اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950805170165500

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران مطرح کرد

فرمول جدید قیمت خوراک وصدمه به صادرات پتروشیمی

کد: 13950805170165500

https://goo.gl/HgD6RU

، تهران , (اخبار رسمی): دیروز ارز رقابتی پتروشیمی‌ها برداشته شد و قرار شد فرمول جدیدی برای محاسبه قیمت خوراک در نظر گرفته شود. فرمول جدیدی که خیلی به مذاق پتروشیمی‌ها خوش نیامده و آن را عاملی برای برهم زدن بازار می‌دانند.

فرمول جدیدقیمت خوراک وصدمه صادرات محصولات پتروشیمی

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: تنها مزیت رقابتی پتروشیمی‌ها با فرمول جدید قیمت خوراک از میان خواهد رفت و این فرمول جدید فاتحه صنعت پتروشیمی را می خواند.

به گفته او شاید در کوتاه‌مدت این فرمول درآمد دولت را اضافه کند اما با اجرای آن در بلندمدت صنعت پترپشیمی زمین خواهد خورد و بازارهای صادراتی از دست می‌رود. براساس صحبت‌های مهدوی ابهری، کمیسیون انرژی مجلس هم معتقد است وزارت نفت از اساس اشتباه کرده و این فرمول اصلا به صلاح صنعت پتروشیمی نیست. طبق قانون باید نظر انجمن‌های تخصصی در این موضوعات گرفته شود اما نه تنها انجمن بلکه خود شرکت ملی پتروشیمی هم در جریان این فرمول جدید نبود و هیچ مشورتی با آنها هم نشد.

به هرحال فرمول جدید داد همه را درآورده است. عباسعلی اسلامی، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: الان نرخ ارز آزاد را لحاظ کرده‌اند و همچنین قیمت خوراک را افزایش داده‌اند که باعث می‌شود قیمت‌های تمام شده بالا رود. به این ترتیب در این فرمول جدید صادرات لطمه می‌بیند.

به گفته اسلامی بهتر بود مسئولان این اقدامات را یکی یکی انجام می‌دادند. یعنی ابتدا نرخ ارز را آزاد می‌کردند و بعد خوراک را گران می‌کردند. او ادامه داد: اما الان دولت هر دو اقدام را همزمان انجام داده است. این همزمانی بخشنامه نرخ ارز آزاد و گران شدن خوراک می‌تواند به رقابتی بودن محصولات ایران لطمه وارد کند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تاکید کرد: در این سیستم و با این بخشنامه‌های جدید، تمام واحدهای پایین دستی تعطیل می‌شوند و صادرات صدمه می‌بیند. خریداران محصولات پتروشیمی با قیمت بین‌المللی سرو کار دارند و زمانی که قیمت محصولات ایران به دلیل این دو امر افزایش پیدا کند و قیمت تمام شده بالا رود، دیگر از ایران خرید نمی‌کنند. این مساله رقابت‌پذیر بودن محصولات را از بین خواهد بود.

اسلامی همچنین ادامه داد: ما نمی دانیم که چرا دولت این تصمیم را گرفت. اما آنها مدعی هستند که نفت گران شده و قیمت ها باید افزایش پیدا کند. اما اینکه چرا همزمانی ارز آزاد با این مساله رخ داده را اطلاعی نداریم. ما همیشه از دسته طرفداران یکسان سازی قیمت ارز بوده ایم، اما نه به این شکل و در این زمان.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]