قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری مطرح کرد

بومی‎سازی حدود 20 هزار قطعه در صنعت حفاری

کد: 13951004206015809

https://goo.gl/9xYqqX

، تهران , (اخبار رسمی): قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، برجام را مهر تأییدی بر توانمندی کشور برشمرد و گفت: دنیا به واسطه برجام پذیرفت که کشور می تواند در هر شرایطی به پشتوانه توانمندی صنعت و مدیریت دانش به حیات خود ادامه دهد.

بومی‎سازی حدود 20 هزار قطعه در صنعت حفاری

به گزارش  اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، محمدرضا تاکایدی، در نشست تخصصی با موضوع «تأثیر همکاری های بین المللی بر توسعه صنعت حفاری و تأثیر آن بر تحقق اقتصاد مقاومتی» که روز پنج شنبه (2 دی ماه 1395) در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت حفاری در اهواز برگزار شد. گفت: جنگ تحمیلی و مشکلات آن زمان باعث شکوفا شدن توانمندی ها در ارگان های کشور شد و منجر به استفاده کشور از ظرفیت های موجود و تحقق دفاع مقدس شد.

وی از سال های سازندگی یاد کرد و گفت: از آنجا که در دوران جنگ فشار تقاضا و عدم عرضه کالا از سوی دیگر کشورها را حس کرده بودیم، به سمت فناوری و تکنولوژی رفتیم تا ساخت داخل را توسعه و نیازها و وابستگی ها را کاهش دهیم.

تاکایدی سال های تحریم را فرصتی برای توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت: شکل گیری برجام به واسطه دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی منجر شد دنیا بپذیرد که کشور ما می تواند در هر شرایطی به حیات خود ادامه دهد و این پیروزی جز با پشتوانه توانمندی صنعت و مدیریت دانش محقق نشد.

بومی‎سازی حدود 20 هزار قطعه در صنعت حفاری
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از توانمندی این شرکت در ساخت داخل یاد کرد و گفت: با همکاری بخش خصوصی در 20 سال گذشته و با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت، ساخت داخل با همکاری دانشگاه ها و پارک های علمی و فناوری تقویت و در صنعت حفاری 19 هزار 420 قطعه داخلی سازی شد.

وی به همکاری صنعتگران برای داخلی سازی قطعات صنعت حفاری به ویژه در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این مدت بحث اصلی مدیریت دانش بود که توجه خوبی به آن شد و این مسأله مسیر داخلی سازی صنعت حفاری را مشخص کرد.

تاکایدی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای این نیست ما خودمان همه چیز را بسازیم گفت: قطع ارتباط با دنیا و بستن درب های علم و دانش معنای اقتصاد مقاومتی نیست، بلکه باید با مدیریت دانش و انتقال درست آن به تقویت بنیان دانش در کشور کمک کنیم.

فرهنگ سازی، لایه اصلی اقتصاد مقاومتی

علیرضا زراسوندی، مدیر بنیاد نخبگان استان خوزستان نیز در این مراسم فرهنگ سازی را در اقتصاد مقاومتی جز لایه های اصلی بر شمرد و گفت: تا کنون به این مبحث در اقتصاد مقاومتی کم توجهی شده و به همین منظور در بنیاد نخبگان ریاست جمهوری کارگروهی برای ترویج رویکرد به علم و فناوری برای تحقق اقتصاد مقاومتی تشکیل شد.

وی به جایگاه دانشگاه ها در کشور اشاره کرد و گفت: برخی دانشگاه ها ایجاد شده اند تا در اختیار صنعت قرار گیرند و برخی هم مسائل بنیادی را ترویج می دهند اما دانشگاهی موفق است که در تعادلی بین این دو مسئله حرکت کند.

زارسوندی به مأموریت دانشگاه ها برای بهینه کردن صنعت اشاره کرد و گفت: اگر دانشگاه ها بدون حضور در صنعت فعالیت کنند هیچ بازدهی ندارد و باید این دو در کنار هم باشند، از طرفی دانشگاهی هم که تمایل دارد در صنعت فعالیت کند باید خود را بین المللی کند و ارتباطات بین المللی داشته باشد.

وی دانشگاه را پلی برای ارتباط سازندگان داخل و بیرون از کشور بر شمرد و گفت: مدیران هم باید با حقوق سازندگان آشنا باشند و دانشگاه ها نیز باید از نخبگانی که در کشور حضور ندارند بهره ببرند و برای حضور آنها حتی به صورت موقت شرایط را فرآهم کنند.

شرکت ملی حفاری، پیشگام در ساخت داخل

کرانی، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت استان خوزستان، به فرمان امام خمینی (ره) برای ملی شدن شرکت حفاری اشاره کرد و گفت: این فرمان بود که راه ساخت داخل را برای صنعت حفاری هموار کرد.

وی وجود صنعت نفت را در استان خوزستان فرصتی مناسب برای توسعه ساخت داخل دانست و گفت: وجود این صنعت در استان منجر به شکوفایی ساخت داخل شد.

کرانی ضمن امیدواری برای توسعه ساخت داخل در استان خوزستان گفت: امیدواریم شرکت ملی حفاری در بحث تعمیرات و ساخت دکل های حفاری به ویژه در بخش خشکی به شرکت های داخلی اعتماد کند.

ناصر قلی پور، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی حفاری ایران نیز در این مراسم، اقتصاد مقاومتی را شرایطی دانست که در آن باید با وجود تحریم و فشار راه توسعه تداوم داشته باشد و گفت: اقتصاد مقاومتی 4 ضلع دارد: دفاع، امنیت، فرهنگ و اجتماع و اقتصاد.

وی ادامه داد: در بحث دفاع و امنیت در کشور مشکلی نداریم اما در بحث فرهنگ و اقتصاد در کشور دچار چالش هستیم و دانشگاه ها و سازندگان می توانند راه برون رفت ما از این بحران ها باشد.

قلی پور بر تقویت دانش فنی و سازندگان تأکید کرد و گفت: باید جلوی فساد را بگیریم تا راه سرمایه گذاری مشروع و تأمین امنیت  و تولید هموار شود.

وی حضور شرکت های خارجی در کشور را فرصت دانست و گفت: نباید بی اندیشیم که این حضور تهدید برای کشور است بلکه فرصتی برای بهره برداری از سرمایه خارجی و انتقال دانش روز به داخل کشور است.

چهاردهمین  دوره نمایشگاه تجهیزات صنعت حفاری از روز چهارشنبه (1 دی ماه 1395) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز آغاز شد و تا شنبه (14 دی ماه 1395) دایر است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران

شرکت ملی نفت ایران از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است. این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته