اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950717153045765

وابستگی 90 درصدی به واردات کنجاله سویا

کد: 13950717153045765

https://goo.gl/MoNbhU

، تهران , (اخبار رسمی): در سال 94 ، 115 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی اعم از دام،‌ طیور، زراعت،‌ باغبانی و شیلات و آبزیان را تولید کرده‌ایم که ارزش تولیدات ایران 76 میلیارد دلار است.

وابستگی 90 درصدی به واردات کنجاله سویا

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی صنفی صنایع روغنکشی ایران، علی اکبر مهرفرد با اشاره به ارزش افزوده در بخش کشاورزی در سال 94 گفت: این رشد 5.1 درصد بوده در حالی که مجموع رشد اقتصادی کشور در 4 ماهه امسال 4.4 درصد پیش‌بینی شده و تراز تجاری بخش کشاورزی از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 92 به منفی 3.4 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

مهرفرد با بیان اینکه در سال جاری تا این لحظه تراز تجاری بخش کشاورزی منفی 1.5 میلیارد دلار است تصریح کرد: یکی از مسائل ما ظرفیت‌هایی است که از آن مغفول مانده‌ایم و در کنار آن در بخش کشاورزی محدودیت‌هایی هم داریم که بحران آب یکی از آنهاست و باید محصولات آب‌بر را مدیریت کنیم.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون سیاست‌گذاری‌ها بر این گونه است که محصولات کشاورزی در محیط‌های بسته و گلخانه‌ها تولید شود و باید از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی اقتصادی گذر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت امور دام در کشور اشاره کرد و گفت: 5 محصول از این گروه تجاری‌ شده‌اند و اکنون در بخش مرغ و تخم‌مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی،‌گوشت قرمز و آبزیان پا به عرصه تجارت بین‌المللی گذاشته‌ایم، در حالی که تا 6-5 سال پیش خود واردکننده مرغ و تخم‌مرغ بوده‌ایم اکنون ظرفیت تولید ما 500 هزار تن بیش از مصرف ما است و سال قبل هم 70 هزار تن صادرات مرغ داشته‌ایم.

وی بر این نکته تاکید کرد که باید به سمتی برویم که تولید بر اساس سفارش باشد نه اینکه مجبور به جمع‌آوری تولید مازاد باشیم به ویژه آنکه تولید در صنعت مرغ و تخم‌مرغ را بیشتر مدیریت کنیم.

پرورش ماهی در قفس یکی دیگر از ظرفیت‌هایی بود که معاون وزیر جهاد کشاوری به آن اشاره کرد و گفت: این نوع پرورش می‌تواند سالانه یک میلیون تن تولید جدید را به ظرفیت کشور ما اضافه کند چرا که بعد از فروپاشی شوروی صید بی‌رویه در دریای خزر اتفاق افتاد که موجب از بین رفتن ماهیان خاویاری شد و امروز شاهدیم که خاویار پرورشی ما وارد بازارهای جهانی می‌شود و در این موضوع پیشتاز بوده‌ایم.

مهرفرد درمورد گوشت قرمز هم گفت: شرایط به گونه‌ای نیست که بخواهیم صادرات داشته باشیم، البته برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس مزیت داریم و بحث صادرات موضوعی است که نمی‌توان به سادگی آن را نادیده گرفت.

وی درمورد نهاده‌های دامی هم اظهار داشت: ذرت، جو و کنجاله هرکدام برنامه خاص خود را دارند چرا که ذرتمحصولی آب‌بر است و برنامه‌ای برای توسعه کشت آن نداریم. همچنین 20 درصد جوی مصرفی کشور وارداتی است که در افق چشم‌انداز امکان تولید آن نیز وجود دارد. اما بحث کنجاله با موضوع روغن گره می‌خورد و شاید کشور ما بدترین وضعیت را درمورد روغن و کالاهای وابسته دارد چرا که ده درصد نیاز را در داخل تولید کرده و 90 درصد را وارد می‌کنیم و در افق 10 ساله پیش‌بینی شده که تولید روغن در داخل به 70 درصد برسد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که امروز تجارت در دنیا ادبیات خاص خود را دارد خطاب به سازمان‌های بهداشتی،‌قرنطینه‌ای همچون دامپزشکی، حفظ نباتات، سازمان غذا و دارو و استاندارد گفت که باید بیش از پیش به نقص خود در این زمینه عمل کنند.

وی یکی از کارهای بزرگ دولت یازدهم را انبار کردن روابط اقتصادی با روسیه برشمرد و گفت: امروز تمام پروتکل‌های بهداشتی بین سازمان دامپزشکی ایران و روسیه امضا شده و اگرچه استانداردهای روسیه سخت‌گیرانه است ولی چهار کارخانه ما اجازه صادرات فرآورده لبنی به روسیه را پیدا کرده و شش کارخانه دیگر نیز پرونده‌شان در روسیه در حال بررسی است.

مهرفرد مسئولیت دامپزشکان را در حوزه نظارت بر کیفیت محصولات دامی بسیار مهم دانست و افزود: چه آنهایی که در بخش دولتی هستند و مسئولیت می‌پذیرند که جنس سالم را به بازار بدهند و چه آنهایی که در بخش خصوصی از نظر خوراک و استانداردهای بهداشتی به گونه‌ای عمل می‌کنند که محصولات قابل عرضه در بازارهای جهانی باشد.

وی همچنین صنعت داروی دامی را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که سال گذشته سبب شده تا 30 میلیون دلار صادرات از این محصولات را داشته باشیم که این رقم باید ظرف دو سال آینده به بالای صد میلیون دلار برسد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی از امضای پروتکل‌های دامی با کشورهایی همچون چین، کشورهای اوراسیا و اخیرا بانروژ خبر داد و گفت: این پروتکل‌های بهداشتی سبب سهولت در روابط تجاری می‌شود و باید دامپزشکی قدرت ارائه خدمات و سهولت کارها را بالا ببرد.

مهرفرد مدیریت زمان و ارائه خدمات نوین را یکی از مواردی دانست که مردم از دامپزشکی انتظار دارند، تا غذا و فرآورده سالم با استفاده از این امکانات در اختیارشان قرار دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران

کوشش در جهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن. جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها. برنامه ریزی برای تأمین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت‌ها. کوشش در ارتقای بهره وری منابع و ظرفیت تولید، انتقال نوآوری تکنولوژیک.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی