اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951008209836348

ادعای کسری عرضه مس در کشور، بی‌اساس است

کد: 13951008209836348

https://goo.gl/G2AWPG

، تهران , (اخبار رسمی): بررسی میزان عرضه و تقاضای مس در بورس کالا نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای مطرح‌شده توسط برخی مشتریان، طی 9 ماه سال جاری عرضه کافی کاتد و مفتول مسی وجود داشته است.

ادعای کسری عرضه مس در کشور، بی‌اساس است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مس ،  ای. ام. سی گزارش داد، در بورس کالا، شرکت‌های حاضر در دو طرف معامله، به‌صورت شفاف عرضه و تقاضای خود را مشخص می‌کنند و در صورت حصول توافق درخصوص قیمت و حجم کالا، به انجام معامله خواهند پرداخت. در مورد مس و محصولات آن نیز همین‌گونه است و شرکت‌های تولیدکننده محصولات مس مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت دنیای مس کاشان و شرکت گیل راد شمال، عرضه‌کننده محصولات مسی در بورس کالای ایران هستند. از میان شرکت‌های یادشده، شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات مسی اعم از کاتد و مفتول، همواره با کمبود تقاضا مواجه است که دلیل آن تقاضای محدود مس در صنایع نهایی مصرف‌کننده مس در کشور است. این مسأله حتی در مورد شرکت‌های دیگر و محصولات آن‌ها نیز صدق می‌کند. همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد با وجود عرضه 167هزار تنی محصولات مسی (مفتول و کاتد) در بورس کالا از ابتدای سال 1395، تنها 148 هزار تن تقاضا ثبت و فقط 111 هزار تن معامله شده است. حتی با وجود شرکت‌های فراوان در زمینه محصولات پایین‌دستی مس مانند سیم و کابل و صنعت برق، نمودار 1 نشان می‌دهد که با عرضه 82هزار تن مس مفتول در بورس کالا، برای کمتر از نیمی از آن یعنی 37هزار تن تقاضا وجود داشت و جالب اینکه 36هزار تن مس مفتول معامله شد. این درحالی است که شرکت‌های صنایع پایین‌دستی محصولات مس مانند سندیکای برق، این ادعا را مطرح می‌کنند که عرضه محصولات مسی از سوی شرکت‌های تولیدکننده به آن‌ها کم بوده است. درحالی که آمار و ارقام موجود در بورس کالای ایران، خلاف آن را اثبات می‌کند.

حتی این ادعا مطرح شده است که محصولات شرکت‌های بالادستی همچون کاتد، بدون تخفیف در بورس کالا عرضه می‌شوند و شرکت‌های تولیدکننده ترجیحاً محصولات خود را برای کسب سود بیشتر به خارج صادر می‌کنند؛ اما آمارها از بورس کالای ایران حاکی از آن است که کاتد مس در ایران همواره ارزان‌تر (پریمیوم منفی) از قیمت‌های جهانی به صنایع پایین‌دستی در جهت حمایت از آن‌ها عرضه می‌شود. با این وجود، عرضه ثبت‌شده برای کاتد مس در بورس نشان می‌دهد که مشتریان خواهان تخفیف‌های بیشتر و قیمت‌های پایین‌تری هستند که معقول نیست. اگر محصولی در بورس خریدار نداشته باشد، محصول تولیدی طبیعتاً صادر خواهد شد. نمودار 2 نیز نشان می‌دهد که با وجود عرضه 154هزار تنی محصولات (کاتد و مفتول مسی) از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، فقط 137هزار تن تقاضا و 101هزار تن معامله ثبت شده است. عرضه کاتد مس 84هزار تن و معامله ثبت‌شده نیز 75هزار تن بوده است. حتی سایر شرکت‌ها نیز با کمبود تقاضا و مازاد عرضه محصولات خود در بورس کالا مواجه شده‌اند. از سویی، عدم توانمندی شرکت‌های پایین‌دستی برای تولید محصولات باکیفیت و با قیمت رقابتی (که ناشی از ظرفیت‌های پایین و غیراقتصادی است) سبب شده است که آن‌ها نتوانند در بازارهای صادراتی، سهمی کسب کنند. از سوی دیگر، تقاضای بازار داخلی نیز محدود است؛ به همین دلیل شرکت‌های پایین‌دستی مس تلاش می‌کنند تا مس را به قیمت ارزان‌تری خریداری کنند. تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد ارزان‌فروشی نیز دردی را دوا نکرده و تمامی آفت‌هایی که گریبان صنایع مس کشور را گرفته و به مازاد ظرفیت قابل‌توجهی منجر شده، ناشی از همان سیاست‌های ارزان‌فروشی بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی مس

مس از جمله فلزاتی است که در طول سالیان دراز، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. 85 تا 90 درصد مس مصرفی دنیا از طریق استخراج معادن مس حاصل می‌شود. بطور کلی استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می گیرد. فرآیندهای پیرومتالورژی از آغاز تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته‫اند و امروزه بیش از 95 درصد فلزات با استفاده از این روش‌ها تهیه می‫شوند. گرچه تاکنون روش‌های پیرومتالورژیکی غالب بوده‫اند، اما در سال‌های اخیر روش‌های جدید هیدرومتالورژیکی مورد توجه قرار گرفته و تولید مس و سایر فلزات پایه از طریق این روش‌ها افزایش چشمگیری داشته است. براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال 1376 ، ذخایر معدنی مس در کل جهان (به استثنای چین و شوروی سابق) معادل 57000 میلیون تن برآورد شده است و ذخیره معادن مس ایران حدود 1900 میلیون تن با 14 میلیون تن مس محتوی است که حدود 3 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در بر می‫گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس بر روی کمربند جهانی این فلز قرار گرفته است که در راستای محور شمال غرب ـ جنوب شرق کشور امتداد دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار