اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961115279995886

آشنایی با متریال های معماری: پرسلان

کد: 13961115279995886

https://goo.gl/KYuuMj

، تهران , (اخبار رسمی): پرسلان از متریال‌هایی است که ویژگی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشته و تاریخ پیدایش آن به حدود سال‌های 600 میلادی و کشور چین منصوب است. به همین دلیل است که گاهی به آنها چینی یا چینی آلات گفته می شود. تا زمانی که هنوز چینی استخوانی در انگلستان در قرن هجدهم اختراع نشده بود.

آشنایی با متریال های معماری: پرسلان
آشنایی با متریال های معماری: پرسلان

 به همین دلیل است که گاهی به آنها چینی یا چینی آلات گفته می‌شود. تا زمانی که هنوز چینی استخوانی در انگلستان در قرن هجدهم اختراع نشده بود، این متریال به عنوان یک سرامیک سفید، نیمه شفاف و سخت، هیچ رقیبی نداشت. پرسلان تنها برای ظروف غذاخوری ظریف کاربرد نداشته و ویژگی‌های متعدد آن از جمله سختی و عایق خوب الکتریسته بودن، آن را برای کاربردهای صنعتی تر نیز مناسب کرده است. پرسلان به عنوان عایق الکتریکی برای عایق کابل‌های برق و لایتینگ‌ها نیز استفاده می‌شود. استفاده پرسلان در صنعت برق همگام با کشف الکتریسیته پیش رفته است. 

واژه پرسلان گستره‌ی وسیعی از محصولات سرامیکی را شامل می‌شود که در دماهای بالا پخته شده‌اند تا به کیفیتی مانند شیشه از جمله نیمه شفافیت و تخلخل پایین برسند. از میان معروف‌ترین فرآورده‌های پرسلانی می‌توان به چینی‌های دکوراتیو، پوشش دندان و عایق‌های الکتریکی اشاره کرد. معمولا پرسلان‌های سفید و یا سفید-خاکستری در دو نوع لعابدار و بی لعاب با بیسکوئیتی که در دمای بالا پخته می‌شود، عرضه می‌شوند. اگرچه معمولا لفظ چینی و پرسلان را به جای هم به کار می‌برند؛ اما این دو مشابه هم نیستند. این دو فرآورده از جهت شیشه‌ای بودن و لعاب‌دار و بی‌لعاب بودن به هم تشابه دارند. با این حال چینی، که پرسلان نازک‌تر نیز نامیده می‌شود، نرم‌تر است.

چینی را می‌توان با یک سوهان برید؛ اما پرسلان را نمی‌توان به این راحتی برید. تفاوت این دو در دماهای بالای متفاوتی است که هریک پخته می‌شوند. پرسلان در 2650 درجه فارنهایت (1454 درجه سلسیوس) در مقایسه با چینی در 2200 درجه فارنهایت (1204 درجه سلسیوس). پرسلان به دلیل سختی بیشتر مصارف صنعتی و پزشکی دارد؛ درحالی‌که چینی محدود به استفاده در آثار هنری است. با این حال پرسلان همیشه نیمه شفاف بوده؛ ولی چینی کمی‌ کدر است.

پرسلان از کشور چین و از دوره تانگ (618-907 بعد از میلاد) نشات گرفته است. با این حال پرسلان با کیفیت، که قابل مقایسه با پرسلان امروزی باشد تا زمان دودمان یوآن (1279-1368 بعد از میلاد) ساخته نشد. پرسلان‌های اولیه چینی از کائولین و پگماتیت، نوع خشن‌تری از گرانیت، ساخته می‌شدند. پرسلان برای اروپاییان تا زمان واردات ظروف چینی در سده‌های میانه ناشناخته بود. اروپایی‌ها تلاش کردند که پرسلان‌های چینی را کپی کنند اما نمی‌توانستند ترکیب شیمیایی آن را آنالیز کنند و تنها می‌توانستند ظاهر آن را بازسازی کنند. آنها ابتدا شیشه را با اکسید قلع مخلوط کردند که آن را کدر کند و بعدتر پیشه‌وران اروپایی ترکیب خاک رس با شیشه نیم شفاف را امتحان کردند. این جایگزین‌های پرسلان، به نام پرسلان‌های مصنوعی شهرت پیدا کردند. اما به دلیل هزینه بالای تولید و خاصیت نرم‌تر بودن آنها نسبت به پرسلان واقعی، ساخت پرسلان واقعی ادامه پیدا کرد. در 1707 دو فرد آلمانی ترکیب جدیدی از فلدسپات و خاک رس را به عنوان جایگزین کشف کردند.

برای بسیاری از ما واژه پرسلان و سرامیک جایگزین هم استفاده می‌شود. سرامیک و پرسلان ترکیبات متفاوتی دارند و به همین دلیل نصب آنها نیز تفاوت‌هایی دارد؛ اما این تفاوت‌ها بسیار اندک است و تنها تفاوت اصلی آنها این است که پرسلان جذب آب کم تری دارد. پرسلان و کاشی سرامیکی هر دو اعضا گروه بزرگتری در صنایع کاشی به نام سرامیک هستند. تفاوت بین سرامیک و پرسلان را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. پرسلان نرخ جذب آب پایین تری دارد.

میزان جذب آب کاشی پرسلانی براساس استانداردASTM C373،  0.5% است. ابتدا کاشی پخته شده را وزن می‌کنند. سپس کاشی برای 5 ساعت پخته شده و دوباره در آب به مدت 24 ساعت قرار می‌گیرد. دوباره کاشی وزن می‌شود و اگر کاشی کمتر از نیم درصد وزن خود، آب از سطح جذب کرده باشد، پرسلان شناخته می‌شود. کاشی پرسلان معمولا محصول فرآیند اکستروژن است. ناخالصی کمتر نسبت به سرامیک دارد، رکتی فای شده یا اصطلاحا گونیا شده است و معمولا از کائولین بیشتری نسبت به سرامیک برخوردار است. این محصول از کوارتز، خاک رس و فلدسپات ساخته شده که در دمایی بین 1200 تا 1400 درجه سلسیوس حرارت داده شده اند؛ اما از آنجا که این مشخصات برای بسیاری از سرامیک‌ها یکسان است باز هم تفاوت پرسلان با کاشی سرامیکی آن است که 0.5% یا کمتر جذب آب دارد. 

2. پرسلان دارای گواهی مشخص بود و در این صورت محصولی را می‌توان "پرسلان" نامید. 

به دلیل گستردگی و تعدد شرکت‌های فعال در زمینه کاشی و سرامیک که گاها کالای نامرغوب نیز تولید می‌کنند، آژانس تایید کاشی پرسلان (The Porcelain Tile Certification Agency- PTCA) کاشی‌های پرسلانی را موردتایید قرار داده و گواهی می‌کند. بنابراین با توجه به مقررات PTCA تنها برای یک کاشی، ضدآب بودن کافی نبوده و تولیدکننده محصولات پرسلانی باید گواهی استانداردهای ASTM C373 در مورد جذب آب را با ارسال 5 نمونه از محصول برای آزمایش، پرداخت هزینه و ثبت توافقنامه مشارکت، کسب کند و هر سه سال یک بار این گواهی را تجدید کند. پس از تایید محصول، شرکت تولیدکننده پرسلان از عنوان «کاشی پرسلان تایید شده» در برند خود می‌تواند استفاده کند. 

3. فضای داخل یا خارج: از سرامیک در فضای خارج استفاده نمی‌شود. 

استفاده از سرامیک یا پرسلان در فضای خارجی توصیه نمی‌شود. سرامیک معمولا دوام کافی برای استفاده در فضای خارجی ندارد؛ چرا که آب زیادی به خود جذب می‌کند. اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که یخبندان اتفاق می‌افتد، با اولین یخبندان شبانه کاشی‌های شما ترک می‌خورند. استفاده از سنگ در این موارد انتخاب بهتری است. از پرسلان‌هایی که منحصرا برای مصرف در فضای خارجی طراحی شده اند می‌توان در فضای خارجی استفاده کرد. 

4. چگالی: پرسلان چگال تر از سرامیک است. 

خاک‌رس پرسلان از خاک‌رس سرامیک چگال‌تر بوده و درنتیجه تخلخل کمتری دارد. بنابراین کاشی پرسلان سخت‌تر از کاشی سرامیک بوده و در برابر جذب آب مقاوم‌تر است.

5. دوام: پرسلان دوام بیشتری از سرامیک دارد.

نه تنها دوام کاشی پرسلانی بیشتر از کاشی سرامیکی است؛ بلکه به دلیل سختی بیشتر آن برای فضاهایی که مصرف بیشتر دارند، استفاده از پرسلان توصیه می‌شود. روی یک قطعه سرامیک یک خراش و پریدگی ایجاد کنید و به لایه زیر لعاب آن نگاه کنید. لایه زیر لعاب رنگ متفاوتی دارد. اما اگر روی یک پرسلان یک خراش ایجاد کنید رنگ متفاوتی نخواهید دید و تقریبا خراش ایجاد شده قابل دیدن نیست.

6. راحتی در برش: سرامیک راحت‌تر از پرسلان برش می‌خورد.

چگال‌تر بودن پرسلان نسبت به سرامیک هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. اگرچه سرامیک کمتر فشرده است؛ اما برای اینکه به خصوص برای مصارف خانگی توسط غیرمتخصصان با دست برش بخورد، راحت‌تر است. پرسلان خشک‌تر است و برای برش نیاز به تخصص بیشتری دارد.

7. قیمت: کدامیک ارزان‌تر است؟

اگر تمام ویژگی‌های یک سرامیک و یک پرسلان یکسان باشد، کاشی سرامیکی قیمت کمتری نسبت به پرسلان دارد. 

8. شاخص ساییدگی PEI 

شاخص ساییدگی PEI (Porcelain Enamel Institute) برای تایل‌های پرسلانی حدود 5 است (یعنی قابل استفاده برای فضاهای مسکونی و تجاری با تردد زیاد) و این شاخص برای تایل‌های سرامیکی می‌تواند بین 0 (غیرقابل استفاده به عنوان پوشش کف) تا 5 بسته به شرایط کاشی مربوط، باشد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه معماران آرل

شرکت معماری آرل کار خود را در زمینه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال 1383 آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه ای معماری تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان