اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951008209585765

انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران خبر داد

تولید شیرین‌کننده‌های طبیعی از ذرت

کد: 13951008209585765

https://goo.gl/zzokbr

، تهران , (اخبار رسمی): محققان ایرانی با طراحی و ساخت بزرگترین پالایشگاه غلات کشور توانستند علاوه بر ساخت شیرین‌کننده‌های طبیعی، مکمل‌های غذایی دام و انسان را به تولید برسانند.

تولید شیرین‌کننده‌های طبیعی از ذرت

به گزارش اخبار رسمی به نقل از انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران، روناک غلامی از محققان این طرح با بیان اینکه طی اجرای پروژه‌ای اولین پالایشگاه غلات و بندر خشک ایران را راه‌اندازی کردیم، گفت: این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه غلات خاورمیانه از یک سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی، محصول اصلی این پالایشگاه را تولید قندهای مایع بر اساس گلوکز و فروکتوز دانست که از نشاسته ذرت استحصال می‌شوند و ادامه داد: نشاسته ذرت بعد از جداسازی طی فرآیندی در آسیاب مرطوب به روش‌های آنزیمی به شربت «گلوکز» و «فروکتوز» تبدیل می‌شود و به عنوان شیرین‌کننده ساکاروز در اختیار صنایع مختلف دارویی و غذایی قرار می‌گیرد.

غلامی شربت گلوکز تولیدشده در این پالایشگاه را محلول قندی غلیظ شده‌ای دانست که به عنوان یکی از بهترین جایگزین‌های شکر مطرح است؛ چراکه میزان شیرینی آن معادل 7 درصد شکر است.

وی با اشاره به تولید شربت فروکتوز در این پالایشگاه، ادامه داد: از تبدیل بخشی از گلوکز به فروکتوز طی عبور از ستون‌های آنزیمی گلوکز ایزومر از شربت گلوکز به دست می‌آید و این شربت مایعی بی‌رنگ، شفاف و فاقد طعم مزاحم و ارزن‌تر از شکر است و در صنایع غذایی کاربرد دارد.  

غلامی در عین حال اضافه کرد: در فرآیند آسیاب مرطوب که هدف آن استحصال نشاسته است؛ از نشاسته استحصال شده برای تولید گل حفاری، صنایع لاستیک سازی،‌ نساجی، کارتن سازی، شوینده‌ها و صنعت چسب استفاده می‌شود.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر نشاسته، سایر اجزای ذرت نیز جداسازی می‌شود؛ به گونه‌ای که پوسته ذرت برای مصارف خوراک دام و انسان جداسازی می‌شود.

وی، پروتئین گلوتن دامی (زئین) را از دیگر مواد تهیه‌شده از ذرت در این پالایشگاه دانست و یادآور شد: پس از جدا کردن نشاسته و سایر اجزا از ذرت، پروتئین آبگیری شده‌ای به نام گلوتن در قالب پودر به دست می‌آید که این پودر حاوی 60 درصد پروتئین است و به عنوان خوراک اصلی گاوهای شیری استفاده می‌شود.

این محقق، جوانه ذرت (Corn Grem) را از دیگر مواد تولیدی این پالایشگاه نام برد و در این باره توضیح داد: ذرت حاوی 4 تا 5 درصد روغن است که تقریبا 90 درصد آن در قسمت جوانه ذرت است. جوانه ذرت حدود 12 درصد دانه ذرت را تشکیل می‌دهد و از جوانه ذرت برای استحصال روغن ذرت (به میزان 49 درصد جوانه خشک) استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 70 درصد جوانه ذرت حاوی روغن است، ادامه داد: از این رو جوانه ذرت منبع غنی برای استخراج روغن است که پس از استحصال آن را در اختیار صنایع روغن‌کشی قرار می‌دهیم.

به گفته این محقق، کنجاله جوانه ذرت نیز ماده مناسبی برای تهیه آرد ذرت است و از آرد ذرت می‌توان به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد؛ چراکه این آرد حاوی مقادیر زیادی پروتئین و عناصر معدنی مفیدی چون فسفر، پتاسیم، منیزیم،‌ سدیم، کلسیم، آهن، روی و مس است.

غلامی، سبوس ذرت را از دیگر محصولات تولیدی این پالایشگاه نام برد و افزود: سبوس ذرت لایه خارجی دانه ذرت و حاوی 20 تا 22 درصد نشاسته، 4 تا 5 درصد روغن و 10 تا 12 درصد پروتئین است و علاوه بر خوراک دام، می‌توان با آسیاب کردن، آن را برای افزایش فیبر در برخی از محصولات غذایی از جمله غلات صبحانه، اسنک‌ها و غذاهای رژیمی استفاده کرد.

وی به ظرفیت تولید این پالایشگاه اشاره و اظهار کرد: ظرفیت روزانه پالایشگاه غلات در تولید قندهای مایع، 400 تن است و تاکنون توانسته‌ایم نیازهای داخلی را برطرف کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران

کوشش در جهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن. جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها. برنامه ریزی برای تأمین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت‌ها. کوشش در ارتقای بهره وری منابع و ظرفیت تولید، انتقال نوآوری تکنولوژیک.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]