اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950708143075735

گسترش همکاری های علمی و فناوری ایران و استرالیا

کد: 13950708143075735

https://goo.gl/NuyZVf

، تهران , (اخبار رسمی): راه های گسترش همکاری های علمی و فناوری ایران و استرالیا بررسی شد .

گسترش همکاری های علمی و فناوری ایران و استرالیا

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مجتبی شریعتی نیاسر،معاون آموزشی وزارت علوم، در دیدار با استیون چیوپو، نماینده پارلمان و وزیر تجارت، جهانگردی و سرمایه گذاری استرالیا گفت: ایران در بخش آموزش عالی در چند دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته و هم اکنون حدود 5 میلیون دانشجو در 2800 واحد دانشگاهی تحصیل می کنند و بالغ بر 77 هزار نفر استاد دانشگاه در مراکز آموزش عالی ایران تدریس می کند .

معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام این که دانشجویان ایران در دو بخش دولتی و غیر دولتی تحصیل می کنند، گفت: دو بخش عمده دانشگاهی در کشور ما به صورت غیرحضوری و آموزشی و مهارتی فعالیت می کنند و ما دو دانشگاه ویژه آموزش های مهارتی و یک دانشگاه ویژه آموزش های غیر حضوری داریم .

او همچنین درباره همکاری های علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها ادامه داد: این روابط به خصوص در دوران پسا برجام بسیار توسعه یافته و ماهم در صدد افزایش این همکاری ها و روابط علمی و فناوری بین المللی هستیم .

وی  در بخش دیگری از سخنان خود، درباره تاریخ روابط علمی ایران و استرالیا گفت : از سال 2000 نقطه عطفی در روابط علمی ایران و استرالیا با امضای یک تفاهم نامه همکاری به وجود آمد و پس از آن با تعاملات بین دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دو کشور و برگزاری کمیسیون های مشترک علم و فناوری این روابط گسترش بیشتری یافت .

شریعتی با بیان این که هم اکنون سه هزار نفر از دانشجویان ایران در دانشگاه های استرالیا در مقطع دکترا تحصیل می کنند، گفت : ما استرالیا را کشوری موفق و پیشرفته و صاحب نظر در زمینه های علم و فناوری می دانیم ولی به دلیل بعد مسافت و هزینه های آموزشی دانشجویان در استرالیا  روابط مان کمتر است و امیدواریم با تعاملات انجام شده بتوانیم راه کارهایی برای افزایش این روابط از جمله افزایش دانشجویان بورسیه،‌ تبادل استادان، برگزاری سمینارهای مشترک و ایجاد دوره های مشترک دانشگاهی پیدا کنیم.

اودر ادامه گفت: یکی از حوزه های مهم همکاری های دو کشور در زمینه ایجاد و گسترش رشته های بین رشته ای است و لازمه موفقیت در ایجاد این نوع رشته ها در گرو گسترش همکاری های علمی و بین المللی است .همانطور که حدود 10 دانشگاه استرالیا در سطح برتر قرار دارند ، در ایران هم به دانشگاه های طراز اول اختیار دادیم که به صورت مستقل با دانشگاه های جهان ارتباط برقرار کنند و ما هم از این ارتباطات علمی بین المللی حمایت می کنیم.

شریعتی  در پایان از طرف وزیر علوم کشورمان از وزیر علوم استرالیا برای بازدید از مراکز آموزش عالی ایران و همچنین گسترش عملیاتی روابط علمی و فناوری بین دو کشور دعوت کرد.

در این دیدار وزیر تجارت ، جهانگردی و سرمایه گزاری استرالیا نیز با استقبال از گسترش روابط علمی و فناوری با جمهوری اسلامی ایران گفت : در استرالیا تمرکز زیادی بر آموزش عالی وجود دارد و ما تصمیم داریم اقتصادمان را که وابسته به منابع طبیعی بوده است به سوی موارد دیگری انتقال دهیم که در این مقوله بخش آموزش عالی و استفاده از کاربردهای عملی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

وی افزود : سیستم آموزشی ما بسیار شفاف است و کیفیت در آن اهمیت به سزایی دارد و ما از تحصیل دانشجویان زبده ایرانی در دانشگاه های استرالیا خوشنود هستیم و امیدواریم با تسهیل و گسترش راه های همکاری در زمینه های علمی و فناوری بتوانیم دانشجویان بیشتری از ایران جذب کنیم. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]