اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980723413185886

طراحی ویلا مدرن با کانسپت پرسه گردی

کد: 13980723413185886

http://bit.ly/2qDjqBX

، تهران , (اخبار رسمی): خانه‌ها برای آرامش ساخته می‌شوند. مکان‌هایی که در سرشت ذاتی‌شان واژه‌های راحت و آرامش است و در عین حال معنای سکون نیز می‌دهند. اما چه می‌شود اگر این عنصر جوهری، با متضاد ذاتی یعنی حرکت همنشین شود؟

ویلا پرسه گرد / شرکت نشا / قزوین
معماری ویلا پرسه گرد

ویلا پرسه گرد، دارای طراحی با رویکرد پرسه است تا بتواند فضایی برای آرامش دور از شهر را ایجاد کند

حرکت اغلب به قصد و هدفی روشن رخ می‌دهد، اما وقت‌هایی هم است که خودش می‌شود هدف خودش. باید برای خود راه افتاد و بی‌مقصد و هدف به هر جا که سر راه بود، پرسه بزنی کرد. معمولاً البته در شهر و در میان غریبه‌ها پرسه می‌زنند. اما اگر این مسیر خصوصی شود و ظرفی از جنس معماری برایش ساخته شود، این عنصر خوشایند رفتاری، خانگی شده است. بنایی که چنین کند پرسه‌گاه است و باشندگانش را به ادراکی خاص از معماری دعوت می‌کند: ادراک یک پرسه گرد.

این دغدغه‌ها دست مایه طرح یک خانه شد؛ یک پرسه گاه خصوصی که سکون و حرکت را هم زمان پذیرایی کند. در ویلا پرسه گاه به شکل یک مسیر، یک محور زایا که انگار ستون فقرات ساختمان است و سایر فضاها ازش روییده باشند، تفسیر و تصویر شد و مجموعه این رویش‌ها با دوباره در خود پیچیدن، تن یافت و کالبد اصلی ساختمان را شکل داد.

دیگر خانه‌های منطقه، دچار یک فراموشی فراگیر تاریخی، یک‌سره برون گرایند. این خانه اما حیاط از آن خود دارد که از در خود جمع شدن پرسه گاه شکل گرفته. پس فضاها روشان را می کنند به حیاط خود تا زندگی هر چه امن‌تر و پرسه گردی هرچه آزادتر ممکن شود.

بازی سبزی اما ادامه دارد. پیش رویت کوچه مانندی است که تکه‌ای کوچک اما مستقل را از خانه اصلی جدا می‌کند. بخش جداگانه‌ای از خانه که وقتی مهمان غریبه‌تری است، کمک حال خانه اصلی باشد.

پرسه که ادامه داده شود، می‌توان با مسیر همراه شد و اندام‌های مختلف ساختمان را تجربه کرد. از کنار مهمان خانه گذشت. یک مرکزیت ادراکی، کارکردی که سرشتی آرام و ساکن دارد اما نظاره پرسه گردان خانه هم در آن ممکن است. این اتاق اصلی‌ترین فضای زیستِ جمعی خانه است و یادآور شاهنشین خانه‌های قدیمی‌تر است. پس از آن گذر می‌افتد به تراس‌های سبزی که کارشان بی مرز کردن بیرون و درون است و آمیختن تجربه ادراکی داخل و خارج. گردش که پی گرفته شود باید با پل از روی کوچه‌ای که حرفش شد گذشت تا پلکان بلندی را کشف کرد که موازی سقف بخش کوچک و مستقل خانه است. پلکان که پیموده شد، دوباره می‌توان در حیاط بود.

حالا یکی از پرسه ‎گردی‌ها تمام شده. در این خانه تجربه‌های این چنینی زیاد خواهد بود. کارش همین است خانه پرسه گرد.

بخشی از جبهه جنوبی ساختمان در طبقه بالایی حذف شده تا حیاط نور را هر چه بیشتر به خود راه دهد و همچنین منظری از حیاط و تراس‌های سبز پیش چشم تنه شمالی قرار گیرد. رفتار حیاط با باد آزارنده زمستان برعکس است. ساختمان طوری بر زمین می‌نشیند که حیاط تا می‌شود تا باد را به خود راه ندهد. 
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه معماران آرل

شرکت معماری آرل کار خود را در زمینه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال 1383 آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه ای معماری تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان