اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951030223145499

امضای تفاهم‌نامه بین اتاق‌های ایران و چین برای توسعه راه ابریشم

روابط اقتصادی جایگزین روابط تجاری با چین می‌شود

کد: 13951030223145499

https://goo.gl/SWyNOJ

، (اخبار رسمی): در نشست مقامات اتاق بازرگانی بین الملل چین و اتاق ایران، تفاهم نامه همکاری های مشترک بین دو اتاق و سرمایه گذاری چین برای توسعه مناسبات از طریق راه ابریشم به امضا رسید.

روابط اقتصادی جایگزین روابط تجاری با چین می‌شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و چین، در جریان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک اتاق ایران و اتاق چین در جهت توسعه مناسبات اقتصادی و سرمایه گذاری در پروژه‌های راه ابریشم، به امضا رسید.

محمدرضا کرباسی معاون اموربین الملل اتاق ایران، وانگ یان گئو رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌الملل چین، مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در همایش مشترک دو کشور بر لزوم افزایش سرمایه گذاری و جایگزین کردن روابط اقتصادی به جای روابط تجاری تاکید کردند.

محمدرضا کرباسی، ضمن تاکید بر روابط اقتصادی دیرینه ایران و چین، گفت: حمایت و کمک کشور چین در زمانی که ایران در فشارهای ناشی از تحریم بود، فراموش شدنی نیست و حجم مناسبات اقتصادی با شریک اول اقتصادی ایران، در حال افزایش است.

وی حجم صادرات ایران به چین در سال 2015 را 17 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخش عمده صادرات ایران، نفت و مشتقات نفتی بود ولی در شرایط پسا برجام به روابط دوطرفه و توازن در مناسبات می‌اندیشیم.

کرباسی افزود: چین می تواند نفت را از هر کشور تولید کننده خریداری کند و در شرایط جدید باید به گونه ای هدفگذاری کنیم که صادرات غیر نفتی دو کشور بالانس شود.

معاون امور بین الملل اتاق ایران، بر لزوم صادرات کالاهای تولید شده و افزایش صادرات غیرنفتی ایران به چین تاکید کرد و افزود: محصولاتی مانند مواد معدنی، صنایع شیمیایی و پلاستیکی، چرم و پوست، کاغذ، مقوا و خمیر چوب از جمله کالاهای ایرانی هستند که مزیت‌های صادراتی دارند.

وی تولیدات صنعتی، ماشین آلات کشاورزی، دیگ های بخار را در کنار مواد غذایی، خشکبار، میوه و تره بار را از دیگر مزیت های ایران برای صادرات توصیف کرد و افزود: امیدواریم که با کار مشترک اتاق های ایران و چین، اقدامات لازم برای تسهیل صادرات کالاهای ایران و شناخت بیشتر از تولیدات ایران فراهم شود.

محمدرضا کرباسی، بسترسازی مناسب برای توسعه روابط بخش های خصوصی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تقویت همکاری های بانکی و کارگزاری، تسهیل اخذ روادید از اقدامات لازم برای افزایش سفر تجار و فعالیت فعالان اقتصادی ایران با چین است.

وی افزود: قرار گرفتن ایران در قلب کشورهای عضو ECO  و عضویت چین در سازمان همکاری های شانگهای، مزیت فراوانی برای حضور فعالان اقتصادی دو کشور در همکاری های دو و چند جانبه فراهم کرده است.

کرباسی، تسهیل گشایش اعتبارات اسنادی و تسهیل داوری در دعاوی تجاری را از خواسته های بخش خصوصی ایران عنوان کرد و گفت: همکاری های مشترک برای تولید غذای حلال می تواند، چین را به این بازار 1 میلیارد و 600 میلیون دلاری وارد کند، اتاق ایران تجربیات خوبی برای ارائه گواهی حلال دارد که می تواند آنها را با سرمایه گذاران چینی به اشتراک بگذارد.

معاون اموربین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، برپایی کارگاه های دانش افزایی برای معرفی قابلیت های دو کشور را در جهت توسعه مناسبات موثر خاطر نشان کرد و گفت: امیدواریم همکاری با چین در کمربند اقتصادی راه ابریشم و اجرایی کردن پروژه هایی که برای افزایش مناسبات از این مسیر موثر هستند با تخصیص یافتن بودجه از صندوق این پروژه عظیم سرعت گرفته و منجر به نزدیکتر شدن بخش های خصوصی شود.

سرمایه گذاری در ایران برای تحقق اهداف جاده ابریشم

وانگ یانگ گئو، رئیس و دبیرکل اتاق بین المللی چین، روابط تجاری و فرهنگی بین ایران و چین را 2000 ساله عنوان کرد و گفت: این سفر با هدف یافتن فرصت ها و نگاه به ایران برای سرمایه گذاری و تحقق اهداف جاده ابریشم انجام شده است.

یانگ گئو، تحکیم روابط با ایران را با افزایش مناسبات اقتصادی، از اهداف مقامات دو کشور دانست و گفت: از 21 میلیون و 850 هزار شرکت چینی، 19 میلیون 800 هزار شرکت را بنگاه های کوچک و متوسط خصوصی تشکیل می دهند که 75 درصد تولید ناخالص ملی، 85 درصد از جذب نیروی کار را برعهده دارند. باید با همکاری یکدیگر راه را برای شناخت بیشتر بخش های خصوصی دو کشور، هموار کنیم.

رئیس اتاق بین المللی چین از دیدار با علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصحت نظام و تاکید وی بر افزایش مناسبات بخش های خصوصی، خبر داد و گفت: افزایش مناسبات اقتصادی بخش های خصوصی و رسیدن به رقم 300 میلیارد دلار، هدفگذاری شد که امیدواریم با کمک دولت ها، حمایت کسب و کار بین دو کشور افزایش یابد.

یانگ گئو، با تاکید بر اهمیت افزایش روابط اقتصادی از طریق راه ابریشم، خاطر نشان کرد: برنامه داریم که با سرمایه گذاری در پروژه های تعریف شده در مسیر راه ابریشم، ایران و چین را به عنوان دو نقطه اصلی این مسیر به یکدیگر نزدیک کنیم. شرکت های ایرانی می توانند از نتایج این سرمایه گذاری ها بهره مند شود.

سرمایه گذاری در ایران و اشتغال زایی، جایگزین واردات کالا خواهد شد

مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم از برنامه ریزی سفر هیات های اقتصادی و کارشناسی چین در یک سال آینده به ایران خبر داد و گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت حجم مناسبات اقتصادی ما از 2 سال پیش تا کنون نزدیک 20 میلیارد دلار کاهش یافته است که در این راستا باید به فکر سرمایه گذاری مشترک و کار اقتصادی باشیم.

وی افزود: با اینکه تحریم ها رفع شده هنوز روابط بانکی راه اندازی نشده است. طی شرایط سخت تحریم، چین همکاری های خوبی را با ایران رقم زد. اگر تحریم ها به کلی برطرف شوند، حجم مناسبات ما و چین 3 برابر سطح فعلی خواهد شد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین خاطر نشان کرد: تحقق هدف 60 میلیارد دلاری برای مناسبات سالیانه دو کشور، دور از انتظار نیست و طی یک روند 10 ساله به 400 میلیارد دلار خواهیم رسید.

وی، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و بالا بودن نرخ بیکاری نیروی تحصیل کرده را از وضعیت های دشوار امروز ایران توصیف کرد و افزود: سیاست ما، مصرف کالاهای ساخت داخل و کاهش واردات کالاهای ساخته شده به ایران است. بر این اساس، روابط اقتصادی با چین باید در زمینه نوسازی ماشین آلات صنعتی و رونق تولید برنامه ریزی شود.

حریری افزود: جوانان امروز ایران بر این باورند که ورود کالاهای خارجی به کشور، فرصت کار نیروی انسانی تحصیل کرده را از آنها گرفته است. بر این مبنا باید برای تولید مشترک و استفاده از نیروی متخصص داخلی سرمایه گذار خارجی جذب کنیم.

وی تصریح کرد: بخش های دولتی با یکدیگر کار می کنند و ما باید از طریق بخش های خصوصی، دو ملت و اقتصاد را به یکدیگر نزدیک تر کنیم. باید بجای شریک تجاری بودن، به سمت شریک اقتصادی شدن حرکت کنیم تا نوسانات نرخ نفت و شرایط سیاسی، تاثیری روی سطح مناسبات نگذارد.

در پایان این همایش، قرارداد همکاری مشترک و استفاده از منابع صندوق توسعه برای پروژه راه ابریشم به عنوان یک کمربند و یک راه بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی، بین المللی چین به امضا رسید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی ایران و چین

با توجه به اقتصاد درحال رشد چین و ضرورت ایجاد ارتباط نزدیکتر بنگاه‌های بخش خصوصی کشورمان با آن کشور ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در صدد برآمد تا با ایجاد تشکلی سازماندهی شده ، گام‌های مناسبتری را در جهت حرکت صحیح به سوی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین هم‌اکنون با بیش از 4000 عضو ، یکی از بزرگترین و فعالترین اتاق‌های مشترک فعال کشوردر ایران می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار