اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951019217076348

بهره‌برداری از توسعه ذوب مس سرچشمه تا پایان امسال

کد: 13951019217076348

https://goo.gl/PRkxpw

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر مس منطقه کرمان گفت: طرح توسعه ذوب مس سرچشمه که از مهمترین پروژه های تاریخ مس کشور است تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.

بهره‌برداری از توسعه ذوب مس سرچشمه تا پایان امسال

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت مس؛«محمد حسنی» با ارائه گزارشی از تولیدات مس تا 15 دی ماه امسال، گفت:  این طرح شامل شامل تغییر تکنولوژی کوره ریورب به فلش است و با تلاش زیاد همکاران ما و مدیریت مجموعه هم پیش گرم کوره شروع خواهد شد و هم افزایش ظرفیت ذوب و هم کاهش قیمت تمام شده را در پی خواهد داشت.

در بخش معدن از ابتدای سال تاکنون بیش از 21 میلیون تن سنگ سولفور از سرچشمه استخراج کردیم که تا آخر امسال به برنامه می رسیم و مجموع سنگ سولفور استخراجی ما در منطقه کرمان 27 میلیون و 700 هزار تن است.
وی افزود: در کارخانه تغلیظ حدود 340 هزار تن تولید داریم. در سرچشمه تاکنون 497 هزار تن کنسانتره تولید کرده ایم و تا آخر سال باید 750 هزار تن کنسانتره تولید کنیم که با 300 هزار تنی که در سونگون تولید می شود مجموعاً یک میلیون و 50 هزار تن کنسانتره تولید می شود که از این مقدار سه چهارم آن برای منطقه کرمان است.
وی ادامه داد: در مس محتوای کنسانتره به عنوان عامل کلیدی پایش تولید ما است و تا آخر سال تعهد دادیم نزدیک به 280 هزار تن مس محتوا به صورت کنسانتره و کاتد تولید کنیم و خوشبختانه نزدیک برنامه است و در سرچشمه 3500 تن تولید کردیم و در میدوک 34 هزار و 500 تن و مجموع مس محتوای کارخانجات تغلیظ ما 158 هزار تن است که از برنامه بالاتر است.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان اینکه تاکنون 4732 تن مولیبدن تولید کرده ایم، افزود: در کارخانه لیچینگ بالای برنامه هستیم و مجموعاً 11 هزار تن با  افزایش کاتد از طریق لیچینگ تولید کرده ایم. مجموع مسی که از طریق لیچینگ و تغلیظ تولید شده است 168 هزار تن است که از برنامه 2 درصد بالاتر است. مقداری کنسانتره هم خریداری می کنیم که تاکنون 24 هزار و 686 تن و 198 هزار تن کنسانتره مازاد را از منطقه کرمان به فروش رسانده ایم. کنسانتره مصرفی کارخانجات ما در سرچشمه 305 هزار تن و در خاتون آباد 250 هزار تن است و مجموع آند تولیدی در خاتون آباد و سرچشمه 181 هزار تن است. در پالایشگاه سرچشمه 93 هزار تن کاتد تولید شده و در خاتون آباد و در فاز اول 45 هزار تن کاتد تولید شده است و مجموع کاتد تولیدی این دو پالایشگاه بیش از 138 هزار تن است.
مدیر مس منطقه کرمان ادامه داد: کاتد حاصل از منابع معدنی 125 هزار تن است یعنی اینکه در خالص کاتد از معدن 1.3 درصد از برنامه جلوتر هستیم. در مدت مشابه سال گذشته 26 هزار و 102 تن و امسال 25 هزار و 803 تن مفتول تولید شده است.
حسنی با اشاره به مصارف انرژی در مس منطقه کرمان خاطرنشان کرد: برق تولیدی ما 397 هزار مگاوات ساعت است و برق مصرفی ما یک میلیون و 20 هزار مگاوات ساعت است یعنی در حدود 39 درصد از برق مصرفی خود را از تولید نیروگاههای خودمان استفاده می کنیم.
وی درباره مصارف انرژی در مس منطقه کرمان گفت: مصرف آب تازه به ازای هر تن مس محتوا 131 مترمکعب است، برق 6 مگاوات ساعت، گاز 1300  مترمکعب و گازوئیل و مازوت نیز به ترتیب 132 و 329 لیتر بر تن مس محتوا است.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان این مطلب که هم در سرچشمه و هم در میدوک در بحران آب قرار داریم و اگر ظرفیت تغلیظ و معدن هم به ما اجازه دهد که تولید را افزایش دهیم به خاطر کسری آب این اجازه را نداریم، یادآور شد: از دشت خاتون آباد سالانه 21.9 میلیون مترمکعب آب برداشت می کنیم که از مجوزمان هم کمتر است، آبهای سطحی هم که برداشت می شود حدود 10 میلیون مترمکعب است مجموعاً حدود 32 میلیون مترمکعب آب تازه در سرچشمه مصرف می شود.
حسنی خاطرنشان کرد: اگر انتقال آب از خلیج فارس به سرچشمه انجام شود مشکل آب برای توسعه دره زار و چاه فیروزه رفع خواهد شد و در غیر این صورت با مشکلات جدی در تامین آب مواجه می شویم. در سال جاری مجموع هزینه هایی که در مس منطقه کرمان شده بالای 2 هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیر مس منطقه کرمان در ادامه با بیان اینکه 15600 نفر در مس منطقه کرمان مشغول به کار هستند، ادامه داد: از این تعداد 4 درصد زیر دیپلم، 63 درصد دیپلم، 11 درصد فوق دیپلم و 22 درصد لیسانس و بالاتر هستند که 34 درصد از آنها نیروهای شرکتی، 22 درصد تغییر وضعیتی، 44 درصد پیمانکاری هستند.
حسنی، هرم نیروی انسانی مس منطقه کرمان را نامتعادل خواند و گفت: در سطح فوق دیپلم یا تکنیسین که نیاز اصلی شرکت است این هرم به شدت ضعیف است که باید با آموزش و مدیریت سرمایه انسانی این مدل را اصلاح کنیم.
مدیر مس منطقه کرمان همچنین درباره پروژه های توسعه مس منطقه کرمان نیز اظهار کرد: پروژه توسعه کارخانه تغلیظ دره زار 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است 140 هزار تن کنسانتره مس تولید کند.
وی ادامه داد: پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه در فاز دوم آن انجام شد و در حال تولید است. توسعه کارخانه مولیبدن کامل شده است.
وی ادامه داد: توسعه ذوب مس سرچشمه که از مهمترین پروژه های تاریخ مس کشور است در قالب تغییر تکنولوژی کوره ریورب به فلش است که تجهیزات متعدد و گسترده ای دارد و با تلاش زیاد همکاران ما و مدیریت مجموعه تا آخر امسال پیش گرم کوره شروع خواهد شد و هم افزایش ظرفیت ذوب و هم کاهش قیمت تمام شده را در پی خواهد داشت که 125 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 208 میلیارد تومان سرمایه ریالی داشته است.
حسنی اضافه کرد: پروژه دیگر سیستم جدید انتقال گاز است که بیش از 88 درصد پیشرفت دارد و امسال نهایی می شود. کارخانه اکسیژن نیز آماده بهره برداری است. کوره آند شماره 4 نیز در حال بهره برداری است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی مس

مس از جمله فلزاتی است که در طول سالیان دراز، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. 85 تا 90 درصد مس مصرفی دنیا از طریق استخراج معادن مس حاصل می‌شود. بطور کلی استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می گیرد. فرآیندهای پیرومتالورژی از آغاز تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته‫اند و امروزه بیش از 95 درصد فلزات با استفاده از این روش‌ها تهیه می‫شوند. گرچه تاکنون روش‌های پیرومتالورژیکی غالب بوده‫اند، اما در سال‌های اخیر روش‌های جدید هیدرومتالورژیکی مورد توجه قرار گرفته و تولید مس و سایر فلزات پایه از طریق این روش‌ها افزایش چشمگیری داشته است. براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال 1376 ، ذخایر معدنی مس در کل جهان (به استثنای چین و شوروی سابق) معادل 57000 میلیون تن برآورد شده است و ذخیره معادن مس ایران حدود 1900 میلیون تن با 14 میلیون تن مس محتوی است که حدود 3 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در بر می‫گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس بر روی کمربند جهانی این فلز قرار گرفته است که در راستای محور شمال غرب ـ جنوب شرق کشور امتداد دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید