اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920198405793

از سوی مردم شناسان مطرح شد

درخواست از مردم برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی

کد: 13950920198405793

https://goo.gl/o01cQr

، تهران , (اخبار رسمی): مردم شناسان در آستانه برگزاری همایش و نمایشگاه ملی هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم‌شناسی در ایران، خواستار همراهی مردم در ترویج فرهنگ صلح و دوستی شدند.

درخواست از مردم برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، مردم‌شناسانِ شرکت‌کننده در این همایش از اقشار مختلف مردم دعوت کرده‌اند تا در روزهای 22و23 آذر همزمان با برگزاری همایش مورد اشاره و با امضای پیامی در موزه ملی، محل برگزاری همایش با آنها در این راه همراه و همصدا شوند.

در بخشی از این پیام آمده است: «فرهنگ ایرانی در طی تاریخ، همواره مبشر صلح و دوستی انسان‌ها و همزیستی با طبیعت بوده است. ما مردم‌شناسان و دوستداران مردم شناسی، در هشتادمین سال تأسیس نهاد مردم شناسی در ایران، تداوم فرهنگ صلح و دوستی و احترام به تنوع و تفاوت های فرهنگی و میراث طبیعی و محیط زیست را یکی از مهمترین راه‌های سعادت انسان‌ها می‌دانیم.»

هشتاد سال تلاش صادقانه

همچنین باجلان فرخی، از مردم‌شناسان پیشگام در آستانه برگزاری این همایش و نمایشگاه ملی گفت: هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم شناسی در ایران را که برای شناخت ساختار جامعه ایرانی در گذر از تاریخ و هویت مردمان ایران گام‌های سترگی برداشته، گرامی می‌داریم.

این اسطوره‌شناس و عضو پیشین مرکز مردم‌شناسی با اشاره به گذشت حدود دو قرن از تاسیس مردم‌شناسی در اروپا افزود: تأسیس موزه ملی یا معارف توسط سمیع‌الدوله (مرتضی قلی‌خان هدایت) در 1295 خورشیدی با 270 شیء نمودهای فرهنگ مادی ایران در وزارت معارف (واقع در شمال بنای دارالفنون)، یک قرن پیشینه دارد و از تشکیل بنگاه مردم‌شناسی و موزه مردم‌شناسی در 1315 شمسی نیز هشتاد سال سپری شده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت هفتادمین سال فعالیت‌های مردم‌شناسی در ایران در سال 1385 در کرمان گفت: هشتادمین سال تأسیس این نهاد ارزشمند را نیز در شرایطی جشن می‌گیریم که «مردم شناسی» یکی از پربارترین ادوار خود را سپری می‌کند.

فرخی در ادامه گفت : در این سال‌ها مردم‌شناسیِ ایران فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر نهاده و بزرگداشت فعالیت فرهیختگان و محققان این مسیر از گذشته تا به حال، کاری در جهت تعالی هرچه بیشتر این دانش در سال های پیش رو. است.
او در پایان از علی هانیبال، عیسی بهنام، یحیی ذکاء، منوچهر ستوده، احمد اقتداری، مصطفی مقربی، احسان یارشاطر، حسن تقیزاده، صادق کیا، بهاءالدین بامشاد، محمد مقدم، جلیل ضیاءپور و محمود خلیقی، که در زمان مدیریت او نخستین کنگره مردم شناسی ایران با شرکت مردم‌شناسان دیگر کشورها برگزار شد و افرادی مانند علی بلوک باشی، هوشنگ پورکریم، محمد میرشکرایی، علیرضا حسن زاده به عنوان افرادی که فعالیت‌های ارزشمندی درزمینه مردم شناسی داشته‌اند، نام برد.
براساس این گزارش، همایش و نمایشگاه ملی هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم شناسی درایران در روزهای 22و23 آذرماه در موزه ملی و ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بامشارکت 40 نهاد و موسسه فرهنگی برگزار می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی