کد: 13961026276675138

آنچه در موسیقی طربنامه شهر خیال می شنویم

کد: 13961026276675138

https://goo.gl/ikFKyo

، تهران , (اخبار رسمی): طربنامه شهر خیال، نمایشی با مضمون اجتماعی و با بهره‌گیری از فرم‌های نمایشی آیینی سنتی در سالن ارغنون در حال اجرا است. صحبت راجع به موسیقی این نمایش به آهنگ‌سازی و انتخاب موسیقی رضا کلانتری است.

موسیقی در نمایش طربنامه شهر خیال
آنچه در موسیقی طربنامه شهر خیال می شنویم

آنچه از موسیقی نمایش طربنامه شهر خیال، شنیده می شود، تلفیقی از تمامی فرم های مورد استفاده موسیقی ایرانی، موسیقی نمایش های سنتی، موسیقی تعزیه و... است

طربنامه شهر خیال به نویسندگی و کارگردانی کیوان نخعی، در اجرای سالن سایه‌ی تئاترشهر، در جشنواره‌ی شهریورماه 96 نمایش‌های آیینی و سنتی، عنوان نخست نویسندگی و کارگردانی را دریافت کرده است. صحبت راجع به موسیقی این نمایش به آهنگ‌سازی و انتخاب موسیقی رضا کلانتری است. موسیقی این نمایش از جنس موسیقی و شعر قدیم و همین طور به روز است. بافت موسیقایی طربنامه شهر خیال، از ضربی خوانی‌های مستمر، بحر طویل خوانی، ملودی‌های تصنیف خوانی، ملودی‌های دستگاهی تعزیه، رنگ‌ها و ضربی تشکیل شده است.

قبل از ورود تماشاگران به سالن، گروه موسیقی شروع به اجرای رنگ شهرآشوب می‌کند تا فضا را برای اجرای نمایشی ایرانی و سنتی و آیینی، هم برای بازیگران و هم برای بینندگان آماده کند. این فضاسازی به انتقال حس و قراردادن تماشاگر در موقعیت کمک می‌کند. نمایش با رنگ  مات  آغاز می‌شود که در گذشته برای رقص و به نوعی بازی استفاده می‌شد. معرفی نقش‌ها با ضربی خوانی همراه است که از فرم‌های بسیار معمول موسیقی قدیم بود و در بسیاری از نمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فضاسازی معرفی شخصیت‌ها که توسط راوی صورت می‌گیرد، همراه با موسیقی در دستگاه ماهور است که برای نشان دادن فضای شاد و زندگی روزمره استفاده شده است. معرفی بیشتر هر کدام از شخصیت‌ها نیز با ضربی خوانی همراه شده است. صداگیری از سازهای تار، کمانچه، تمبک، دف و دایره زنگی، برای هر کدام از فرم‌ها و حالات به شکلی که از فضای ایرانی خارج نشود رعایت شده است.  صحنه‌های ترس، وهم و خیال و سایر حالات غیر معمول، با استفاده از امکانات صوتی سازها و با به کارگیری فواصل مشخص و چندصدایی معمول موسیقی و در چند مورد از فواصل دیسونانس بهره‌گیری شده است. در بخش‌های شاد مانند خواستگاری، از تصنیف‌های قدیمی‌ و خاطره انگیز موسیقی ایران، و ضربی خوانی، و همین طور از فرم‌های موسیقی سیاه بازی و با به کار‌گیری دستگاه‌ها و آوازهای ماهور، همایون، افشاری استفاده شده است. در صحنه‌ی نبرد دو شخصیت، از فرم تعزیه با اشعار و ملودی‌های خاص فرم تعزیه، برای صحنه‌های عشقی و مونولوگ‌ها، از آواز بیات اصفهان و ملودی‌های خاطره انگیز قدیم بهره برده شده و همین طور در بخش‌های اندوهناک از ملودی‌های مناسب دستگاهی با فاصله گذاری‌های لازم، استفاده شده است.

آنچه از موسیقی نمایش طربنامه شهر خیال، شنیده می‌شود، تلفیقی از تمامی‌ فرم‌های مورد استفاده موسیقی ایرانی، موسیقی نمایش‌های سنتی، موسیقی تعزیه و... است. با توجه به محدودیت‌های مشخصی که برای موسیقی و اشعار وجود دارد، سعی شده است تا بیشترین هماهنگی و همخوانی با متن هر صحنه را داشته باشد. طربنامه شهر خیال در سالن ارغنون واقع در خیابان نوفل لوشاتو، بعد از چهار راه رازی، کوچه زیبا، عمارت ارغنون اجرا می‌شود.

ساعت نمایش 19 و زمان کلی نمایش یک ساعت است.

نویسنده: رضا کلانتری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسیقی هنری ایران

اخبار موسیقی ایران، بیوگرافی اساتید موسیقی ایران، نوتاسیون، تصاویر موسیقی دانان ایران، مرکز خرید و فروش، موسیقی فیلم، بخش آموزشی، مجلات موسیقی، گفت و گو با اساتید موسیقی، موسیقی دانان جوان، موسیقی در شهرهای ایران، موسیقی ایران در سایر کشورها، سازندگان ساز، آهنگسازان، اتنوموزیکولوژی و...

منتشر شده در سرویس های:

سینما و تئاتر | موسیقی