اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050671665743

چین ابرشریک تجاری ایران در پسابرجام

کد: 1395050671665743

http://goo.gl/jF8LWf

، (اخبار رسمی): اسدالله عسگر اولادی معتقد است برجام تأثیری بر روابط ایران و چین نمی گذارد و حتی سیاست نگاه به غرب روابط شرق را محدود نخواهد کرد.

چین ابرشریک تجاری ایران در پسابرجام

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران دارد. پسابرجام به حتم معادلات تجاری ایران با شرکای تجاری را دچار تغییر خواهد کرد. کارشناسان احتمال می دهند رویکرد شرق محور ایران در اقتصاد که در دوره تحریم شدت بیشتری یافته بود به سمت غرب متمایل شود؛ اما برخی می گویند بعضی شرکای قدرتمند ایران در گذشته همچنان جایگاه قوی را برای خود حفظ خواهند کرد. اگزیم نیوز گفتگویی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص کیفیت فعلی روابط ایران با چین و چشم انداز آینده این روابط در فضای رقابتی پیش رو انجام داده است که در ادامه می خوانید:
عسگر اولادی چین را مهمترین شریک تجاری ایران از لحاظ کمی و کیفی می داند و می گوید: چین در دهه گذشته روابطش را با ما گسترش داد و این روابط قبل از تحریم ها و در طول تحریم ها با وجود فشارهای بین المللی ادامه داشته و دارد. به گفته وی تنها کشوری که در طول تحریم، مشتری نفت و میعانات گازی از کشور ما بود چین بود و این خرید باعث شد ما بتوانیم نیازهای خود را از لحاظ صنعتی و مواد اولیه و ماشین الات برطرف کنیم. وی افزود: از سوی دیگر این کشور خشکبار و مواد غذایی کنسروی از ایران خریداری می کند و طی سه سال گذشته، سالی بیست میلیون تن سنگ آهن به این کشور صادر کرده ایم. به گفته عسگر اولادی روابط ما در سال 2012 و 2013 در خلال ده الی دوازده سال به مرز 52 میلیارد دلار رسید هرچند در پی کاهش قیمت نفت و شرایط تحریم این رقم به 40 میلیارد دلار رسیده است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: طبق آمار گمرک چین بزرگترین وارد کننده کالای غیر نفتی ماست. امارات، عراق، ترکیه، هند و چین بزرگترین شرکای تجاری ما هستند که در این میان چین از همه بزرگتر است و به عبارتی ما نیز بزرگترین شریک تجاری چین  در خاورمیانه محسوب می شویم.
وی به سرمایه گذاریهای مشترک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در رشته های معدن، صنایع موتور و دوچرخه، راهسازی و جاده، راه آهن، سد، اسکله و شهرکهای صنعتی سرمایه گذاری مشترک با این کشور داریم. عسگر اولادی به وجود گره هایی در روابط بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: هنوز بزرگترین بانکهای چین تحت تاثیر فشار امریکا همکاری لازم را با ما نمی کنند که انتظار داریم شرایط بهتر شود. وی ادامه داد: قرار است در خلال بیست روز آینده هیات ایرانی به چین سفری خواهد داشت که در راستای گسترش روابط و بررسی زمینه های سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور صورت خواهد گرفت و شهریورماه نیز ایران در نمایشگاه صنعتی شهر اروم چی با سی غرفه پنجاه همراه شرکت خواهد کرد.
رییس اتاق بازگانی ایران و چین با اشاره به نگرانی چین در خصوص تغییر رویکرد ایران از شرق به غرب پس از برجام گفت: ما نگاهمان را به چین در درازمدت پایه ریزی کرده ایم و برجام را در آن بی تاثیر می دانیم.  وی ضمن اشاره به انتقاداتی که به روابط با چین می شود گفت: اکثر محصولات بی کیفیت چینی موجود در بازار از مبادی غیر قانونی وارد شده و قاچاق هستند. مقصد این کالاها ایران نیست اما به دلیل ضعف در کنترل مرزها و مبارزه با قاچاق وارد ایران می شوند.
وی افزود: واضح است کسانی که سود و منفعتشان در رابطه با غرب رقم می خورد از رابطه با شرق انتقاد می کنند. اینکه ما لبخند شرق را به اخم غرب ترجیح داده ایم ناشی از ارزش های ماست. وی با اشاره به این که ما تفاهم کامل را با غرب می طلبیم اما با حفظ ارزشها و منافعمان. در حال حاضر غرب حتی پول نفتی که به آنها فروخته شده را به موقع نمی پردازد، در حالیکه روند معامله با چین سهل تر و به نفع کشور است، با وجود همه زحمت های وزارت امور خارجه ما غرب سر ناسازگاری دارد، که امیدواریم مشکلات بانکی که مهمترین مانع در این زمینه است برطرف شوند.
عسگر اولادی گفت: در دو سال آینده چشم انداز خوشبینانه ای را متصور نیستم. برنده انتخابات آمریکا تعیین می کند سیاستگذار آینده روابط ایران با آمریکا چه کسی و با چه گرایشی است. هیات های مختلف از غرب در حال رفت و آمد هستند و ما انتظار داریم در عین اینکه به فکر فروش در ایران هستند به سرمایه گزاری در کشور ما نیز فکر کنند. سیاست دولت تدبیر و امید در معادلات تجاری باید براساس منافع کشورمان همه کشورها را با یک دید نگاه کنیم و تصمیم درست بگیریم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی ایران و چین

با توجه به اقتصاد درحال رشد چین و ضرورت ایجاد ارتباط نزدیکتر بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با آن کشور ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در صدد برآمد تا با ایجاد تشکلی سازماندهی شده ، گام‌های مناسبتری را در جهت حرکت صحیح به سوی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین هم‌اکنون با بیش از 4000 عضو ، یکی از بزرگترین و فعالترین اتاق‌های مشترک فعال کشوردر ایران می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار