اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951014213385793

کاروانسرای شمش مهریز مرمت و احیا می‌شود

کد: 13951014213385793

https://goo.gl/RHwkzA

، تهران , (اخبار رسمی): کاروانسرای شمش شهرستان مهریز که به شماره 3618 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، برای تغییر کاربری به مکان اقامتی و پذیرایی سنتی، مرمت و احیاء می‌شود.

کاروانسرای شمش مهریز مرمت و احیا می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،محمدرضا فلاحتی سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بااعلام این خبر گفت: کاروانسرای شمش، کاروانسرایی چهار ایوانی با پلانی مربع و منظم و پنج برج دیده‌بانی، یکی از منازل کاروان‌های مسیر قدیم ری به کرمان و حدفاصل کنونی استان یزد و کرمان بوده است.

او افزود: عرصه این بنا بالغ بر یک‎‎هزار و 800 مترمربع و اعیانی آن یک‌هزار و 480 متر مربع شامل حیاط مرکزی با پلان هشت و نیم هشت با چاه آبی در میان آن و فضای اعیانی (فضاهای سکونتی، استراحت‌گاهی، و خدماتی) در مجاورت آن بوده و ورودی به صورت سر در و فضای تقسیمی در پس آن و در جبهه غربی واقع شده است.

فلاحتی ادامه داد: تمام بنا از آجرهای فرشی 20*30 با ضخامت پنج سانتی‌متر و با سازه دیوار باربر ساخته شده است و تکنیک پوشش سقف‌ها هم طاق و تویزه و در برخی از فضاها پوشش گهواره‌ای است.

او افزود: این کاروانسرای تاریخی از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار شده و طرح مرمت و احیای آن به مکان اقامتی و پذیرایی سنتی از سوی مشاور در دست تهیه و قرار است به زودی پس از تصویب طرح مراحل اجرایی آن آغاز شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]