اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961110279368096

ارتباط تنگاتنگ زودگیر کننده و روان کننده بتن

چگونه بتن هم زود مقاومت خود را به دست آورد و هم نسوز بماند؟

کد: 13961110279368096

https://goo.gl/8Zm26u

، تهران , (اخبار رسمی): در ساخت بتن برای گاوصندوق باید مدت زمان زیادی صبر کرد تا بتن مقاومت خود را به دست آورد؛ ولی این مدت را می‌توان با افزودنی‌هایی تحت عنوان زودگیر کننده به بتن تقلبل داد.

چگونه بتن هم زود مقاومت خود را به دست آورد و هم نسوز بماند
استفاده از بتن در گاوصندوق

از جمله موارد برای قیمت گذاری یک کالا زمان صرف شده برای تولید آن و کیفیت تولید هست که می‌توان با استفاده از موادی زمان را کاهش داد و کیفیت را بالا برد و هزینه زمان را شخصی متحمل نشود

همان گونه که در مقالات اخیر در رابطه با جنس بتن، بتن مسلح، ویژگی‌های بتن از نظر مقاومت دمایی و جنس گاوصندوق صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم در رابطه با سفت شدن این مواد صحبت کنیم که در نهایت متوجه خواهید شد که ساختن گاوصندوق چه پیچیدگی‌هایی دارد.

افزودنی‌های بتن زود گیر کننده

افزودنی‌های بتن زودگیرکننده، موادی هستند که باعث افزایش سرعت آب‌گیری در بتن می‌شوند و بتن زودتر به مقاومت می‌رسد و از جمله معروف‌ترین زودگیرکننده‌ها کلریدسدیم، کربنات سدیم و ترکیبات آلومینات هستند. از این مواد در مناطقی که در اثر سرمای زیاد امکان یخ بستن بتن وجود دارد و یا به دلیل کم بودن تعداد قالب، نیاز به باز کردن سریع قالب داشته باشند استفاده می‌شود و در بتن‌های پاششی که اصطلاحا شاتکربت گفته می‌شود از پرتی و تلف شدن  مصالح جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود بتن سریع تر بگیرد. نکته‌ قابل توجهی که در این میان هست این ست که عملا ماده‌ای به نام ضد یخ بتن وجود ندارد و چیزی که تحت این عنوان استفاده می‌شود فقط موادی افزودنی هست که موجب شتاب واکنش بین آب و سیمان می‌شود و در تولید قطعات پیش ساخته کاربرد دارد.

مزایا

از جمله مزایایی که این افزودنی‌های زود گیر کننده دارد این است که مقاومت بتن را در برابر یخ زدگی افزابش می‌دهد. میزان پرتی و پس زدن را در بتن‌های پاششی کاهش می‌دهد، سرعت کار را افزایش می‌دهد و مقاومت نهایی و اولیه بتن را افزایش می‌دهد.

معایب

البته ابن ماده را هم باید در شرایطی استفاده کرد تا معایب آن بر مزایای آن چیره نشود و اگر زمان مصرف را رعایت نکنیم سبب کاهش کارایی می‌شود و بخاطر همین امر هست که این مواد را در آحرین لحظه به بتن اضافه می‌کنند و در مواردی مواد زودگیر و روان کننده را با هم استفاده می‌کنند تا هم مقاومت فشاری وهم مقاومت دمایی مد نظر را به دست آورند یا حتی برخی مواقع از مواد روان کننده زودگیر هم استفاده می‌شود.

مشخصات فنی

چند نمونه از تسریع‌کننده‌ها عبارتند از: کربنات سدیم، کلرورآلومینیوم، کربنات پتاسیم،

نسل قدیمی‌ این مواد افزودنی از نوع قلیایی بود و بیشتر با بنیان آلومیناتی، کربناتی و سلیکاتی تولید می‌شد؛ اما زودگیر کننده‌های مدرن شامل ترکیباتی از نمک‌های معدنی با بنیان سولفاتی هستند که فاقد قلیا هست و به شکل فیزیکی پودری و مایع در دسترس هست.

ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻛﻴﻔﻲ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺼﺮف زودﮔﻴﺮ ﻛﻨﻨﺪه‌ﻫﺎی ﻏﻴﺮ ﻗﻠﻴﺎ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺷﻴﻤﻴﺎﺋﻲ ﻣﺎده، ﺗﺮﻛﻴﺒﺎت ﺷﻴﻤﻴﺎﺋﻲ ﺳﺎزﻧﺪه ﺳﻴﻤﺎن و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮاد اﻓﺰودﻧﻲ ﻣﺠﺎز ﺑﺘﻦ ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد. چنانچه هوا سرد و دمای بتن کم شود، سرعت واکنش سیمان با آب کند می‌شود و زمان گیرش طولانی می‌شود و در نتیجه مقاومت چندانی در ساعات و روزهای اولیه حاصل نمی‌شود. زمان قالب برداری طولانی خواهد شد و ممکن است در طول این مدت به واسطه لرزش و ضربه آسیبی به بتن وارد شود. چنانچه در هنگام گیرش و یا پس از آن، زمانی که مقاومت بتن چندان زیاد نیست یخبندان در بتن حاصل شود، بتن به واسطه انبساط ناشی از یخ زدن آب در حفرات، در اثر تنش‌های کششی حاصله، ترک می‌خورد و از بین می‌رود در این دستور العمل سعی می‌شود تا از بروز این خسارت‌ها جلوگیری بعمل آید. ﻣﻮاد اﻓﺰودﻧﻲ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﻲ از ﺟﻤﻠﻪ زودﮔﻴﺮﻛﻨﻨﺪه‌ﻫﺎ ﻛﻪ در ﺑﺘﻦ ﭘﺎﺷﺸﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ از اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ASTM C1141 و ISIRI12601 ﭘﻴﺮوی ﻛﺮده و ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﻨﻲ آنﻫﺎ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻴﺰان ﻛﻠﺮﻳﺪ، ﻗﻠﻴﺎﺋﻴﺖ و زﻣﺎن ﮔﻴﺮش ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ و آزﻣﻮن ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

تعریف هوای سرد

هوایی که در طی سه روز متوالی دارای شرایط زیر باشد:

  • دمای متوسط شبانه روز بالاتر از پنج درجه سانتیگراد باشد
  • دمای هوا برای نصف شبانه روز بیشتر از 10 درجه سانتیگراد نباشد.

در هنگام بتن‌ریزی در هوای سرد توجه به نکات زیر مفید است و باید رعایت شود تا کیفیتی در خور تحویل خریدار شود:

  • سطح قالب‌ها و آرماتورها را از آب و برف و یخ بزدائید.
  • در صورت امکان قالب و آرماتور‌ها را گرم کنید تا دمای آنها به بیش از 5 درجه سانتیگراد برسد.
  • دمای بتن از محدوده 6 درجه سانتیگراد کمتر نشود.
  • در صورت امکان با پوشش مناسب درجه حرارت بتن حفظ شود.
  • در صورت استفاده از بتن آماده، ضد یخ مصرفی را به داخل تراک میکسر ریخته و پس از اختلاط کامل بتن‌ریزی آغاز شود.
  •  در صورت لزوم می‌توان مصالح به ویژه آب مصرفی را گرم کرد و با استفاده از پوشش مناسب از اتلاف دمای بتن تازه ریخته شده جلوگیری به عمل آورد.

مصرف روان‌کننده زودگیر باعث افزایش مقاومت بتن در اثر کاهش نسبت آب به سیمان می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گاوصندوق آرکا

صندوق نسوز آرکا تولید کننده انواع گاوصندوق نسوز و ضد سرقت مناسب برای منازل،فروشگاه ها ،ادارات،موسسات مالی و بانک ها،درب خزانه و اجرای خزانه.دارنده گواهینامه مدیریت کیفیت و ایزو 9001-2000. با بیش از دو دهه تجربه و سی شعبه در سراسر کشور اولین ارایه دهنده سیستم هوشیار در گاوصندوق اولین تنهاترین ارایه دهنده بیمه سرقت و آتشسوزی به همراه گاوصندوق

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید