اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140205257439223274
در دسترس نیست

معرفی جواز پروانه و کسب و شرایط دریافت آن

اخذ جواز پروانه و کسب

کد: 140205257439223274

، تهران , (اخبار رسمی): اگر تمایل به راه اندازی یک کسب و کار دارید، در قدم اول باید اقدام به دریافت جواز کسب و پروانه نمایید. پروانه یا جواز کسب، نوعی سند تجاری است که با استفاده از آن می توانید فعالیت خود را به صورت رسمی کنید. بدون جواز کسب، فعالیت شما غیرقانونی بوده و متخلف محسوب می شوید.

اخذ جواز پروانه و کسب
اخذ جواز پروانه و کسب

پروانه کسب از دو نوع موقت و دائم تشکیل شده است، مدت اعتبار پروانه موقت یک سال است و فقط هم یکبار می توان آن را دریافت نمود.

جواز کسب و پروانه چیست؟

ابتدا لازم است توضیح دهیم که جواز کسب و پروانه چیست و چه لزومی به دریافت آن وجود دارد؟ در جواب این سوال باید گفت که شما در صورتی که تصمیم به تاسیس واحد صنفی داشته باشید، باید پروانه کسب بگیرید.

با توجه به اهمیت پروانه کسب و کار، پروانه صادر می شود تا صنوف بتوانند به صورت قانونی فعالیت های خود را ادامه دهند. در این زمینه، لازم است اشاره ای هم به داشته باشیم به تعریف واحد صنفی. واحد صنفی، یک شخص حقوقی است که در زمینه های صنفی فعالیت دارد و یا سرمایه گذاری می کند.

همچنین اگر یک شخصی حقیقی در فعالیت های صنفی سرمایه گذاری نماید یا در آن مشارکت کند، فرد صنفی نام دارد. مشاغل واحد صنفی در برگیرنده تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات هستند.

انواع پروانه کسب

پروانه کسب از دو نوع موقت و دائم تشکیل شده است، مدت اعتبار پروانه موقت یک سال است و فقط هم یکبار می توان آن را دریافت نمود. بعد از یکسال و به اتمام رسیدن اعتبار جواز کسب، صاحب آن به مدت 30 روز فرصت دارد که جواز خود از موقت تبدیل به دائمی کند. اگر هم اقدامی در این زمینه انجام ندهد، جواز کسب او باطل شده و هر گونه فعالیت صنفی که انجام دهد، غیرقانونی محسوب می شود. لازم است بدانید که مدت اعتبار جواز کسب دائم نیز حداکثر 5 سال است و بعد از آن باید دوباره تمدید کنید.

شرایط دریافت جواز کسب و پروانه

اگر از شرایط دریافت جواز کسب و پروانه اطلاعی ندارید، در این بخش توضیح می دهیم:

شرط اول دریافت جواز کسب، داشتن تابعیت ایرانی است. در صورتی که غیر ایرانی هستید، برای گرفتن جواز کسب باید به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کرده و پروانه اقامت معتبر کشور را دریافت کنید.

برای دریافت جواز کسب باید سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی را ارائه دهید.

لازمه دریافت پروانه کسب، دارا بودن سواد در حد خواندن و نوشتن است. البته این شرط برای افراد بالای 45 سال وجود ندارد.

دریافت جواز کسب باید قبل از اشتغال به فعالیت حرفه ای باشد.

اگر واحد صنفی شما بیشتر از 6 ماه فعالیت نداشته باشد، یک اخطار 15 روزه از طرف اتحادیه دریافت می کنید و سپس جواز کسب شما باطل می شود.

اگر بدون اطلاع رسانی به اتحادیه، محل کسب یا نوع فعالیت خود را تغییر دهید و یا اینکه محل صنفی پروانه کسب خود را تحویل فرد دیگری دهید، یک اخطار 15 روزه از طرف اتحادیه به واحد شما ارسال می شود و سپس جواز کسب باطل خواهد شد.

هزینه اخذ جواز کسب

دریافت جواز کسب در مراحل مختلف آن با پرداخت هزینه همراه است و میزان هزینه هم بستگی به نوع مجوز دارد. بنابراین نمی توان یک رقم دقیق را به عنوان هزینه دریافت جواز کسب اعلام کرد اما شما می توانید برای راهنمایی شدن در این زمینه و پرسیدن تمام سوالات خود در خصوص شرایط و هزینه اخذ جواز کسب، با کارشناس حقوقی موسسه ثبت دادمان با شماره 02122223955 تماس حاصل نمایید.

https://sabtdadman.com/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B3%D8%A8/ :منبع

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت دادمان

موسسه ثبتی و حقوقی دادمان در زمینه های مختلف حقوقی و ثبتی با همکاری وکلای متخصص، بر اساس رشته ­های تخصصی ارائه خدمات می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون