اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951119233426927

تمام فرآیندی که برای یک«اپلای» موفق لازم است، بدانید

15 گام برای دریافت پذیرش دانشگاه های خارجی

کد: 13951119233426927

https://goo.gl/JV0tuc

، مشهد , (اخبار رسمی): احتمالا شما هم بارها کلمه اپلای «Apply» را از زبان دانشجویان و افرادی که قصد اقامت تحصیلی در کشورهای خارجی را دارند شنیده‌اید و اگر کنجکاو هستید بدانید این واژه به چه معناست و برای چه کسانی مفید است و چه راه‌هایی را باید طی کرد تا به مقصود رسید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اپلای چیست؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی شرکت مگ وب مجله وب ایرانیان، اپلای‌کردن یا همان گرفتن پذیرش از یک دانشگاه خارج از کشور برای ادامه تحصیل است که معمولا دانشجویان دکتری اقدام به آن می‌کنند و با گذشت زمان این پدیده می‌تواند مفید و همچنین مضر باشد زیرا این مسئله بین دانشجویان ورودی کارشناسی ارشد و حتی دانشجویان لیسانس نیز گسترش یافته است.

هدف از اپلای کردن چیست؟

صرف اینکه همه حرف از اپلای‌کردن می زنند و نمی‌توان گفت میخواهیم ما هم اپلای کنیم؛ باید فرد این آگاهی را داشته باشد که هدف از ادامه راه او چیست تا با هزینه و مشکلات پیش‌رو بتواند کنار بیاید.

پذیرش گرفتن برای یک دانشگاه معتبر و به صورت بورسیه «همراه فاند که در ادامه توضیح داده می‌شود»، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته تاکید می‌شود که هدف فرد از اپلای، کاملا مشخص باشد ضمن آنکه فرد می‌تواند از تجربه دیگران استفاده کند.

این امکان وجود دارد که یک فرد، پیدا کردن شغل یا تجربه‌کردن محیط جدید و … را هدف خود بداند اما در هر صورت باید آینده خود را هم در نظر بگیرد.

اپلای کردن

متقاضیان اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور، باید در فرآیند اقدام برای تحصیل و بورسیه، یک سری گام‌ها را حتما برداشته و مقدمات این کار را فراهم کنند.

اما در ادامه به شما روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید به خواسته خود رسیده و در موسسات مجاز دانشجویی پذیرش شوید.

قابل ذکر است این ۱۵ روش توسط سرویس وبلاگ پرتال پرداخت الکترونیک Payment24 فراهم شده است.امید است با رعایت این گام ها به هدف خود برسید.

 

گام نخست به کتاب ارزشیابی دانشگاه های خارج از کشور وزارت علوم بروید

اگر تکلیف شما برای تحصیل در کارشناسی یا کارشناسی ارشد در خارج مشخص است، پس از انتخاب دانشگاه و کشور مقصد، اطلاعات دانشگاه مورد نظر خود را در کتاب دانشگاه های ارزشیابی شده وزارت علوم بررسی کنید. ما قبلا به این مورد اشاره کردیم که اگر قصد دارید در خارج از کشور تحصیل کنید، بهتر است در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم کشورمان درس بخوانید.

این فهرست، شامل هزاران دانشگاه در سراسر جهان است که ارزش و کیفیت تحصیل و تحقیق خوبی دارند. این فهرست، از طریق پرتال اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم در دسترس خواهد بود. هم‌چنین با توجه به ارائه ارز دانشجویی، بهتر است از این خدمات دولتی نیز استفاده کنید. گفتیم که اگر متقاضی عزیزی قصد استفاده از مدرک خود در ایران داشته باشد، باید در دانشگاه‌ های خارجی ارزشیابی ‌شده توسط وزارت علوم کشورمان تحصیل کرده باشد.

رشته های پزشکی را از وزارت بهداشت و درمان، استعلام کنید.

پس گام اول در فرآیند اپلای، ارزشیابی کیفی دانشگاهی است که قصد ادامه تحصیل دارید.

گام دوم: رزومه خوب بنویسید

نوشتن روزمه خوب، بخشی از شانس پذیرش و دریافت بورسیه و اپلای است. در این باره در گفتاری به طور مفصل سخن گفته ایم. برای نوشتن رزومه خوب، از نمونه رزومه های دانشجویانی که موفق به پذیرش و بورسیه در دانشگاه های معتبر شده اند، الگو بگیرید.

الگو های خوب برای نوشتن روزمه های خوب جهت اخذ پذیرش های خوب ضروری است. اما شرط کافی نیست. آماده کردن رزومه و مدارک تحصیلی، گام دوم است که باید درنظر داشت.

گام سوم: مدارک زبان را آماده کنید

اگر در آمریکای شمالی قصد اپلای دارید، GRE-GMAT الزامی است. اگر در جاهای دیگر دنیا قصد اپلای و ادامه تحصیل دارید، آیلتس یا تافل الزامی خواهد بود. در گفتارهایی در سایت پیمنت ۲۴ به این موضوعات اشاره شده است. البته اگر در اسپانیا یا فرانسه یا کشورهای آلمانی زبان قصد ادامه تحصیل دارید، به شما توصیه میکنیم بخش آشنایی با ۵ زبان پر مخاطب بین المللی را مطالعه کنید.

هر اندازه بتوانید نمره بالاتری در بخش زبان بدست آورید،‌ بخش پذیرش دانشگاه را به اعطای بورس و پذیرش تحصیلی غیر مشروط، ترغیب می کنید. چرا که فضای پذیرش، کاملا رقابتی است و BAND SCORE هایی که توسط دانشگاه ها معرفی می شود، در واقع MINIMUM ADMISSION REQUIREMENTS خواهد بود.

پس، برای کسب نمره بالا در آزمون های بین المللی تلاش کنید.

اگر قبلا به زبان انگلیسی در دانشگاهی درس خواندید، معافیت از مدرک زبان را از دانشگاه مقصد استعلام کنید.

گام چهام: کارنامه زبان و ثبت نام آنلاین

برخی از دانشگاه ها، ثبت نام آنلاین دارند و باید هزینه APPLICATION FEE را ابتدا پرداخت کنید. از پیمنت ۲۴ در این زمینه می توانید کمک بگیرید. پر کردن درست ONLINE APPLICATION اهمیت دارد. باید در این زمینه به خوبی عمل کنید و مدارک و اطلاعات مورد نظر را UPLOAD‌ کنید. بعضی از دانشگاه ها از شما میخواهند تا توصیه نامه ها را نیز حتما به صورت آنلاین ارائه کنید.

علاوه بر این، کارنامه زبان شما باید از محل صدور به دانشگاه مقصد ارسال شود و شما نمی توانید به همراه بسته مدارک خود به دانشگاه پست کنید. پرتال پیمنت ۲۴ آمادگی دارد تا هزینه های پرداخت صدور کارنامه را برای شما انجام دهد. کارنامه را در اسرع وقت سفارش دهید تا به دانشگاه ارسال شود.

به دلیل این که این قضیه بین ۱ تا ۳ هفته به طول خواهد انجامید،‌ این بازه زمانی را در DEADLINE ها در نظر بگیرید. معمولا ۲ ماه پیش از پایان زمان ارسال مدارک، نسبت به تهیه مدارک مورد نیاز و ارسال به دانشگاه اقدام کنید تا در صورت نیاز به اصلاح، وقت کافی در اختیار داشته باشد.

گام پنجم: تقویت زبان انگلیسی

شاید شما چند ماه یا چند سال پیش مدرک زبان گرفته و حداقل نمره را دارا هستید، اما مدتی است که از تمرین زبان انگلیسی غافل بودید. توصیه می کنیم در کلاس های مکالمه آزاد (FREE DISCUSSION) شرکت کرده تا سطح زبان انگلیسی شما همواره تقویت و گوش و زبان شما در معرض کلمات و اصطلاحات و جملات انگلیسی تخصصی قرار بگیرد.

مخصوصا که شما در صورت پذیرش،‌ می بایست درهر کورس، چندین مقاله بنویسید،‌ تلاش کنید مقاله نویسی حرفه ای را کار کنید و از معلم کلاس مکالمه آزاد برای تصحیح WRITING‌ های خود کمک بگیرید.

این گام گر چه تاثیر زیادی در فرآیند پذیرش ندارد، اما شما را همواره برای شرکت در کلاس های دانشگاه مقصد و ادامه تحصیل، آماده نگه می دارد. این گام، تاثیر غیر مستقیم در فرآیند پذیرش و موفقیت تحصیل شما خواهد داشت.

راستی یادتان نرفته که آزمون تافل دیگر کاغذی نیست!

گام ششم: برای متقاضیان تحصیل در آمریکای شمالی

متقاضیان تحصیل و اپلای در آمریکای شمالی باید توجه داشته باشند که برخی از دانشگاه ها، اگر چه حداقل نمره برای GRE در نظر نمی گیرند،‌ اما همواره پذیرش با بورس را به دانشجویانی می دهند که نمرات بالا تر دارند. اگر چند ماه تا اعلام پذیرش و یا ارسال مدارک فرصت دارید، دوباره شانس خود را برای کسب نمره بالا تر در جی آر ایی امتحان کنید.

حداقل کسب نمره مشابه این فایده را دارد که وقتی درخواست ارسال کارنامه به سایت GRE می دهید، هر دو کارنامه شما به دانشگاه مقصد ارسال می شود و دانشگاه متوجه تلاش شما برای کسب نمره بیش تر در آزمون جی آر ایی می شود و این تا حدودی شانس برای کسب پذیرش است.

گام هفتم: ترجمه رسمی مدارک تحصیلی اهمیت دارد

اکنون هزینه های ترجمه رسمی مدارک تحصیلی زیاد است و چون دانشجویان برای چند دانشگاه هم زمان اپلای می کنند، این هزینه قابل ملاحظه خواهد بود. روزگاری این هزینه ها پایین بود، ‌اما اکنون هم وزارت امور خارجه و هم وزارت دادگستری برای مهر زدن بر روی مدارک ترجمه شده رسمی، هزینه های حق التمبر خود را افزایش داده که این قضیه،‌ هزینه تمام شده را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که عنوان رشته ها و کلید واژه هایی که برای شما در ترجمه اهمیت دارد، می بایست به درستی ترجمه شود و نقطه ابهامی وجود نداشته باشد. در این باره در آینده بیشتر خواهیم گفت تا در ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، مواردی را حتما در نظر داشته باشید.

گام هشتم: دریافت روادید

اگر قصد تحصیل در اروپا را دارید و پذیرش دریافت کردید، فرآیند بعدی در امر تحصیل شما،‌ اخذ روادید است. مخصوصا روادید شنگن که دریافت آن با سیستم خاصی همراه است و مدارک تکمیلی نیاز دارد.

اخذ پذیرش حتی با بورس تحصیلی، هیچ تضمینی درباره اعطای روادید دانشجویی به شما نیست.  اگر خواهان دریافت ویزای شنگن هستید و قصد دارید در اتحادیه اروپا تحصیل کنید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. همان طور که گفتیم، این ویزا، مخصوص افرادی است که برای ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی منطقه شنگن سفر می‌کنند و برای دریافت ویزا، می‌بایست یک سری موارد را رعایت کنند.  بیمه نامه مسافرتی، تاییدیه اجاره مکان دانشجویی، نامه پذیرش، گواهی حساب بانکی معتبر (VALID BANK STATEMENT) و هم چنین ارائه مدارکی که پس از تحصیل به کشور باز می گردید، شانس شما را برای اخذ روادید دانشجویی افزایش می دهد.

در این باره در آینده نکاتی ارائه خواهد شد.

تحصیل در نیوزلند، سوئد، استرالیا و کانادا به واسطه حجم زیاد متقاضیان ایرانی، شرایط خاص خود را دارد که قبلا در پیمنت ۲۴ به آن اشاره کردیم.

گام نهم: انگیزش نامه خوب برای دانشجویان خوب!

دانشجویان ارشد و دکترا برای ادامه تحصیل، می بایست انگیزش نامه خوب داشته باشند. انگیزش نامه در ۲ صفحه و در نهایت ۱۵۰۰ کلمه به دانشگاه مقصد ، محورهای زیر را منتقل می کند که اهمیت فراوانی دارند :

-شما چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

– شما چرا این رشته و گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

-تجربه علمی و عملی و فنی شما در گرایشی که قصد تحصیل دارید چیست؟

-در واقع RESEARCH INETRESTS های شما را به دانشگاه مقصد نشان می دهد.

– در واقع MISSION  شما را برای تحصیل در رشته ای خاص تبیین می کند.

– آینده نگری شما (VISION)  را برای ادامه تحصیل و حتی پس از آن بیان می کند.

گام دهم: توصیه نامه ها را جدی بگیرید.

هر دانشجوی ارشد و دکترا برای پذیرش می بایستی توصیه نامه (LETTER OF RECOMMENDATION) داشته باشد. برخی از دانشگاه ها تا ۳ توصیه نامه برای اعطای پذیرش به دانشجویان نیاز دارند. توصیه نامه برگه ای است که استادی یا کارشناسی که شما را می شناسد، در ان دلایل خود را درباره این که شما فردی موجه برای ادامه تحصیل در دانشگاه مقصد هستید را بیان می کند.

توصیه نامه نباید اغراق آمیز باشد و از هر کسی نباید این توصیه نامه اخذ شود. درباره توصیه نامه های تحصیلی در آینده مواردی ارائه خواهیم کرد.

گام یازدهم: پروپزال تحقیقاتی به خصوص برای دانشجویان دکتر

برای دانشجویان دکترا اهمیت دارد که (PhD Proposal) داشته باشند. اگر شما از این پروپزال تهی باشید، شانس پذیرش شما از بین نخواهد رفت، اما با داشتن آن به دانشگاه مقصد می فهمانید که در دوره دکترا دنبال چه موضوعاتی هستید و بخش admission office می تواند استاد مربوط به علاقمندی های شما را برای بررسی پرونده تجصیلی شما مشخص کند.

پیشنهاد کسانی که پذیرش با بورس دریافت کرده اند آن است که حتما پروپزال تحقیقاتی خود را پس از اقدام رسمی برای اپلای، در اختیار faculty members قرار دارد تا نظر آن ها را درباره مواردی که قصد تحصیل دارید، دریافت کرد و به نقطه مشترکی با آن ها برسید که نظر مساعد آنان، تضمین کننده صدور پذیرش برای شما خواهد بود.

پروپزال، نه شرط لازم است نه شرط کافی!

گام دوازدهم: مقاله نویسی حرفه ای برای ژورنال های PEER-REVIEW

اصول مقاله نویسی حرفه ای را پیش از اغاز تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور باید بیاموزید. مقطع ارشد و دکترا، مقطع نوشتن مقاله و تحقیقات انفرادی است. اصول این کار و الفبای آن از مرور منابع گرفته تا انتخاب رفرنس و سیستم های رفرنس دهی و امثالهم را باید در اصول تحقیق (Research Methodology) بیاموزید.

اگر در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد از این موضوع غافل بودید، تلاش کنید پیش از پذیرش و ادامه تحصیل، با الفبای این کار آشنا شوید. در آینده در سرویس وبلاگ پیمنت ۲۴ به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

کتاب های اصول تحقیق کیفی(Qualitative) و کمی (Quantitative) را گرفته و به زبان انگلیسی ان ها را مطالعه کنید و از نظرات مشاوران و کارشناسان و دانشجویان ارشد و دکترای ایرانی خارج از کشور برای افزایش سطح اطلاعات خود استفاده کنید.

 همان طور که می‌دانید،‌ تب مقاله نویسی برای نشریاتی که در این فهرست قرار دارند در کشورمان بسیار بالا است به گونه ای که اگر سری به میدان انقلاب تهران و روبروی دانشگاه تهران و شریف بزنید،‌ آگهی‌هایی را در سطح شهر می‌بینید که درباره انتشار مقاله در نشریات آی اس آی آگهی می‌دهند و بعضا‌،‌ برای شما مقاله ای را آماده و به نام شما در نشریه ای خاص منتشر می‌کنند و پول‌های گزافی هم چنین موسساتی به جیب می‌زنند. مراقب آگهی های این گونه ای که در تلگرام هم رواج یافته است باشید!

گام سیزدهم: با منابع علمی بورس و تحصیل آشنا شوید.

قبلا درباره منابع بورسیه در آلمان و اسپانیا مطالبی ارائه شد.

چه پیش از فرآیند پذیرش و چه حین پذیرش و چه پس از آن، آشنایی با منابع علمی در زمینه فرصت های تحصیلی، بورس و هم چنین دسترسی به مقالات علمی اهمیت دارد. چرا که آشنایی با آن ها است که می توانید به مقالات خوب اساتید در زمینه های مورد علاقه خود دسترسی یافته و از آن ها برای تعامل با اساتید گوناگون استفاده کنید.

از طرفی، منابع علمی و دیتابیس های آکادمیک سبب می شود تا شما با دانشجویان و اساتید در زمینه های مختلف آشنا شده و بتوانید با آن ها برای آشنایی با روش ها و فرآیند های تحقیقاتی و تحصیلی و اخذ بورس،‌ تعامل کنید.

البته شبکه های اجتماعی تخصصی مانند لینکدین هم می توانند شما را در این مسیر یاری دهند.

در آینده در سرویس وبلاگ، تلاش می کنیم تا مخاطبان عزیز سایت، با منابع علمی ‌و بانک‌های اطلاعاتی معروف و مشهور اروپا مانند اسکوپوس، الزویر، اسپرینگر و هم چنین پرتال‌های پایان‌نامه‌های معتبر اروپا آشنا شوند و از این منابع در آینده استفاده کنند. هم چنین، پرتال‌هایی برای فرصت ‌های تحصیلی بورسیه در سراسر این قاره معرفی خواهد شد.

گام چهاردهم : پیدا کردن محل اقامت دانشجویی

پیدا کردن محل اقامت دانشجویی، بخشی از فرآیند پذیرش و زندگی دانشجویی درخارج است. قبلا در گفتار در Payment24 به این موضوع پرداختیم و به مقولات آن اشاره شد. تلاش کنید تا در این زمینه با مسئول اقامت دانشگاه رایزنی کنید یا در صورت امکان از طریق سایت های اجاره خانه معتبر، محلی خوب نزدیک دانشگاه برای خود، فراهم کنید.

توصیه همیشگی این است که در ترم اول، از خوابگاه های دانشگاهی استفاده کنید. هر چند شلوغ و شاید خیلی تمیز نباشد!

خدمات پرداخت پیمنت۲۴ می تواند شما را در این مسیر برای پرداخت هزینه ها یاری دهد.

گام پانزدهم: شرکت در کنفرانس های بین المللی

در فصل هایی به تفصیل درباره اهمیت شرکت در کنفرانس های بین المللی و هم چنین شرکت در کارگاه های جنبی نمایشگاه ها و همایش های مختلف، مطالبی اشاره شد.

شرکت در کنفرانس ها برای انتشار مقاله در نشریات این مجموعه ها و رایزنی با اعضای هیات علمی کنفرانس های معتبر، اهمیت زیادی دارد. اول هم از کشورهایی که نیاز به روادید ندارند و رفت و آمد آسان است استفاده کنید. مانند تایلند و مالزی و ترکیه و آذربایجان و حتی امارات متحده عربی.

شرکت در کنفرانس ها و عضویت در محافل و انجمن های معتبر جهانی مانند IEEE یا PMI و انتشار مقاله در ژورنال های معتبر کنفرانس ها، رزومه شما را تقویت خواهد کرد و نقش موثری در کسب نظر اساتید برای سرپرستی پرونده تحصیلی شما خواهد داشت.

در پایان ۷ نکته طلایی و کلیدی را برای موفقیت در اپلای را به شما توصیه می‌کنیم :

اپلای فرآیندی پر هزینه، پر استرس و وقت گیر می باشد به همین دلیل نیازمند به تمرکز زمانی و ذهنی، حداقل در فاصله سه ماهه منتهی بهDeadlineها می باشد. شاید لازم باشد که برای چند ماه مرخصی بگیرید و یا کارهای کم اهمیت تر را به چند ماه بعد موکول کنید.

برنامه ریزی:
با برنامه و هدفمند عمل کنید. برنامه ای که زمانبندی دقیقی داشته باشد. گاهی یک روز دیرتر انجام دادن کاری می تواند شما را یک ترم، یا یک سال عقب بیاندازد و حتی کاملاً از نتیجه گرفتن باز دارد.

تماس با استادها:
یکی از کلیدی ترین رموز موفقیت افرادی که توانسته اند در سالهای گذشته پذیرش بگیرند، ارتباط موثر و هدفمند با استادها بوده است. ارسال ایمیلهای شخصی سازی شده و منحصر به فرد به جای متنهای مشابه برای همه، راه اندازی وب سایت شخصی، توصیه شدن شما توسط دوستانتان در آن دانشگاه به استاد و تماس تلفنی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت شما در ایجاد اثر (Impression) بر روی استاد مورد نظر بگذارد.

انتخاب آگاهانه مقصد:
فراموش نکنید که شما قرار است به کشور دیگری بروید تا در آنجا زنده بمانید و زندگی کنید. وضعیت مالی دانشگاه، وضعیت فارغ التحصیلان قبلی دانشگاه ، شرایط آب و هوایی و اقلیمی، جمعیت شهر محل زندگی، ترکیب جمعیتی و بسیاری از نکاتی که به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی شما در چند سال آینده تاثیر خواهند داشت مواردی هستند که باید به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار دهید.

تشکیل سبد:
از استادها، دانشگاه ها و کشورها سبد تشکیل دهید. همه دانشگاه های خود را از ۱۰ دانشگاه برتر و یا فقط از کشور آمریکا انتخاب نکنید. همیشه این احتمال وجود دارد که در رابطه با ویزای یک کشور مشکلاتی پیش بیاید یا در آخرین لحظه یک استاد یا یک دانشگاه در رابطه با فاند یا حتی خود پذیرش پشت شما را خالی کند. پس همیشه نقشه دومی هم داشته باشید.

عدم استفاده از واژه های هسته ای، نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی:

درخواست ویزای تمام ایرانیانی که در رزومه آنها از واژه های مرتبط با انرژی و صنعت نفت استفاده شده است توسط تمامی سفارت های آمریکا رد می شود. از این رو توصیه ما این است که این گونه واژه ها را از رزومه هایی که برای دانشگاه ها و استادها ارسال می کنید به طور کامل حذف نمایید و در هیچ جایی در فرآیند اپلای خود به آنها اشاره نکنید.

یافتن روش مناسب برای انجام پرداختهای آنلاین:

از همین ابتدا یک روش سریع، مطمئن و ارزانتر برای پرداختهای آنلاین مرتبط با فرآیند اپلای خود پیدا کنید. این پرداختها شامل هزینه ثبت نام آزمون های iBT و GRE، ریپورت نمرات iBT و GRE، هزینه Application Fee دانشگاه ها و پس از دریافت پذیرش، هزینه های تعیین وقت سفارت و بلیط است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مگ وب

مگ وب مجله اینترنتی ایرانیان در زمینه های کاربردی،علمی،فرهنگی،هنری،آموزشی و .... فعالیت میکند. هدف اصلی ما افزایش اطلاعات و دانش ایرانیان برای داشتن زندگی بهتر می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]