اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950718155795809

رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری:

آماده صدور خدمات فنی زمین شناسی هستیم

کد: 13950718155795809

https://goo.gl/vcfyOk

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران از آمادگی این اداره جهت ارائه خدمات فنی به متقاضیان داخلی و کشورهای همسایه و نفت خیز منطقه خبر داد.

آماده صدور خدمات زمین شناسی هستیم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  شرکت ملی نفت ایران، قدرت الله نیکخواه با اشاره به توانمندی واحد زمین شناسی ملی حفاری در ارائه خدمات زمین شناسی سرچاهی، مطالعات زمین شناسی، مخزنی و پتروفیزیک، گفت: برخورداری از نیروهای جوان و با انگیزه و دارای مدارج عالی، زمینه رشد و ارتقاء این بخش از شرکت را فراهم آورده است.

وی با بیان اینکه اداره زمین شناسی از سال 1387 فعالیت خود را با ارائه خدمات در دستگاه های نمودارگیری سیال حفاری آغاز کرد، افزود: در زمان حاضر بالغ بر 70 کارشناس زمین شناس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این بخش مشغول به کار هستند.

نیکخواه اظهار کرد: بهره گیری از تجهیزات روز آمد زمین شناسی سرچاهی به استعداد بیش از 30 دکل حفاری و آزمایشگاه مجهز به دستگاه های مورد نیاز تهیه مقاطع نارک و مطالعات آنها، دستگاه اسکن مغزه های حفاری و نرم افزارهای تخصصی، بستر توسعه این اداره را مهیا ساخته است.

رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران گفت: با آماده سازی زیرساخت ها و تکمیل تجهیزات و نرم افزارهای کاربردی جدید، این واحد توانایی ارائه خدمات کامل مطالعات جامع مخزنی، پتروفیزیک، انجام پروژه های مطالعاتی و آزمایشگاهی مغزه های حفاری و تهیه مدل های مخزن را خواهد داشت.

وی به حضور این بخش در پروژه های حفاری چاه های اکتشافی و توسعه ای توصیفی کلید دست (EPD ) در خشکی و دریایی مناطق مختلف کشور اشاره و افزود: انجام عملیات زمین شناسی در فازهای یک و 17 و 18 و 14 میدان گازی پارس جنوبی، 1+12 بخش خشکی میدان گازی کیش، میدان های نفتی آزادگان و یاران جنوبی، آذر، دارخوین و چاه اکتشافی در منطقه صوفیکم از شمار پروژه های اجرا شده و در دست اجرا از سوی این اداره است.

نیکخواه در خصوص عملیات زمین شناسی در میدان نفتی آذر که گفته می شود در ردیف پیچیده ترین و دشوار ترین میادین نفتی جهان از نظر عملیات حفاری و زمین شناسی قرار دارد، اظهار کرد: آذر یک میدان مشترک است که از لحاظ ساختار زمین شناسی با میدان چنگوله در شرق این میدان و بدرا در غرب آن مرتبط است.

رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه این شرکت هفت حلقه چاه در میدان  آذر حفاری می کند، گفت: از لحاظ زمین شناسی این فیلد به سبب قرار گرفتن در نزدیکی گسل اصلی زاگرس و گسل بالارود و دیگر گسل های عظیم دارای پیچیدگی ساختاری فراوان است که موجب تغییرات شدید ضخامت و عمق قرارگیری سازندهای این میدان می شود.

وی ادامه داد: چندین گسل به صورت منطقه ای در میدان آذر باعث جابجایی سازندهای زمین شناسی شده و امکان تطابق و مقایسه چاه های نزدیک به هم را به دشواری امکان پذیر می سازد و به عبارتی هر چاه حفر شده در این میدان دارای یک داستان زمین شناسی اختصاصی است.

نیکخواه افزود: چاه ها در این موقعیت بعضا با چاه نزدیک به خود که دارای کمترین فاصله عرضی هستند در برخی سازندها مانند گچساران و آسماری به طور کامل متفاوت و گاه بیش از 250 متر اختلاف ضخامت وجود دارد.

رئیس اداره زمین شناسی شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: چین خوردگی های شدید همراه گسلش در میدان نفتی آذر انجام عملیات زمین شناسی و حفاری را دشوار ساخته اما حضور زمین شناسان ماهر و با تجربه این شرکت باعث شده که تاکنون عملیات زمین شناسی این میدان با موفقیت کامل تحقق یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته