اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960306250046119

مدیریت داده‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا با سرویس جدید IOT Core گوگل

کد: 13960306250046119

https://goo.gl/dyaoP0

، تهران , (اخبار رسمی): Google Cloud سرویسی جدیدی به نام Google Cloud IoT Core برای مدیریت اینترنت اشیا ارائه کرده است؛ سرویسی که این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند دستگاه‌های اینترنت اشیای خود را مدیریت و داده‌های تولیدشده توسط این دستگاه‌ها را پردازش کنند.

Google Cloud IoT Core

تصور می‌شود سرویس IoT Core بتواند با از بین بردن بخشی از پیچیدگی مربوط به مدیریت تمامی دستگاه‌ها و داده‌ها به انجام کامل این وظیفه کمک کند.

برای مثال، یک شرکت حمل‌و‌نقل یا تدارکات می‌تواند با استفاده از سرویس Google Cloud IoT Core داده‌هایی را از وسایل نقلیۀ خود جمع‌آوری و آن را با اطلاعات دیگر مانند اطلاعات آب‌و‌هوا، ترافیک و تقاضا تلفیق کند تا در زمان مناسب وسایل نقلیۀ مناسب را در مکان مناسب قرار دهد.

با ارائۀ این قابلیت در قالب یک سرویس، گوگل نه‌تنها به رقابت با شرکت‌های AWS و مایکروسافت که سرویس‌های اینترنت اشیا مشابهی دارند، ادامه می‌دهد، بلکه وارد بازاری با رشد سریع می‌شود. در حقیقت به گفتۀ یکی از سخن گویان Google Cloud دلیل عمدۀ پیدایش سرویس IoT Core رقابت با دیگر شرکت‌ها نبود (هرچند واضح است که بخشی از دلیل آن است)، بلکه ایجاد سرویسی بود که مشتریان فضای ابری روزبه‌روز بیشتر خواستار آن بودند.

این تقاضا به دلیل آن به وجود آمده است که اکنون شرکت‌ها بیش‌ازپیش با حجم عظیمی از داده‌هایی سروکار دارند که توسط دستگاه‌های کوچک و بزرگ تولید می‌شوند؛ خواه این دستگاه‌ها خودرو سواری باشند یا کامیون یا سنسورهای ریزی که روی دستگاه MRI قرار دارند و یا دستگاهی در یک کارخانۀ تولیدی. صِرف اعتبارسنجی این دستگاه‌های اینترنت اشیا و سپس جمع‌آوری داده‌هایی که تولید می‌کنند وظیفه‌ای خطیر برای شرکت‌ها محسوب می‌شود.

تصور می‌شود سرویس IoT Core بتواند با از بین بردن بخشی از پیچیدگی مربوط به مدیریت تمامی دستگاه‌ها و داده‌ها به انجام کامل این وظیفه کمک کند. با ارائۀ این قابلیت در قالب یک سرویس، شرکت گوگل تلاش می‌کند بار بزرگی را از دوش مشتریان خود بردارد و با استفاده از خدمات نرم‌افزاری خود مانند Google Cloud، Google BigQuery و Google Cloud Machine Learning (موتور یادگیری ماشینی Google Cloud)، زیرساخت‌ها و خدماتی را که برای مدیریت داده‌ها بدان نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهد. مشتریان می‌توانند از محصولات شرکای گوگل مانند ARM، Intel و Sierra Wireless به‌عنوان سخت‌افزار اینترنت اشیای خود و از محصولات Helium، Losant یا Tellmeplus نیز برای ساخت برنامه‌های کاربردی استفاده کنند.

درحالی‌که گوگل خود را جای‌گزینی آزادتر برای شرکت‌های رقیبی همچون AWS و Microsoft Azure می‌داند، این سرویس اینترنت اشیا هم‌راستای راهبرد کلی این شرکت است مبنی بر این‌که به مشتریان خود اجازه دهد هم از خدمات اصلی فضای ابری گوگل استفاده کنند و هم از هر سرویس دیگری که می‌خواهند؛ خواه این خدمات متعلق به خود گوگل باشند یا شرکتی دیگر.

راهکار IoT Coreاز دو جزء اصلی تشکیل‌شده است. نخستین جزء یک سیستم مدیریت دستگاه است که باید تمامی «اشیایی» را که از آن‌ها داده جمع‌آوری خواهید کرد، در آن ثبت کنید. این کار را می‌توان به‌صورت دستی از طریق یک کنسول و یا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده با ثبت دستگاه‌ها به شکلی خودکار انجام داد؛ استفاده از روش دوم در شرایطی محتمل‌تر است که مستلزم استفاده از هزاران یا حتی ده‌ها هزار دستگاه هستند.

بنا بر توضیح گوگل، مدیریت دستگاه هویت هر دستگاه را تثبیت و مکانیسمی را برای تأیید اعتبار آن به‌محض اتصال به فضای ابری فراهم می‌کند و درعین‌حال، با حفظ پیکربندی هر دستگاه، به سرویس Google Cloud کمک می‌کند آن دستگاه را بشناسد.

جزء دوم «پل پروتکلی» است که در بستر اینترنت اشیا راهی برای برقراری ارتباط بین «اشیا» و سرویس Google Cloud از طریق پروتکل‌های استاندارد ایجاد می‌کند. به گفتۀ شرکت، این پل شامل پشتیبانی محلی برای برقراری ارتباط امن از طریق MQTT است که نوعی پروتکل معمول اینترنت اشیا به‌حساب می‌آید.

پس از ثبت دستگاه و عبور داده‌ها از پل پروتکل، داده‌ها می‌توانند از مرحلۀ پردازش عبور کرده، در معرض دید قرارگرفته و یا در یک اپلیکیشن به کار بسته شوند.

 

منبع: iott.ir مرجع اینترنت اشیا در ایران

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]