اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950914194326563

فرماندار حلبچه خبر داد

انتخاب مرز شوشمی- طویله به عنوان مرز گردشگری ایران

کد: 13950914194326563

https://goo.gl/JhXFTV

، تهران , (اخبار رسمی): فعالیت مرز شوشمی- طویله در حال حاضر برای جلوگیری از تبادل برخی کالاها از مرزها و راه‌های غیرقانونی است که مورد توافق طرفین بوده که این ممنوعیت شامل موادی همچون سوخت، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی می شود.

انتخاب مرز شوشمی- طویله به عنوان مرز گردشگری ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اتاق بازرگانی ایران و عراق، حلبچه شهر تازه استان شده اقلیم کردستان عراق است که هنوز آنگونه که باید به شکوفایی نرسیده، به رغم آنکه چندین مرز رسمی و غیررسمی را با جمهوری اسلامی ایران دارد. پس از استان شدن حلبچه مردم منطقه بزرگترین در امید را به روی خود گشوده دیدند اما متاسفانه بحران های پیش آمده اقتصادی و جنگ داعش اجازه نداد آنگونه که باید حلبچه راه توسعه را در پیش بگیرد.

در همین راستا نوخشه ناصح فرماندار این شهر گفت و گویی انجام داده که مشروح آن به شرح زیر است:

وقتی حلبچه استان شد، همه چشم انتظار رشد و توسعه استان بودند. بحران ها پیش آمد و آنگونه که باید نشد، برنامه شما برای رویارویی با بحران ها چه بوده است؟

ابتدا لازم میدانم از شما تشکر کنم که پل ارتباطی بین اقلیم کردستان عراق و ایران بوده و هستید. در پاسخ به سوال شما بنده نیز تایید می کنم که پس از استان شدن حلبچه مردم منطقه در انتظار عمران و آبادانی بیشتر بودند، اما ما سر کار نیامده ایم که بحران ها را پایان دهیم، چون بحران نه فقط برای حلبچه بلکه برای تک تک شهرهای اقلیم کردستان و دیگر شهرها و استان های عراق بوده و وظیفه ما برخورد مناسب با بحران است. اگرچه حلبچه به بودجه ای کلان نیاز دارد اما متاسفانه با استان شدن حلبچه بحران ها آغاز شد، البته وجود بحران به این معنا نیست که ما دیگر به شهروندان خدمت نمی کنیم، بحران ها ممکن است سال ها به طول انجامد و وظیفه ماست در شرایط سخت بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده و به خدمت رسانی خود ادامه دهیم.

به نظر شما اکنون که از نظر دارایی با مشکل مواجه هستیم، می بایست برنامه ها را تغییر داد و به گونه ای دیگر رفتار کرد؟

بله، ما بیشتر از آنچه که باید تلاش کرده ایم، زیرا اگر حلبچه را تحت بررسی میدانی قرار دهیم می بینیم چندین پروژه در حال انجام هستند در حالی که در استان های دیگر اکثریت پروژه ها متوقف شده اند. به همین دلیل تلاش کرده ایم که پروژه های متوقف شده را با تمام توان و امکانات دوباره راه اندازی کنیم تا وعده های داده شده به مردم منطقه را به عمل نزدیک تر کنیم. در همین زمینه می توانم به پروژه اتوبان سید صادق- حلبچه اشاره کنم که در حال انجام است و جا دارد از تلاش های هیات وزیران نیز در این زمینه تشکر کنم.

ایران و اقلیم کردستان عراق نزدیک به 1000 کیلومتر مرز مشترک دارند، به نظر شما چگونه می توان از این ظرفیت عظیم استفاده کرد؟

روابط بازرگانی و فرهنگی و آئینی ما و ایران واقعیتی است انکارناپذیر، اما هنوز از ظرفیت های همکاری به طور کامل استفاده نشده است. البته نشست و گفتگوهای زیادی در این زمینه انجام شده و در حال انجام است و امیدواریم روز به روز بیشتر از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

حلبچه تعدادی مرز رسمی و غیر رسمی با جمهوری اسلامی ایران دارد، واردات و صادرات کالا و خدمات تا چه میزان از مشکلات مردم منطقه کاسته است؟

در حال حاضر مرزهای مله خورد، دزاور، شوشمی، سازان و گریانه در استان حلبچه با جمهوری اسلامی ایران مراودات تجاری دارند. اگرچه قبل از استان شدن حلبچه تلاش هایی انجام شد تا مرز شوشمی- طویله به مرز گردشگری تبدیل شود اما متاسفانه نتیجه ای نگرفتیم. البته باید گفت که این مرز برای واردات و صادرات و امور بازرگانی مناسب نیست و در حال حاضر برنامه ریزی کرده ایم تا این مرز به مرز تخصصی گردشگری تبدیل شده و پروتکل تازه ای بین دو طرف امضا شود.

از مرزهای نیمه رسمی دیگر برخی کالاها ترانزیت می شوند که بیشتر در جهت تامین نیازهای مردم منطقه است. فعالیت مرز شوشمی- طویله در حال حاضر برای جلوگیری از تبادل برخی کالاها از مرزها و راههای غیرقانونی است که مورد توافق طرفین بوده و شامل سوخت، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی می شوند. البته در تلاش هستیم تا مرز سازان نیز گشوده شود که البته بودجه زیادی نیاز دارد، چون در منطقه ای کوهستانی و کنار رود سیروان قرار دارد. در حال حاضر اولویت اول ما مرز شوشمی- طویله است.

آیا در حال حاضر از سطح مبادلات بین حلبچه و جمهوری اسلامی ایران رضایت دارید یا خیر؟

به هیچ وجه رضایت نداریم، چون سطح مبادلات بسیار کمتر از نیازهای مردم استان است، حتی در مرز شوشمی- طویله نیز که کامیون های باری در آن تردد دارند کالاهای مورد نیاز مردم وارد نشده و در سطح مرزهای پرویزخان و باشماخ نیستیم. امیدواریم که چند مرز در آینده بین حلبچه و جمهوری اسلامی ایران رسمی شوند.

از زمان تصدی این پست از سوی شما برای ارتباط بیشتر حلبچه و کرمانشاه چه اقداماتی انجام داده اید؟

پس از آنکه حلبچه به استان تبدیل شد چندین نشست بین مقامات استان های حلبچه و کرمانشاه انجام شده است، البته از 7 ماه پیش که این پست به بنده واگذار شده هنوز هیچ نشست رسمی برگزار نشده است و ارتباطات تنها از طریق گفتگوهای تلفنی بوده اند.

اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران از نظر فرهنگی و سیاسی اشتراکات زیادی با هم دارند، برای توسعه روابط فیمابین چه باید کرد؟

مردم دو کشور ارتباطات بسیار نزدیکی دارند و علاوه بر اشتراکات مورد اشاره شما مردم دو سوی مرز ارتباطات خویشاوندی نزدیکی نیز باهم دارند، از نظر روابط سیاسی و اداری هم همینطور. باغ ها و زمین های کشاورزی ما به هم چسبیده اند و سال هاست کوچکترین مشکلی بین مردم منطقه به وجود نیامده است، به همین دلیل خواستار آنم که هر چه زودتر مرزهای مشترک و به ویژه مرز شوشمی- طویله به شیوه رسمی افتتاح شوند، زیرا علاوه بر روابط بازرگانی بر توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی بین دو استان حلبچه و کرمانشاه نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نوخشه ناصح احمد در سال 1978 متولد شده است، وی تحصیلات خود را در رشته حقوق و در دانشگاه سلیمانیه به پایان رسانده است. به مدت 7 سال مدیر منطقه بیاره بوده و در حال حاضر نیز تصدی پست فرماندار حلبچه را به عهده دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق

اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق که در این اساسنامه اتاق مشترک نامیده میشود مؤسسه ای عمومی، غیردولتی ، غیرتجاری، و غیر انتفاعی و وابسته به اتاق ایران است که با استناد به بندهای “د” و ” ن ” ماده 5 قانون اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369 و آیین نامه تشکیل اتاق های مشترک بازرگانی ، صنایع و معادن مصوب 1378/8/23 شورای عالی نظارت بموجب جواز تأسیس شماره 10/13021 مورخ1382/9/26 هیأت رئیسه اتاق ایران طبق این اساسنامه صرفاً برای توسعه روابط اقتصادی در تمام بخشهای صنعتی ، بازرگانی ، معدنی ، کشاورزی ، خدمات و تشویق مبادلات و سرمایه گذاری های دوجانبه بین ایران و عراق تأسیس یافته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]