اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951008209886348

بر پایه ارزیابی گلدمن ساکس

بازار مس در نیمه نخست 2017 داغ می‌شود

کد: 13951008209886348

https://goo.gl/brpbwE

، تهران , (اخبار رسمی): مؤسسه گلدمن ساکس، به دلیل وجود روند قدرتمند شرایط عرضه و تقاضای مس، بازار مس در نیمه نخست سال آینده را با نگاه خوش‌بینانه‌ای ارزیابی می‌کند.

بازار مس در نیمه نخست 2017 داغ می‌شود

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی  مس،‌ درحالی‌که فعالیت‌های سفته‌بازی در طول دو ماه گذشته، نقش مهمی در افزایش اخیر قیمت مس داشته است، اما بهبود شرایط عرضه و تقاضا که در تشدید فعالیت‌های سفته‌بازی بسیار مؤثر بوده است نیز این فضای روانی خوش‌بینانه را تقویت کرد.

براساس این گزارش، در حال حاضر تحلیل‌گران مؤسسه گلدمن ساکس انتظار دارند قیمت مس در طول سه ماه آتی به 5هزار و 800 دلار بر تن افزایش یابد؛ درصورتی‌که در گزارش پیشین این رقم در سطح 5هزار دلار بر تن قرار داشت. گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت مس در شش‌ و دوازده‌ ماه آینده را از سطح 4هزار و 800 دلار بر تن به ترتیب به 6200 و 5600 دلار بر تن ارتقا داده است. رشد تقاضا در طول شش هفته گذشته، به‌ویژه در کشور چین افزایش بیشتر از انتظاری را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد که این روند، بخش بزرگی از مازاد عرضه را که در پیش‌بینی‌های قبلی به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهنده قیمت‌ها در شش‌ماهه دوم سال جاری و اوایل سال 2017 به آن اشاره شده بود، مصرف خواهد کرد.
علاوه بر رشد اخیر فعالیت‌های صنعتی، چشم‌انداز تمام عوامل مؤثر بر قیمت‌گذاری فلز مس که شامل عرضه، تقاضا و ساختار هزینه‌ای می‌شود، در مقایسه با گذشته بهبود یافته است. پیش‌بینی گلدمن ساکس بر این است که عرضه معدنی کاهش 0/4 درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه خواهد کرد، درحالی‌که پیش‌بینی قبلی خبر از رشد یک درصدی عرضه معدنی داده بود. مهم‌ترین دلیل افت مذکور، کاهش 4/6 درصدی تولید شیلی در ده ماه نخست سال جاری است؛ به‌طوری‌که این مسأله توانست تولید اضافی پروژه‌های جدید در کشور پرو را خنثی کند. در این میان، تحلیل‌گران پیش‌بینی رشد تقاضا در سال 2017 را نیز از 1/7 درصد قبلی به 2/2 درصد ارتقا داده‌اند که منعکس‌کننده شرایط قدرتمند تقاضا در اواخر سال جاری و چشم‌انداز مطلوب جهانی است.

این گزارش می‌افزاید: عوامل دیگری نیز در به وجود آمدن این چشم‌انداز خوش‌بینانه مؤثر بوده‌اند. ریسک‌های پیش روی عرضه در صنعت مس، نخستین توافق کشورهای عضو اپک در هشت سال گذشته برای کاهش تولید نفت، پیش‌بینی افزایش رشد اقتصاد جهانی و رشد تورم که هم‌راستا با افزایش نرخ‌های بهره امریکا پس از ده سال است، از این جمله‌اند. همچنین، خطر بروز وقفه‌های تولیدی افزایش‌ یافته است؛ زیرا قوانین مربوط به توسعه صادرات معدن گراسبرگ که متعلق به کمپانی فریپورت مک‌موران است، هنوز به تصویب نرسیده است و هزینه مالیات در کشور زامبیا که از ابتدای ژانویه اجرا خواهد شد نیز می‌تواند بر عرضه کنسانتره اثر فراوانی بر جای گذارد.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده، عرضه مس تصفیه‌‌شده با کسری برابر با 180هزار تن مواجه خواهد شد، درحالی‌که انتظارات گذشته حاکی از مازاد 360هزار تنی در این حوزه بود؛ اما موسسه گلدمن ساکس هشدار داد ریسک‌هایی که حرکت صعودی قیمت‌ها را تهدید می‌کنند مرتبط با مقیاس و زمان تغییرات فعالیت‌های سفته‌بازی در بازار مس و تخصیص دارایی‌ها در چین هستند. به‌علاوه، انتظار می‌رود که بازار مس با مازاد ملایمی در سال‌های 2019 و 2020 روبه‌رو شود؛ چراکه طبق پیش‌بینی‌ها، رشد اعتبارات در چین با کندی همراه خواهد بود و رشد عرضه نیز به دلیل شروع پروژه‌های جدید و برخی پروژه‌های توسعه‌ای، بهبود خواهد یافت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی مس

مس از جمله فلزاتی است که در طول سالیان دراز، بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. 85 تا 90 درصد مس مصرفی دنیا از طریق استخراج معادن مس حاصل می‌شود. بطور کلی استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی صورت می گیرد. فرآیندهای پیرومتالورژی از آغاز تاریخ بشر مورد استفاده قرار گرفته‫اند و امروزه بیش از 95 درصد فلزات با استفاده از این روش‌ها تهیه می‫شوند. گرچه تاکنون روش‌های پیرومتالورژیکی غالب بوده‫اند، اما در سال‌های اخیر روش‌های جدید هیدرومتالورژیکی مورد توجه قرار گرفته و تولید مس و سایر فلزات پایه از طریق این روش‌ها افزایش چشمگیری داشته است. براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در سال 1376 ، ذخایر معدنی مس در کل جهان (به استثنای چین و شوروی سابق) معادل 57000 میلیون تن برآورد شده است و ذخیره معادن مس ایران حدود 1900 میلیون تن با 14 میلیون تن مس محتوی است که حدود 3 درصد از ذخایر معدنی مس جهان را در بر می‫گیرد. طبق بررسی‌های انجام شده، ایران از لحاظ ذخایر معدنی مس بر روی کمربند جهانی این فلز قرار گرفته است که در راستای محور شمال غرب ـ جنوب شرق کشور امتداد دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]