اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613111125809

در فصول سرد سال انجام می شود

تزریق 19میلیون مترمکعب گازبه شبکه سوم سراسری

کد: 13950613111125809

https://goo.gl/ZZvW6k

، تهران , (اخبار رسمی): جانشین رئیس منطقه عملیاتی آغارودالان شرکت بهره برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی گفت: در چهارماه آخر سال، حداکثر 19 میلیون متر مکعب گاز در روز با استفاده از خط لوله 30 اینج به شبکه سوم سراسری ارسال می شود.

تزریق 19میلیون مترمکعب گازبه شبکه سوم سراسری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  شرکت ملی نفت ایران به استان فارس، ناصر نامداری در نشست خبری که در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه عملیاتی دالان برگزار شد، در مورد اهم فعالیت های انجام شده در حوزه عملیاتی آغار و دالان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون4 هزار و 800 میلیون متر مکعب گاز و حدود 80 هزار بشکه میعانات گازی از میدان های آغار و دالان تولید شده است.

نامداری میدان های فعال در منطقه عملیاتی آغار و دالان را میدان های دی، سپید زاخور، آغار و دالان معرفی کرد و گفت: دو میدان دی و سپیدزاخور جز میدان های است که در آینده توسعه پیدا می کنند.

وی افزود: هم اکنون در میدان آغار 17 حلقه چاه حفاری شده که از این تعداد، 14 حلقه با ظرفیت 23 میلیون متر مکعب در روز تولیدی است. ناحیه دالان نیز 13 حلقه چاه تولیدی به ظرفیت 21 میلیون متر مکعب در روز دارد.

پالایش 44 میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه فراشبند

نامداری ظرفیت فرآورشی پالایشگاه فراشبند را 44 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: این پالایشگاه در فصول سرد سال با حداکثر تولید در مدار است.

وی اظهار کرد: در میدان آغار، 4 مرکز جمع آوری وجود دارد که گاز تولیدی را بعد از کنترل فشار وارد تاسیسات آغار می کند و در آنجا پس از جداسازی گاز و مایعات گازی با استفاده از دو خط لوله سه اینچ، مایعات وارد پالایشگاه دالان و یک رشته خط لوله 24 اینچ گاز را به پالایشگاه فراشنبد منتقل می کند.

جانشین رئیس منطقه عملیاتی آغار و دالان، ادامه داد: گازی تولید از میدان دالان نیز بعد از ورود به سه مرکز جمع آوری و جداسازی گاز و مایعات گازی آن وارد پالایشگاه می شود.

وی دو مصرف کننده عمده گاز میدان های آغار و دالان را شرکت ملی گاز ایران و مناطق نفتخیز جنوب اعلام کرد و گفت: معمولا در چهارماه آخر سال، حداکثر 19 میلیون متر مکعب گاز در روز با استفاده از خط لوله 30 اینج به شبکه سوم سراسری ارسال می شود.

مناطق نفتخیز دریافت کننده اصلی گاز تولیدی آغار و دالان

نامداری توضیح داد: در اصل فلسفه طراحی و ایجاد منطقه عملیاتی آغار و دالان ارسال گاز تولیدی به مناطق نفتخیز جنوب بوده است اما به دلیل نیاز به گاز در فصول سرد سال گاز تولیدی این منطقه به شرکت ملی گاز ایران ارسال می شود؛ البته در 8 ماه ابتدای سال گاز تولیدی این منطقه به مناطق نفخیز جنوب ارسال می شود.

وی مقصد ارسال مایعات گازی منطقه عملیاتی آغار و دالان را پالایشگاه شیراز (از طریق خط لوله 8 اینچ) و پالایشگاه فجر جم اعلام کرد و گفت: مایعات گازی بعد از ارسال به پالایشگاه فجر جم به منظور صادرات به بندر طاهری ارسال می شود.

نامداری حداکثر تولید مایعات گازی در منطقه عملیاتی آغار و دالان را روزانه 10 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: از این میزان 8 هزار بشکه در روز به پالایشگاه شیراز ارسال و مابقی در صورت عدم نیاز داخل به منظور صادرات به بندر طاهری ارسال می شود.

به گفته نامداری، با همکاری کارکنان منطقه عملیاتی آغار و دالان و پشتیبانی و مدیریت شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و مدیریت شرکت نفت مناطق مرکزی، دستگاه ها و قطعات یدکی مورد نیاز تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و غیرصنعتی ای در منطقه ساخته شده که کمک شایانی به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کرده است.

وی ساخت انواع چند راهه های سرچاهی، قطعات یدکی شیرآلات توپی و کروی، ساخت دستگاه نوار پیج جهت استفاده در تعمیرات اساسی خطوط لوله، طراحی و ساخت میز تست شیرهای خلا شکن را از جمله مورد بومی سازی شده در شرکت زاگرس جنوبی برشمرد.

صرفه جویی میلیاردی زاگرس جنوبی با بومی سازی قطعات

نامداری ادامه داد: ساخت کارت الکترونیک شیرهای MOV، ساخت چند راهه سرچاهی (Choke Manifold) جهت انجام آزمایش های سرچاهی با استفاده از توان کارکنان اداره خدمات فنی چاه ها، انجام تعمیرات چاه ها، مراکز جمع آوری، AFC و پالایشگاه در نیمه اول مردادماه جاری و تعمیرات اساسی خطوط لوله جریانی تعدادی از چاه ها نیز از جمله فعالیت های عمده این منطقه عملیاتی بوده است.

وی تعمیرات اساسی مراکز جمع آوری و خطوط لوله ارسال گاز و میعانات گازی خروجی AFC و پالایشگاه گاز فراشبند، انجام عملیات های درون چاهی در چاه های آغار و دالان، توپکرانی هوشمند تعدادی از خطوط لوله خروجی چاه های و مراکز جمع آوری، انجام پروژه رنگ آمیری صنعتی تاسیسات ناحیه دالان شامل چاه ها، مراکز جمع آوری و پالایشگاه را از دیگر فعالیت های عمده انجام شده در منطقه عملیاتی آغار و دالان برشمرد. 

نامداری افزود: اصلاح سیستم API به حوضچه های تبخیر پالایشگاه به منظور تصفیه موقت پساب صنعتی و حذف گودال سوخت نیز از اقدام های شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی است که در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی انجام شده است.

وی راه اندازی سیستم فاضلاب بهداشتی به شهرک دالان و استفاده از پساب تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز و ساخت و تعمیرات قطعات یدکی و تجهیرات نیازمند تعمیرات و همچنین سرویس دادن به مناطق عملیاتی مختلف از قبیل ارسال مایعات گازی به مناطق عملیاتی و تعمیر و تنظیم شیرهای ایمنی شرکت بهره بردای نفت و گاز غرب و سراجه نیز از دیگر موارد مطرح در شرکت زاگرس جنوبی بوده است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که با برخورداری از پنج منطقه عملیاتی نار و کنگان، پارسیان، آغار و دالان، سرخون و گشوی جنوبی و منطقه سروستان و سعادت آباد، در سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس فعالیت می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته