اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950717154366348

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس مطرح کرد

رفع محدودیت رودخانه برای افزایش ظرفیت معدن سونگون

کد: 13950717154366348

https://goo.gl/aOgzxc

، تهران , (اخبار رسمی): با اجرای طرح توسعه معدن، انحراف مسیر رودخانه سونگون از الزامات است که انجام این پروژه خود نیازمند مطالعات وسیع و گسترده، اخذ مجوزهای موردنیاز و صرف هزینه‌های اجرایی بالا خواهد بود.

رفع محدودیت رودخانه برای افزایش ظرفیت معدن سونگون

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مس ، مهندس بابک بابایی مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس با بیان این مطلب و اشاره به اینکه برای تحقق طرح توسعه معدن سونگون و افزایش ظرفیت از 7 میلیون به 14 میلیون تن در سال چالش‌هایی وجود دارد، گفت: رفع محدودیت رودخانه سونگون، جابجایی محل قبرستان سونگون و ساختمان‌های اداری و تعیین محل تخلیه باطله و سولفورهای کم‌عیار از مهم‌ترین موانع و چالش‌های توسعه طرح معدن سونگون است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای برطرف کردن این موانع به منظور اجرای طرح الزامی است و در صورت عدم چاره‌اندیشی به‌موقع باعث بروز مشکلات اجرایی خواهد شد که قطعاً این امر منجر به کاهش تولید و عدم موفقیت در اجرای طرح توسعه خواهد شد.
بابایی با اشاره به اینکه در اجرای طرح توسعه معدن جابجایی برخی از ساختمان‌ها و بناها الزامی است اظهار داشت: محل قبرستان سونگون و ساختمان‌های اداری در محدوده اجرای طرح معدن قرار دارد و در صورت عدم جابجایی به‌موقع (در سال سوم طرح) اجرای طرح معدن را با مشکل روبرو خواهد ساخت.
وی افزود: علاوه بر این دو محدودیت تعیین محل تخلیه باطله و سولفورهای کم‌عیار، حجم بسیار زیاد باطله و همچنین سولفورهای کم‌عیار از دیگر معضلات اجرای طرح معدن سونگون است که باید برای انجام آن چاره‌اندیشی به‌موقع شود.
مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت مس به نکته مهم دیگری در خصوص طرح توسعه مس سونگون اشاره کرد و گفت: پیشبرد این طرح به نحوی درگرو تکمیل اکتشافات منطقه هفت‌چشمه و تعیین تکلیف ذخایر قابل معدنکاری آن است؛ اما با توجه به عدم صدور مجوزهای زیست‌محیطی برای کانسار هفت‌چشمه تکمیل مطالعات اکتشافی در معدن سونگون نیز با مشکلاتی همراه شده است.
وی تاکید کرد: در این خصوص به‌رغم پیگیری‌های مکرر در طی 2 سال گذشته، تکمیل مطالعات اکتشافی و از جمله تکمیل حفاری‌ها در این محدوده مدنظر بوده که به‌واسطه عدم صدور مجوز زیست‌محیطی کامل نشده و در حال حاضر متوقف است و این در حالی است که محدوده هفت چشمه-بالوجه دارای گواهینامه کشف هستند.
بابایی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فعالیت‌های اکتشافی انجام شده در سونگون از سال 93 به بعد اشاره کرد و گفت: از سال 93 تاکنون 32256 متر حفاری مغزه‌گیری اکتشافی به انضمام نظارت کارگاهی، لاگینگ مغزه‌های حفاری، آرشیو مغزه‌ها، آماده‌سازی و آنالیز نمونه و اعتبارسنجی داده‌های اکتشافی انجام شده است.
بابایی با اشاره به اینکه تا کنون مجموع حفاری‌های انجام شده در سونگون 87225 متر است اظهار داشت: به‌طورکلی از سال 93 تاکنون در پهنه اهر در وسعتی برابر با 5976 کیلومترمربع در استان آذربایجان شرقی مطالعات پی‌جوئی ناحیه‌ای و اکتشاف ذخایر مس انجام شده است.
وی افزود: علاوه بر این مدل‌سازی و مشخص شدن محدوده‌های امیدبخش، انجام بازدید صحرایی (Anomaly checking) از کلیه مناطق امیدبخش و مشخص شدن مناطق مستعد کانی سازی جهت ادامه کار از دیگر اقدامات انجام شده حوزه اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران در شمال غرب ایران است.
بابایی در پایان اظهار داشت: همچنین در خصوص منطقه سونگون 1399 متر حفاری مغزه‌گیری اکتشافی انجام شده است و فعالیت‌های حفاری‌های ساختاری و هیدرولوژیکی موردنیاز در معدن سونگون نیز آغاز شده است که تاکنون درمجموع 581 متر حفاری در معدن صورت گرفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی مس

مس از جمله فلزاتی است که در طول سالیان دراز، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. 85 تا 90 درصد مس مصرفی دنیا از طریق استخراج معادن مس حاصل می‌شود. بطور کلی استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می گیرد. فرآیندهای پیرومتالورژی از آغاز تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته‫اند و امروزه بیش از 95 درصد فلزات با استفاده از این روش‌ها تهیه می‫شوند. گرچه تاکنون روش‌های پیرومتالورژیکی غالب بوده‫اند، اما در سال‌های اخیر روش‌های جدید هیدرومتالورژیکی مورد توجه قرار گرفته و تولید مس و سایر فلزات پایه از طریق این روش‌ها افزایش چشمگیری داشته است. براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال 1376 ، ذخایر معدنی مس در کل جهان (به استثنای چین و شوروی سابق) معادل 57000 میلیون تن برآورد شده است و ذخیره معادن مس ایران حدود 1900 میلیون تن با 14 میلیون تن مس محتوی است که حدود 3 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در بر می‫گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس بر روی کمربند جهانی این فلز قرار گرفته است که در راستای محور شمال غرب ـ جنوب شرق کشور امتداد دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]