اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060296655809

نمایندگان مردم اعلام کردند

تعامل مجلس و نفت والگوی جدید قراردادهای نفتی

کد: 1395060296655809

http://goo.gl/accb1B

، تهران , (اخبار رسمی): اظهارنظرهای نمایندگان مجلس نشان می دهد گزارش وزیر نفت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی در نشست غیرعلنی با استقبال وکلای ملت روبرو شده و نخستین آثار این جلسه، افرایش موافقان بود.

تعامل مجلس و نفت والگوی جدید قراردادهای نفتی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، هم‌زمان با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست غیرعلنی دیروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس دیدگاه‌های خود را درباره محورهای این نشست بیان کردن، جلسه‌ای که سخنگوی هیئت‌رئیسه آن را سنگین توصیف کرد، زیرا این نشست در نوع خود کم‌نظیر بود و سه ساعت به درازا کشید.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بی‌درنگ در آغاز نشست علنی مجلس در سخنانی کوتاه، محور نشست غیرعلنی را بیان کرد و گفت: بحث‌های مختلفی در ابعاد فنی، اقتصادی و انتقال فناوری و رعایت مصالح کشور مطرح شد، نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و وزیر نفت نیز توضیحاتی را ارائه کرد که می‌تواند در آینده بکار گرفته شود، از همه صاحب‌نظران می خواهم دیدگاه خود را به هیئت تطبیق ارائه دهند.

در ادامه، نخستین اظهار نظر پس از نشست غیرعلنی مربوط به عبدالحمید خدری بود. وی گفت: گزارش وزیر نفت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی در نشست غیرعلنی مجلس، سازنده بود، اکثریت مجلس با اصل موضوع موافقند.عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی با بیان این‌که گزارش ارائه‌شده اقناع‌کننده بود، گفت: اکثریت موافق بودند در ضمن خواستار اصلاح برخی موارد هم بودند اما با اصل موضوع موافق بودند.همایون هاشمی عضو دیگر مجلس دهم، پس‌ازاین نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: قراردادهای جدید نفتی افزون بر انتقال سرمایه به کشور ازلحاظ انتقال فناوری نیز مؤثر هستند زیرا هم‌اکنون درصد بازیافت کشور نسبت به دیگر کشورهای دیگر و حاشیه خلیج‌فارس پایین است و باید میدان‌های مشترک نفت و گاز را احیا کرد.

هاشمی افزود: توضیحات زنگنه برای بسیاری از نمایندگان قانع‌کننده بود و وزیر نفت اعلام کرد 15 مورد از نواقصی که دفتر مقام معظم رهبری درباره قراردادها اعلام کرده ، رفع شده است و در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد، مجلس نیز به وظایف ذاتی نظارتی خود عمل می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان این که با اجرای این قراردادهای نفتی اتفاق های خوبی در کشور رخ می دهد، گفت: ما باید از کشورهای همسایه و رقبای نفتی عقب نمانیم.

هاشمی گفت: بدون شک باید نگرانی نمایندگان و مردم در ادامه تکمیل قراردادها رفع شود که در همین راستا 15 مورد نگرانی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعلام‌شده، رفع شده که به نظر می‌رسد باید منتظر روزهای خوش با اجرای قراردادهای نفتی باشیم.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: فضای جلسه فضای تعاملی و خوبی بود و انشاء الله به سرانجامی به نفع ملت برسد.

بهروز نعمتی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز به رسم دیگر نشست های غیرعلنی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح محورهای گزارش و دیدگاه‌های ارائه‌شده پرداخت.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس و عضو کمیسیون انرژی افزود: برخی از مخالفان قراردادها اعلام کردند، مخالف قرارداد نیستند اما انتقادهای آنان به این نحو بود که با وجود مخالفت، قراردادها انجام بشود اما تعداد اندکی نیز با مجموعه قراردادها مخالف‌اند.  موافقان الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز دلایل خود را بیان کردند و تأکید شد ایرادهایی که به ستاد اقتصاد مقاومتی ارجاع داده‌شده بود -که به‌عنوان 15 بند مشهور است- به‌صورت دقیق مدنظر قرار گرفت و وزارت نفت موارد یادشده را رفع کرده است.  بحث‌هایی مانند ایرادهای 15 گانه مانند نحوه مالکیت مخازن، بحث انتقال فنّاوری، مسائل حاکمیتی، حضور شرکت‌های ایرانی به‌عنوان شرکت دوم و ... ایرادات از سوی وزارت نفت در این موضوعات رفع شده است.

علی گل مرادی، سومین عضو کمیسیون انرژی بود که درباره نشست غیرعلنی و گزارش وزیر نفت اظهارنظر کرد. افزود: امروز در فضای آرام، ارزشی و با مدنظر قرار دادن منافع و امنیت ملی به‌عنوان یک اصل، تغییر در دیدگاه‌ها شکل گرفت و سبب شد فضای مبهم، ناشی از اظهارنظرهای شخصی تعدیل شود و موضوع با حضور خود نمایندگان، کارشناسان و کمیسیون پرداخت شود تا آنچه به نفع نظام است محقق شود .نشست امروز و موارد مطرح‌شده در خصوص موضوع قراردادهای نفتی، بستر را برای تحقق منافع ملی مساعد کرد.

وی با اشاره به ایرادهای که از سوی دفتر مقام معظم رهبری درباره قراردادهای نفتی اعلام‌شده است، گفت: کلیات موضوع قراردادها برای اقتصاد کشور پذیرفته‌شده است بدان معنا که اگر برخی ایرادها رفع شود قراردادها برای اجرا مشکلی نخواهند داشت ازاین‌رو نگرانی نمایندگان ناظر بر این اشکالات بود که سبب شد امروز موافقان و مخالفان سخن بگویند و وزیر نفت نیز توضیح‌های لازم را ارائه کند.
اسدالله قره خانی-نماینده مجلس اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی که مواضع این کمیسیون را تشریح می‌کند  گفت: تا پیش از گزارش وزیر نفت و برآیند جلسه‌های گذشته حاکی از آن بود که این قراردادها ایرادهای زیادی دارد اما با گزارش امروز وزیر نفت و بیان مطلب از سوی رئیس هیئت تطبیق، اعتراض‌ها فروکش کرد و افزون بر این وزیر نفت پاسخ لازم را به انتقادکنندگان ارائه کرد.
 انتقادها در زمینهٔ اعمال حاکمیت و مدیریت نظام، میدان‌های مشترک، بهره‌برداری‌ها، برداشت صیانتی از مخازن بود که وزیر نفت پاسخ‌های لازم را ارائه کرد سرانجام مقرر شد هیئت تطبیق موارد را جمع‌بندی کند مقرر شد مدل جدید قراردادهای نفتی پس از تایید نهایی در هیئت تطبیق بر اساس اسناد بالادستی، منویات مقام معظم رهبری و رعایت منافع و مصالح نظام برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

جلال میرزایی به‌عنوان پنجمین عضو کمیسیون انرژی بود که دیروز به جمع اظهارنظر کنندگان پیوست و درزمینهٔ گزارش و به دستور کار نشست غیرعلنی مجلس پرداخت.

وی با اشاره به محور یکی از منتقدان درباره افزایش صادرات نفت با اشاره به محتوای گزارش وزیر نفت گفت: کشور برای توسعه و نگهداشت صنایع تکمیلی نیازمند به افزایش تولید نفت و گاز است زیرا این 2 کالا، خوراک صنایع تکمیلی به شمار می‌آیند، بنابراین باید منابعی را استخراج کنیم تا بعد دغدغه فرآورش آن را داشته باشیم.

عضو کمیته نفت کمیسیون انرژی برگزاری نشست غیرعلنی برای موضوع الگوی جدید قراردادهای نفتی را سازنده ارزیابی کرد و گفت: برخی همکاران تا پیش‌ازاین دیدگاه منفی داشتند اما با تشریح امروز وزیر نفت، آن شماری از مخالفان که من با آنان گفتگو کردم درباره کلیات قراردادها مشکلی نداشتند. بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز باید در اولویت روش‌های تازه جذب سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

وی با اشاره به محتوای گزارش زنگنه گفت: شتاب سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و برنامه‌های نگهداشت تولید ضروری است زیرا اکنون کشوری مانند عراق روزانه بیش از چهار میلیون  بشکه نفت تولید می کند و تولید ما کمتر از این رقم است بنابراین نیاز هست تولید را افرایش داد.

رمضانعلی سبحانی فر 2 سبحانی فر انتقال فناوری را برای افزایش ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی ضروری خواند و گفت: این امر درگرو سرمایه‌گذاری است.

غلام محمد زارعی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز در این زمینه گفت: مقوله نفت و انرژی از مزیت‌های نسبی کشور است ازاین‌رو برنامه‌ریزی‌های این بخش راهبرد کلان به شمار می‌رود بنابراین دقت و صحت قوانین این حوزه بااهمیت است. امروز شاهد گزارش مهندس زنگنه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی بودیم در مرحله نخست از وی برای این همراهی قدردانی می‌کنم او افزون بر ارائه گزارش به سؤال منتقدان پاسخ داد که در بهتر شدن فرایند کار کمک‌کننده است. نگاه وزیر نفت بر اساس اصول و منافع بلندمدت برای کشور است چراکه تدوین قوانین همیشه پیش‌بینی‌های برای آینده است اکنون کشور نیازمند سرمایه‌گذاری و استفاده حداکثری از توان داخلی  و مزیت‌های خارجی است در ابعاد خارجی برای حوزه نفت و گاز باید زمینه فراهم شود که یکی از آنها مقوله قراردادهای نفتی است که امروز صبح ابعاد اقتصادی و فنی آن از سوی مهندس زنگنه تشریح شد.

محمدرضا نجفی، سومین عضو کمیسیون صنایع و معادن بود که در این زمینه اظهارنظر کرد. وی گفت: بر اساس سخنان موافقان و مخالفان در جلسه امروز، مدل جدید قراردادهای نفتی با توجه به اعمال‌نظر کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های حقوقی، اقتصادی، صنعتی، امنیت ملی و بازرسی هم‌اکنون جامعیت، کیفیت بسیار مناسب و خوبی برای اجرا دارد.

این نماینده مجلس افزود: تقریباً همه دیدگاه‌های اعلام‌شده بویژه دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در الگوی جدید قراردادی نفت اعمال‌شده و ایجاد مانع در راه اجرای این قراردادها با توجه به شرایط و موقعیت اقتصادی کشور بیش از این به صلاح منافع ملی نیست.

علی نجفی اما از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، علی نجفی درباره محورهای گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با مبسوط ارزیابی کردن آن گفت: وزیر نفت بر اقدام‌هایی که این روش را توجیه‌پذیر می‌کند، تأکید کرد. ازاین‌رو، با توجه به اهمیت جذب سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های کشور، با رعایت همه ملاحظات فنی که در وزارت نفت به آن توجه کرده‌اند می‌توان کمک مؤثری برای تقویت صنعت نفت و پروژه‌های بزرگی که در دستور کار این وزارتخانه است باشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن تشریح و تبیین مسائل از سوی مسئولان وزارت نفت در فرصت مناسب، افزود: ایجاد رونق در صنایع نفت و گاز، انتقال فناوری برای مباحث استحصال، اولویت برای کشور محسوب می‌شود برخی همسایگان ایران با استفاده از فرصت ناشی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی و با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در میدان‌های مشترک با کشورمان در حال بهره‌برداری هستند؛ بنابراین، تنگنا در سرمایه‌گذاری و فناوری‌های نو، کشور را در استحصال از میدان‌های مشترک محروم می‌کند.

 عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به مطلوب خواندن جلسه غیرعلنی دیروز (یکشنبه، 31 مردادماه) درباره مدل جدید قراردادهای نفتی، اظهار کرد: در طول چند دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برای هیچ مسئله‌ای سه ساعت جلسه غیرعلنی در مجلس برگزار نشده است، جلسه‌ای که همه نمایندگان منتقد حاضر باشند و هر کس که هرچه می‌خواهد را بدون هیچ‌گونه محدودیتی بگوید و بپرسد. این‌همه وقت گذاشتن و اهمیت دادن به موضوع نشان می‌دهد که وزیر نفت می‌خواهد خدمت بزرگی انجام دهد تا کشور از نتایج آن بهره ببرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته