اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950920197905809

سرپرست اداره کل ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

پیشرفت پروژه لرزه‎نگاری سه‎بعدی سپهربه 70درصد رسید

کد: 13950920197905809

https://goo.gl/YzkrKM

، تهران , (اخبار رسمی): سرپرست اداره کل ژئوفیزیک مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از پیشرفت حدود 70 درصدی پروژه لرزه نگاری سه بعدی سپهر با هدف اکتشاف و تولید میدان های هیدروکربوری خبر داد.

پیشرفت پروژه لرزه‎نگاری سه‎بعدی سپهربه 70درصد رسید

  به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ،غلامرضا پیرویان از پیشرفت حدود 70 درصدی پروژه لرزه نگاری سه بعدی سپهر با هدف اکتشاف و تولید میدان های هیدروکربوری خبر داد و گفت: از این عملیات برای تولیدی کردن ساختمان هایی که قبلا اکتشاف شده اند و همچنین شناسایی و کشف ساختمان های زمین شناسی جدید استفاده می شود.

پیرویان با بیان اینکه پیمایش لرزه نگاری سپهر در جنوب غرب کشور در قالب یک پروژه لرزه نگاری سه بعدی و دو بعدی (سورنا) در حال انجام است، افزود: محدوده پروژه سه بعدی در جنوب شرق آزادگان در غرب رود کارون و در شمال میدان دارخوین قرار دارد.
وی در مورد آخرین وضعیت پروژه لرزه نگاری سه بعدی و دو بعدی سپهر در ناحیه جنوب و جنوب غرب کشور، گفت: برنامه پیش بینی لرزه نگاری سه بعدی سپهر برای 1460 کیلومتر مربع و دو بعدی و سه مولفه ای برای 470 کیلومتر پیش بینی شده بود.
پیرویان افزود: خطوط دو بعدی لرزه نگاری سپهر عمدتاً در شمال غرب محدوده پیمایش سه بعدی پروژه متمرکز است ولی با توجه به نیازهای مطالعاتی در برخی از مناطق همچون غرب بینک، شمال میدان سهراب در موقعیت ساختمان مهر و جنوب رامین اقدام به طراحی خطوط لرزه نگاری دو بعدی شده است.
وی با بیان اینکه پروژه لرزه نگاری سپهر با همکاری شرکت عملیات اکتشاف نفت در حال انجام است، گفت: از موانع مهم موجود در محدوده پیمایش سه بعدی، وجود دو مزرعه نیشکر موسوم به میرزاکوچک خان و امیر کبیر است که با همکاری صمیمانه مسئولان طرح توسعه نیشکر خوزستان، امکان انجام لرزه نگاری سه بعدی داخل مزارع فراهم شده است.
پیرویان با اشاره به برداشت سه مولفه ای سپهر(component 3)، اظهار کرد: اطلاعات حاصل از برداشت سه مولفه ای که پارامترهای مخزنی را دنبال می کند، مورد نیاز و توجه شرکت های تولیدی و توسعه ای است. این پروژه برای حدود150 کیلومتر خطوط لرزه ای طراحی شده بود که اطلاعات آن برداشت شد.
سلیمانی مدیریت اکتشاف را پیش قراول استفاده از روش های جدید ژئوفیزیکی معرفی کرد و گفت: برداشت سه مولفه ای برای نخستین بار در ایران در پروژه سپهر انجام خواهد شد. این امر افزون بر کمک به شاخص های تولید و برداشت پارامترهای مخزنی به پردازش دقیق اطلاعات لرزه ای نیز کمک می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته