اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950801164875464

18 هزار کنتور روی چاه های کشاورزان تا پایان سال نصب می شود

ورود شرکت های آلمانی و چینی به ساخت کنتورهای آب

کد: 13950801164875464

https://goo.gl/THWVRl

، تهران , (اخبار رسمی): به گفته کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران، تا کنون حدود 50 هزار کنتور حجمی روی چاه‌های کشور نصب شده و باید 400 هزار کنتور دیگر نصب شود.

ورود شرکت های آلمانی و چینی به ساخت کنتورهای آب

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب ضمن تاکید بر این که باید سرعت نصب کنتورهای حجمی را بیشتر کنیم، افزود: در حال حاضر اعتبارات نصب کنتور هوشمند از محل بند ششم پروژه احیا و تعادل بخشی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو تامین می‌شود. البته بخشی از نیازهای نیز با همکاری توانیر و از طریق نصب کنتورهای فهام به روی چاه‌ها تامین خواهد شد.

عبدالغفور ناییجی اضافه کرد: کنتورهای فهام بر اساس برق مصرفی، ساعت کارکرد پمپ‌های آب را نشان می‌دهد. می‌توان از این مسئله برای مدیریت منابع آب زیرزمینی استفاده کرد. البته از آنجا که پایلوتی در این رابطه انجام نشده ما دقیقا نمی‌دانیم که با استفاده از ساعت کارکرد پمپ‌ها می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد یا خیر، اما بر اساس تصمیم وزیر نیرو قصد داریم از این پتانسیل هم استفاده کنیم.

به گفته وی شرکت‌های آب منطقه‌ای به تک تک استان‌ها برنامه لازم برای نصب کنتورهای فهام را ارایه کرده‌اند.

اولویت‌بندی برای نصب کنتورهای حجمی

ناییجی با اشاره به اینکه کنتورهای حجمی آب به دو دسته WI و الکترومغناطیسی تقسیم می‌شوند، قیمت نصب و دقت این کنتورها را متفاوت توصیف کرد.

به گفته وی کنتورهای مکانیکی WI قیمت پایین‌تری نسبت به کنتورهای الکترومغناطیسی دارند. نصب هر کنتور WI بین یک و نیم تا سه میلیون تومان هزینه دارد و هر کنتور الکترومغناطیسی بین سه تا هفت میلیون تومان هزینه برای متقاضی در بر خواهد داشت.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب افزود: به همین دلیل کنتورهای WI را برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در استان‌های شمالی نظیر گیلان و مازندران که آب فراوانی بیشتری دارد، نصب می‌کنیم و کنتورهای الکترومغناطیسی را در مناطقی با چاه‌های عمیق‌تر و دشت‌های بحرانی‌تر نصب خواهیم کرد.

وی گفت: در هر استان شرکت‌های آب منطقه‌ای بر اساس وضعیت بحرانی دشت‌ها، اولویت‌بندی لازم را برای نصب هر یک از انواع کنتور انجام خواهند داد.

ناییجی درباره منابع مالی مورد نیاز برای نصب کنتورهای هوشمند به روی چاه‌ها عنوان کرد: پول کنتور را تا سال‌های قبل، بر اساس قانون توزیع عادلانه آب از متقاضی دریافت می‌کردیم. در حال حاضر دولت می‌خواهد نصب کنتورها را تسریع کند، به همین دلیل در بند «و» تبصره 11 قانون بودجه سال 94، تصمیم گرفته شد اعتبارات کنتوردار کردن چاه‌ها از طریق طرح تعادل بخشیپرداخت شود و بعد به صورت اقساط پول آن را از متقاضی دریافت کنیم.

وی گفت: از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی هفت هزار کنتور هوشمند به روی چاه‌ها نصب خواهد شد و از محل منابع طرح تعادل بخشی نیز 11 هزار و 450 کنتور طی سال جاری توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای روی چاه‌ها نصب می‌شود.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب گفت: با نصب این کنتورها آب به صورت حجمی و مستقیم به کشاورزان تحویل شود.

کنتورهای قدیمی تا زمان مستهلک شدن باقی می‌ماند

طرح تعادل بخشی دشت‌ها از سال 85 در کشور اجرایی شد، اما بودجه قطره چکانی این طرح سبب شد نصب کنتورهای هوشمند با اولویت دشت‌های بحرانی کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشد. ناییجی با این وجود گفت: از سال 85 کنتورهایی به نام کنتور هوشمند آب و برق به روی چاه‌ها نصب کردیم. در آن مقطع تعداد 27 هزار کنتور خریداری و روی چاه‌ها نصب شد.

وی اضافه کرد: بعدها طبق ماده 12 قانون تعیین تکلیف چاه‌ها موظف شدیم بر اساس اخذ هزینه از متقاضیان، کنتور خریداری کرده و آن را روی چاه‌ها نصب کنیم. به این ترتیب حدود 25 تا 30 هزار کنتور با هزینه متقاضیان روی چاه‌ها نصب شد.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب ادامه داد: در حال حاضر از طریق اقدامات گذشته حدود 60 هزار کنتور روی چاه‌های کشور نصب شده و چند هزار کنتور دیگر نیز در دست نصب است. البته با توجه به آسیب‌شناسی و کاستی‌هایی که این کنتورها دارند و توانیر معتقد بود تلفات انرژی آنها زیاد است، قرار شد این کنتورها با کنتورهای جدید جایگزین شوند.

وی ادامه داد: توانیر قصد داشت کنتورهای فهام را جایگزین این کنتورها کند، اما مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با این مسئله مخالف کرد و گفت بعد از مستهلک شدن کنتورهای قبلی، باید جایگزینی با کنتور فهام انجام شود.

ناییجی گفت: در حال حاضر اولویت اصلی شرکت مدیریت منابع آب کنتوردار کردن چاه‌های بدون کنتور است.

استفاده از تولیدکنندگان داخلی برای تولید کنتور

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب از دریافت مجوز فعالیت توسط چهار تا پنج شرکت تولیدکننده کنتور فهام خبر داد.

به گفته وی این شرکت‌ها ماهانه 200 تا 300 هزار کنتور تولیدکرده و به وزارت نیرو برای نصب تحویل می‌دهند. البته سرعت آنها مناسب نیست.

ناییجی افزود: شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز به حدود پنج شرکت تولیدکننده انواع کنتورهای حجمی تاییدیه فعالیت داده‌است.

وی بیان کرد: شرکت‌های آب منطقه‌ای مناقصه خرید کنتور از این شرکت‌های مجاز را برگزار کرده و تاکنون دو تا سه قرارداد خرید کنتور منعقد شده‌است. انتظار داریم با طی شدن مسیر آزمون‌های استاندارد، ماهانه دو شرکت جدید به مجموع تولیدکنندگان کنتورهای حجمی افزوده شود.

این کارشناس دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب گفت: ظرفیت تولید کنتور توسط کنتورسازان داخلی دو تا سه هزار دستگاه در سال است. اگرچه قصد داریم تمام نیازهای خود را از طریق سازندگان داخلی تامین کنیم، اما اگر سرعت شرکت‌های داخلی متناسب با کشش بازار نباشد، ممکن است به شرکت‌های چینی یا آلمانی که داخل ایران نمایندگی دارند، مجوز فعالیت و ورود به بازار ایران را صادر کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]