اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961115280025886

8 معماری که نام آنها تبدیل به سبک معماری شد

کد: 13961115280025886

https://goo.gl/YUWcyg

، تهران , (اخبار رسمی): در طول تاریخ، همواره معمارانی بوده‌اند که ایده‌های منحصر به فردشان و سبک مبتکرانه آنها نسل‌های بعد را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از پیشتازان معماری، ایده‌هایی را در جهان معماری مطرح کردند که آنقدر انقلابی و پشتاز بودند که واژه ای جدید برای عنوان سبک آثار آنها به وجود آمده است.

8 معماری که نام آنها تبدیل به سبک معماری شد!
8 معماری که نام آنها تبدیل به سبک معماری شد

برخی از این معماران تا حدی پیشتاز بوده‌اند که واژه‌ای جدید برای عنوان سبک آثار آنها به وجود آمده است. سبک و سیاق آنها چه برای یک نسل راهنما بوده و چه تنها تصور معماران یک دهه را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما یک بنا گائودیسکی یا کوربوزینی را به محض تماشای آن می‌توان تشخیص داد. در ادامه با 8 واژه‌ای که متاثر از آثار و سبک خاص معماران به وجود آمده و در فرهنگ لغت نیز ثبت شده است، آشنا می‌شویم.

میس وندروهه کسی است که جمله معروف «کمتر بیشتر است» را مطرح کرد و اینکه «خدا در جزئیات است». این عبارات به خوبی ویژگی‌های معماری میسینی را بیان می‌کند که به صورت دقیقی مینیمالیسم را بیان می‌کند. بهره‌گیری او از فریم‌های فولادی، دیوارهای شیشه‌ای و زیبایی مینیمال، از آسمان‌خراش‌های امروز تا آشپزخانه‌های مدرن و مینیمال را تحت تاثیر قرار داده است.

هنری‌هابسون ریچاردسون خالق معماری است که رومانسک ریچاردسونین نام دارد. سبکی التقاطی از رومانسک ایتالیایی، اسپانیایی و فرانسوی. او از مصالح آجری سنگین برای ایجاد نوعی حس ماندگاری و دائمی‌ بودن استفاده می‌کرد و همین طور در کارهای او حسی از خیال انگیزی با وجود طاق‌های نیم دایره‌ای در بالای سردرها و پنجرها و همین طور برجک‌های با مقطع دایره‌ای و سرپوش مخروطی، وجود دارد. اشکال مجسمه گونه و منحصر به فرد معماری رومانسک ریچاردسونینی، مکتب شیکاگو و همینطور معماران اسکاندیناوی مانند الیل سارینن (پدر ارو سارینن) را تحت تاثیر قرار داد.

واژه سالیوانسک متاثر از معماری لوئی سالیوان است. آثار سالیوان از فرم‌های خطی و مستطیلی و همزمان تزئینات سنگین و پر آب و تاب بهره برده است. در زمانی که تکنولوژی جدید، ساخت بناهای بلندتر نسبت به گذشته را ممکن کرده بود، سالیوان سبک بوزاری متمرکز روی فرم‌های افقی را به طراحی بناهای عمود محور تغییر داد که قطعا این کار او در ادامه باور او در مورد بناهای بلند به این بود که «هر سانتی متر از یک بنای بلند که با صلابت به اوج می‌رود، از پایین تا بالا یک کل واحد بوده و هیچ خطی با این کلیت در تضاد نیست». شرکت تراکوتا میدلند و بسیاری شرکت‌های دیگر رقیب، بناهای سالیوانسکی متعددی به خصوص در محدوده تجاری شیکاگو ساخته‌اند.

آثار آنتونی گائودی با ویژگی فرم‌های اعوجاج یافته و پیچیده، به نظر می‌رسد که از دنیای خیال الهام گرفته شده‌اند و کارهای او به بیننده این حس را می‌دهد که انگار وارد دنیای متفاوتی شده است. او اشکال پیچیده هندسی وابسته به ریاضیات را با المان‌های دکوراتیو بغرنجی ملهم از طبیعت ترکیب کرده تا اثری مجسمه گونه خلق کند که خیال ما را به تسخیر خود در می‌آورد.

معماری پالادینی متاثر از آثار آندره آ پالادیو است. این معمار دوران رنسانس خود متاثر از معماری روم باستان و اصول معماری کلاسیک بوده است. سبک پالادین در قرن 18 در بریتانیا به شدت فراگیر شد و همین طور در سرزمین‌های دیگر در اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافت. پالادینیسم از تقارن و توازن استفاده کرده و همین طور از المان‌هایی مانند ستون‌ها و سنتوری‌های کلاسیک بهره می‌برد. آثار او به واسطه‌ی تبعیت سختگیرانه از تناسبات ریاضی و طراحی قاعده مند و همینطور استفاده محدود از تزئینات از آثار سایر معماران رنسانسی متمایز می‌شود.     

واژه کوربوزین به ویژگی‌های معماری لوکوربوزیه بازمی‌گردد. اگرچه شاید کمی‌ در قیاس با سبک‌های بدون تغییر گائودی و میس وندروهه، تعریف دقیق معنی کوربوزین سخت باشد. آثار لوکوربوزیه در طول دوران کاری او تغییر قابل توجهی کرده است از فرم‌های خالص و صاف به بتن اکسپوز بروتالیست‌ها و سپس به فرم‌های مجسمه گونه. استفاده از پیلوتی، پلان آزاد و نما آزاد – کانسپت‌های متاثر از «5 اصل یک معماری نوین» بعلاوه استفاده از متریال‌های خام و بدون پرداخت همگی ویژگی‌هایی هستند که می‌توان با آنها سبک کوربوزینی را توصیف کرد.

آثار جان راسکین نسلی از نویسندگان، معماران و اقتصاددانان را تحت تاثیر قرار داد. کتاب او «هفت مشعل معماری»، بازگوکننده این باور اوست که پیشه ساختمان سازی، تزئینات و نمایش صادقانه متریال‌ها و سازه، در تلفیق با معماری بوده و از آن جدایی ناپذیرند. معماری راسکینینی به صورت کلی از رنگ‌های مختلف تشکیل شده و از المان‌های معماری گوتیک و آجرکاری‌های دکوراتیو بهره برده است.

«باراگانسک» معماری متعلق به لوئیس باراگان را توصیف می‌کند. استفاده او از خطوط و فرم‌های صاف و صریح همراه با رنگ‌های روشن، بناهایی ساخته که شاد، صمیمی، معنوی و شاعرانه‌اند. او سعی کرد به جای یک معماری منطقی یک «معماری احساسی» خلق کند. سبک باراگانسک از مکعب‌ها و صفحات و رنگ‌های روشن و همین طور استفاده دراماتیک از نور تشکیل شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه معماران آرل

شرکت معماری آرل کار خود را در زمینه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال 1383 آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه ای معماری تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان