اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140206217480923452
در دسترس نیست

اهمیت تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و اهمیت آن

کد: 140206217480923452

، تهران , (اخبار رسمی): تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان تعیین شده باعث افزایش کارایی گیربکس میشود و از فرسودگی و خرابی زودرس قطعات داخلی جعبه دنده جلوگیری میکند.روغن گیربکس طول عمر قطعات را افزایش میدهد، روغن گیربکس باید مناسب و سازگار با نوع خودرو و جعبه دنده شما باشد

زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و اهمیت آن
زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و اهمیت آن

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان تعیین شده باعث افزایش طول عمر قطعات جعبه دنده میشود و از فرسودگی و زنگ زدگی آنها جلوگیری میکند، تعویض به موقع روغن کارایی گیربکس را افزایش میدهد

زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک و اهمیت آن

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خرابی زودرس گیربکس های اتوماتیک است. اگر از آن دسته افرادی هستید که از خودروی خود مراقبت می کنید و می خواهید خودروی شما کمتر خراب شود، بهتر است روغن گیربکس را در زمان مشخصی تعویض کنید. اگر از زمان مناسب برای تعویض روغن غفلت کنید، گیربکس و قطعات داخلی خودرو سریعتر آسیب می بینند و هر ساله باید هزینه زیادی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود بپردازید.

روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟

  • بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چه زمانی است؟
  • مزایای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟
  • علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک چیست؟

اینها سوالات رایجی است که همیشه ذهن بسیاری از دارندگان خودروهای اتوماتیک را به خود مشغول کرده است و ما در این مقاله می خواهیم به آنها پاسخ دهیم.
روغن گیربکس چیست؟
روغن گیربکس نقش مهمی در عملکرد صحیح قطعات داخلی جعبه دنده دارد و باعث افزایش طول عمر قطعات داخلی آن می شود. تعویض روغن گیربکس باعث می شود که قطعات داخلی به نرمی و راحتی کار کنند و دنده ها به راحتی و بدون صدا در کمترین زمان ممکن تعویض شوند.
گیربکس یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها و همچنین تعویض دنده ها برای کنترل سرعت و قدرت را بر عهده دارد. با توجه به حساسیت بالای گیربکس های اتوماتیک و پیچیدگی آنها، کوچکترین سهل انگاری باعث آسیب رسانی جدی تری به گیربکس می شود و برای تعمیر گیربکس اتوماتیک باید هزینه زیادی پرداخت کنید.
خودروسازان معمولاً توصیه هایی در مورد نوع و برند روغن مناسب برای هر مدل خودرو در دفترچه راهنمای خودرو ارائه می دهند. روغن دنده باید مناسب و سازگار با نوع خودرو و گیربکس باشد تا عملکرد و کارایی بهتری داشته باشد.
تعویض روغن گیربکس اتوماتیک یک کار تخصصی و حرفه ای است و به عهده شما نیست و برای تعویض باید به مرکز خدمات گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.
برای اطلاع از زمان دقیق تعویض روغن گیربکس و همچنین روغن مناسب و سازگار با خودروی خود می توانید با کارشناسان تک گیربکس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک
بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برای هر خودرو متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط و کاربری، مسافت پیموده شده، توصیه های سازنده و موارد دیگر بستگی دارد.

  • تعداد کیلومترهای پیموده شده:

بسیاری از سازندگان خودروهای اتوماتیک توصیه می کنند که فواصل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک معمولا بین 20000 تا 60000 کیلومتر باشد. این بازه زمانی ممکن است بسته به نوع و مدل خودرو، محیط و شرایط رانندگی برخی افراد متفاوت باشد.

  • شرایط استفاده:

شرایط استفاده از خودرو نیز می تواند بر زمان تعویض روغن گیربکس تاثیر بگذارد. در مواقعی که به شدت روی ماشین کار می کنید و از آن به عنوان یدک کش استفاده می کنید یا در مناطق کوهستانی رانندگی می کنید و عمدتاً با تعویض دنده سروکار دارید. در چنین شرایطی باید قبل از زمان تعیین شده، روغن گیربکس اتوماتیک را تعویض کنید.

  • شرایط محیطی:

اگر محیط و شرایط محل زندگی شما به گونه ای است که مجبورید هر روز پشت ترافیک بمانید یا در جاده های کوهستانی و شیب دار رانندگی کنید یا در مناطق و شهرهایی با دمای بسیار بالا زندگی کنید. در این مواقع روغن گیربکس خواص و کارایی خود را سریعتر از دست می دهد. بنابراین توصیه می شود روغن انتقال را زودتر از زمان تعیین شده تعویض کنید.

  • بازدید های دوره ای:

بهترین کار این است که روغن گیربکس اتوماتیک خود را به صورت دوره ای و منظم چک کنید. اگر روغن گیربکس قهوه ای باشد، نشانه این است که روغن گیربکس آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.

  • دستورالعمل های سازنده خودرو را بخوانید:

یکی از راه های دیگر برای تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک خواندن توصیه های سازنده از طریق دفترچه راهنما است.

مزایای تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

  • کاهش ساییدگی

یکی از وظایف اصلی روغن گیربکس محافظت از قطعات داخلی آن در برابر سایش و ساییدگی است. هنگامی که قطعات داخلی گیربکس با یکدیگر در تماس هستند، روغن گیربکس به عنوان روان کننده بین قطعات عمل می کند و از ساییدگی و پارگی آنها جلوگیری می کند.

  • تعویض دنده به نرمی

روغن گیربکس اصطکاک را کاهش می دهد و تعویض دنده به نرمی و آسانی انجام میشود.

  • دمای مناسب را حفظ کنید

روغن گیربکس به عنوان خنک کننده عمل می کند و دمای داخلی گیربکس را در محدوده صحیح نگه می دارد. اگر دمای داخلی گیربکس اتوماتیک خیلی کم یا زیاد شود، عملکرد گیربکس و قطعات داخلی آن تحت تاثیر قرار می گیرد و زودتر در معرض خرابی قرار می گیرند.

  • حفاظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی:

با تعویض به موقع روغن گیربکس از زنگ زدگی، پوسیدگی و خوردگی قسمت های داخلی گیربکس جلوگیری می کنید.

  • کاهش مصرف سوخت:

اگر روغن گیربکس کثیف و فرسوده باشد مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

  • بهبود عملکرد گیربکس:

روغن گیربکس مستقیماً با دنده ها و قطعات داخلی گیربکس در تماس است، بنابراین نقش مهمی در عملکرد و کارایی گیربکس دارد.

  • جلوگیری از آسیب جدی:

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در زمان معین از خرابی های زودرس گیربکس جلوگیری می کند.

علائم پایین بودن روغن گیربکس اتوماتیک

سطح پایین روغن در گیربکس اتوماتیک می تواند مشکلات جدی و پیچیده تری را برای گیربکس ایجاد کند و عملکرد آن را کاهش دهد. بنابراین بهتر است علائمی که نشان دهنده کمبود روغن گیربکس اتوماتیک است را بشناسید تا روغن گیربکس خودروی خود را به موقع تعویض کنید.

  • صداهای عجیب، زوزه، جغجغه و غیره
  • اختلال در تعویض دنده و تعویض ناگهانی دنده
  • لرزش یا لیز خوردن گیربکس در اثر کمبود روغن
  • احساس بوی سوختگی
  • فعال شدن ترمز موقت به دلیل کمبود روغن
  • روشن شدن چراغ های خطا و هشدار
  • کاهش شتاب و قدرت خودرو

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا بهتر است در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کرده و مشکلات را برطرف کنید. نادیده گرفتن این علائم منجر به مشکلات جدی تر و آسیب های بیشتر می شود که رفع آن بسیار پرهزینه خواهد بود.

تعمیرگاه تک گیربکس یکی از مجهزترین گاراژهای تهران می باشد که خدماتی چون سرویس گیربکس، تعمیر تخصصی گیربکس و تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را با بهترین امکانات و گارانتی تضمینی ارائه می دهد.

منبع: بهار نیو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تعمیرگاه گیرکس تک به صورت تخصصی و تضمینی انجام میشود

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]