اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961006273506226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

لوازم خانگی روی موج گرانی

کد: 13961006273506226

https://goo.gl/ibVd8B

، تهران , (اخبار رسمی): گران شدن نرخ ارز همواره گریبان‌گیر لوازم خانگی، خصوصا لوازم خانگی وارداتی بوده است و همچنین بسیاری از تولیدکنندگان که با گران شدن مواد اولیه روبه رو شدند چاره‌ای جز افزایش قیمت برای خود ندیدند و با گران شدن 5 تا 10درصدی در اقلام خانگی سعی کردند این نقیصه را جبران کنند.

لوازم خانگی روی موج گرانی
لوازم خانگی روی موج گرانی

در این خصوص، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درگفتگو با نسیم اقتصاد درخصوص افزایش قیمت محصولات خانگی گفت: افزایش نرخ ارز و به دنبال آن گران شدن مواد اولیه موجب بالا رفتن قیمت محصولات لوازم خانگی شده است، البته این امر تاثیر چندانی در بازار نداشته است.

محمد طحان‌پور افزود: ماه‌های محرم و صفر حدود پنج درصد افزایش قیمت در لوازم خانگی وارداتی و پس از آن در برخی برندهای داخلی صورت گرفت که البته با توجه به مواردی مانند افزایش قیمت کالاهای اولیه سازندگان این کالاها شاید بتوان این گرانی را قابل توجیه دانست.

او ادامه داد: برخی از کارشناسان به اشتباه تصور می‌کنند که افزایش قیمت کالای لوازم خانگی به علت کمبود تولیدات داخلی و خارجی است درحالیکه هم اکنون میزان عرضه کالا بیش از تقاضا و نیاز بازار بوده و بخش زیادی از کسبه و فعالان این حوزه در حال فروش محصولات خود به صورت اقساطی و نقدی هستند.

طحان پور علت گرانی لوازم خانگی را وابسته به گرانی محصولات دیگر دانست و تصریح کرد: گذشته از تاثیرپذیری بازار لوازم خانگی از دلار عوامل دیگری در بالا رفتن بازار لوازم خانگی تاثیرگذارند که شامل گرانی فولاد، مس و پتروشیمی‌ می‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان به ناچار محصولات خود را با افزایش قیمت در بازار به فروش می‌رسانند.

او پیش بینی‌اش را از وضعیت بازار لوازم خانگی این گونه عنوان کرد و گفت: اقتصاد ایران به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و حتی نمی‌توان از یک روز دیگر اطلاع داشت چرا که عوامل مختلف باعث بی ثباتی اقتصادی شدهاند؛ مگر اینکه تحولی عظیم در شالوده اقتصادی کشور رخ دهدو به سمت نظم و ثبات آن را هدایت کند به همین جهت نمی‌توان پیش بینی کرد که وضعیت بازار لوازم خانگی در هفته های آتی یا ماه های آینده چگونه خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: امید می‌رود ثبات و آرامش در بازار برقرار شود و مسئولان با اتخاذ تصمیمات درست و دقیق برای حل این معضل چاره اندیشی کنند و به نظر می‌رسد با بازشدن ثبت سفارش ها و آزاد شدن بارها در گمرک بسیاری از مشکلات فعلی خاتمه یابد.

در همین راستا عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیز درگفتگو با نسیم اقتصاد درمورد گرانی لوازم خانگی یادآور شد: افزایش قیمت لوازم خانگی بستگی به نوسانات قیمت ارز دارد و از آنجایی که 80 تا 90 درصد از لوازم خانگی کشور از خارج از کشور وارد می‌شود؛ لذا با گران شدن دلار بر قیمت آنها افزوده می‌شود و این به دلیل وابستگی زیاد به نرخ ارز است .

محمد حسین برخوردار عنوان کرد: وقتی دلار گران می‌شود بر قیمت مواد اولیه و ساخت داخل هم تاثیر می‌گذارد و تنها حقوق کارگران، آب و انرژی جزء موارد ثابت مانده باقی می‌مانند  و در بقیه عناصر شاهد تغییر خواهیم بود بنابراین بقیه اقلام باتوجه به تغییرات روز نوسان دارد و همین امر بسیاری از تولید کنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | دکوراسیون و منزل