق هر شخص مالیات حقوق آن کسر می شود. مالیات بر حقوق مختص کسانی است که حقوق آن ها از سقف تعیین شده بیشتر باشد در غیر این صورت موظف به پرداخت مالیات نیستند.
  • مالیات بر درآمد: این نوع از مالیات مستقیم به درآمدهایی تعلق می گیرد که شخص حقیقی با اشتغال به مشاغل تجاری مثل خدمات پزشکی به دست می آورد، یعنی باید از کل فروش کالا و خدمات مشاغل هزینه های آن کسر شود و بعد از آن مالیات محاسبه گردد.این نوع از مالیات توسط خود اظهاری تشخیص داده می شود از طریق سازمان امور مالیاتی دریافت می گردد.
  • مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی: هرگونه فعالیت انتفاعی که به وسیله شرکت های تجاری یا اشخاص حقوقی انجام می شود طبق قوانین شامل مالیات می باشد. از جمع درآمدهای موسسات و اشخاص حقوقی مالیات تعیین می شود که به آن مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گفته می شود.
  • مالیات بر درآمد اتفاقی: بر درآمدهایی چون جایزه گرفتن در برنده شدن یا اموال بخشیده شده به یک شخص نیز مالیات تعلق می گیرد. همه درآمدهایی که از این اتفاقات حاصل می شوند که ادامه دار نیز نیستند مشمول مالیات می باشند.
  • مالیات غیر مستقیم: مالیات غیر مستقیم رایج ترین نوع مالیات است که افراد به طور روزانه از طریق مصرف کالاها هنگام خرید پرداخت می کنند. از انواع مالیات غیر مستقیم می توانیم به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های گمرکی اشاره کرد.برای محدود کردن واردات و افزایش میزان تولیدات داخلی بر روی برخی کالاها مالیات سنگینی لحاظ می کنند.
  • حقوق و عوارض گمرکی: این نوع از مالیات غیر مستقیم مهم ترین نوع مالیات است که بر صادرات و واردات صدق می کند. حقوق و عوارض گمرکی در واقع مالیات هر کشور برای صادرات و واردات کالاهای مختلف می باشد. این نوع مالیات با عنوان تعرفه های گمرکی مشهور است و تابع سیستم های کلان اقتصادی می باشد. و تغییر در آن می تواند شرایط اقتصادی یک کشور را عوض کند. این نوع مالیات فقط برای درآمدزایی برای دولت نیست بلکه به عنوان بهترین راه برای تقویت میزان تولیدات داخلی به شمار می آید.
  • مالیات بر مصرف: این نوع مالیات را روزانه بدون توجه کردن به آن در هنگام خرید کالاها پرداخت می کنیم. در برخی کالاها مالیات بر روی قیمت لحاظ می شود البته همه کالاها شامل مالیات نمی باشند. با این که هزینه خرید کالاها از جیب استفاده کنندگان پرداخت می شود اما مسئول پرداخت مالیات بر دوش تولیدکنندگان و فروشگاها می باشد.
  • مالیات بر ارزش افزوده: بر خلاف مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده بر روی تمامی کالاها و خدمات صدق می کند و مصرف کنندگان نهایی موظف هستند به هنگام خرید آن را پرداخت کنند. مالیات بر ارزش افزوده در طی مراحل گوناگونی به یک کالا یا خدمات افزوده می شود.

هدف از دریافت مالیات از مردم چه می باشد؟

مهم ترین دلیل برای دریافت مالیات از مردم تقویت، رشد و توسعه اقتصادی دولت و حفظ منابع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه می باشد. مالیات با ارزش ترین بودجه دولت است که نیاز به سرمایه گذاری و برنامه ریزی های پیشرفته ای دارد. دولت برای مدیریت جامعه نیاز به درآمد دارد و این درآمد را از راه مالیات دریافت می کنند. از مالیات برای برنامه های آموزشی، بهداشتی، زیر ساخت ها و ارائه خدمات به مردم استفاده می کنند. امروزه دولت ها از مالیات به عنوان ابزاری برای تدوین سیاست های دولت که منتهی به توزیع عادلانه درآمد در جامعه می شود و از سوی دیگر باعث ازبین بردن فقر و فساد ناشی از ثروت های غیر مولد می گردد.

پرداخت مالیات نه تنها یک وظیفه عمومی محسوب می شود بلکه بلکه به عنوان یک ابزار بازدارنده نیز می باشد، مثلا با وضع مالیات سنگین بر روی سیگار به عنوان یک عامل بازدارنده برای کاهش مصرف سیگار می باشد. مالیات هایی که از اشخاص و موسسات دریافت می شود صرف کارهایی چون تامین هزینه ها و مخارج عمومی دولت برای رفع نیازهای اساسی و عمومی جامعه، تقسیم عادلانه درآمد و ثروت در جامعه از قشر پر درآمد و حمایت از اقشار کم درآمد سبب توزیع عادلانه ثروت در بین مردم می گردد، کنترل تورم جامعه، دولت از طریق بالا بردن مالیات بر مصرف، میزان تقاضای مردم را کنترل می کند و همچنین کنترل واردات و صادرات می شود.

دو اصل مهم در جوامع مختلف برای دریافت مالیات وجود دارد که شامل اصل فایده و اصل توانایی پرداخت. اصل فایده به معنای آن است که هر فردی موظف است به هر اندازه ای که از خدمات دولت استفاده می کند، در تامین و تقویت خدمات، مالیات ان را نیز پرداخت کند. اصل توانایی پرداخت بر این اساس است که هر کسی به هر اندازه ای که درآمد و توانایی دارد، موظف به پرداخت مالیات می باشد.

مطلب پیشنهادی: شرکت خدمات مالی چیست و چه وظایفی دارد؟

مقایسه مالیات مستقیم و غیر مستقیم

به عنوان مهم ترین تفاوت آن ها می توان گفت که مالیات مستقیم با توجه به مبلغ درآمد هر فردی به صورت مستقیم تعیین می شود. اگر میزان حقوق زیاد شود میزان پرداخت مالیات نیز زیاد می شود، در صورتی که در مالیات غیر مستقیم مبلغ مالیات بر روی کالا و خدمات اضافه می شود. مالیات مستقیم با توجه به اموال شخص حقیقی و حقوقی به طور مستقیم پرداخت می شود در حالی که در مالیات غیر مستقیم واسطه وجود دارد و مالیات توسط کارفرماها و سازمان ها پرداخت می شود.

مالیات مستقیم سبب کاهش تورم می شود. زمانی که یک کشور با تورم و مشکلات اقتصادی رو به رو می شود، میزان قدرت خرید مردم کاهش می یابد در این صورت میزان پرداخت مالیات نیز برای مردم کاهش می یابد این در حالی است که در مالیات غیر مستقیم سبب افزایش میزان تورم می گردد. ممکن است که بتوانید از پرداخت مالیات مستقیم دوری کنید اما از پرداخت مالیات غیر مستقیم نمی توانید دور یکنید و امکان پذیر نیست. مالیات مستقیم قابلیت انتقال دادن را ندارد و در نهایت باید آن را پرداخت کنید اما مالیات غیر مستقیم را می توان از شخصی به شخص دیگری انتقال داد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی مطالبی در خصوص مالیات پرداختیم و دریافتم که بحث مالیات در ایران و در تمام کشورها، بحث بسیار پیچیده و طولانی ای است که قوانین و جزئیات خاص و زیادی را به دنبال دارد. بیشترین بودجه دولت برای مدیریت، توسعه و تقویت جامعه خود، از طریق مالیات تامین می شود. از شما کمال تشکر را داریم که تا پایان مقاله آگاه حساب همراه ما بودید برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آگاه حساب مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه